خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نتیجه اعتماد ارامنه قره باغ به پوتین و تکرار تجربه تلخ کابل

ثمره اعتماد همه جانبه جامعه ارامنه قره باغ به پوتین که می‌خواستند پاشینیان استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته و آن‌ها را به ارمنستان ضمیمه کند باعث شیوع احساسات ضدروس در ارمنستان شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، اگر خاطر مبارک باشد هنگام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تندروهای سیاست خارجی روسیه از صحنه آشفته فرودگاه کابل لذت بردند. اما امروز تماشای تصاویر ارامنه قره باغ در حال خروج (و به تعبیر برخی فرار) در پایگاه نیروهای حافظ صلح روسیه در فرودگاهی در منطقه قره‌باغ کوهستانی برای آنان دشوارتر بود.

مسکونشینان مایه سرخوردگی ارامنه شدند

به نوشته رویترز، همانطور که عقب‌نشینی واشنگتن باعث شد برخی از آمریکایی‌ها از قدرت ایالات متحده نگران شده و دشمنانش جسورتر شوند، ناتوانی آشکار نیروهای حافظ صلح روس مستقر در قره‌باغ برای جلوگیری از نفوذ نیروهای آذربایجانی تحت حمایت ترکیه برای تصرف خصمانه منطقه ارمنی نشین برای مسکو ناخوشایند است.

قره‌باغ، یک منطقه ارمنی‌نشین بوده که در جامعه جهانی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است اما از زمان جنگ اوایل دهه ۱۹۹۰، توسط یک دولت خودمختار اداره می‌شود. این منطقه در گوشه‌ای از اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار دارد که مسکو آن را به عنوان حیاط‌خلوت خود می‌داند. اما در حالی که حواس کرملین معطوف جنگ اوکراین بوده، نفوذش در قره‌باغ تحت‌الشعاع ترکیه، ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

روسیه که دارای تأسیسات نظامی از جمله یک پایگاه هوایی در ارمنستان است، اعلام کرده که قصد ندارد نیروهای خود را از قفقاز جنوبی، منطقه‌ای که محل تلاقی خطوط گاز و نفت است، خارج کند. اما مدیریت بحران قره‌باغ آن را مجبور به انداختن تقصیرها به گردن ارمنستان کرده و مجبور شده است تا از سیاست خارجی خود در منطقه دفاع کند.

عکس‌های جمعیت فرودگاه کابل یادتان هست؟!

گفته می‌شود در روزهای اخیر، صدها نفر در قره‌باغ کشته شده‌اند؛ جایی که اکنون بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی ارمنی مجبورند بین تبعید از سرزمین تاریخی خود یا ادغام با کشوری که بسیاری از آن‌ها آن را یک کشور متخاصم می‌دانند، یکی را انتخاب کنند.

عکس‌های دراماتیک مردم وحشت‌زده در فرودگاه خانکندی قره‌باغ، یک قافیه بصری آشکار با عکس‌های جمعیت فرودگاه کابل در سال ۲۰۲۱ است

الکساندر باونوف، دیپلمات سابق روس که اکنون یکی از اعضای ارشد موسسه کارنگی است، گفت: «عکس‌های دراماتیک مردم وحشت‌زده در فرودگاه خانکندی قره‌باغ، یک قافیه بصری آشکار با عکس‌های جمعیت فرودگاه کابل در سال ۲۰۲۱ است». او اذعان کرد: «مسکو از تصاویر کابل نتیجه گرفت که آمریکا ضعیف شده و فرصتی تاریخی برای حمله به اوکراین به دست آمده است. پس از تصاویر قره‌باغ چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟»

از عزم ارمنی ها برای ترک قره باغ تا تداوم طعنه های پاشینیان به روسیه

ارامنه قره باغ کوهستانی عزم خود را برای ترک این منطقه جزم کرده اند، مردم در خیابان های ایروان در اعتراض به آنچه ناتوانی پاشینیان می دانند به خیابان آمده اند و در این میان نخست وزیر ارمنستان همچنان به موضع گیری علیه روسیه ادامه می دهد. به طوری که پاشینیان در نطق تلویزیونی خود گفت: «کاملا برای همه ما روشن شده که سازمان پیمان امنیت دسته جمعی و همکاری سیاسی-امنیتی ارمنستان و روسیه برای حفاظت از امنیت خارجی ارمنستان کافی نیستند.  ما باید در همکاری با همه شرکایی که آماده برداشتن اقدامات متقابل به نفع یکدیگر هستند، ابزارهای امنیت داخلی و خارجی مان را متحول و تقویت کنیم.

اولین گروه ارامنه قره باغ وارد خاک ارمنستان شد

اولین گروه از ساکنان ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی پس از تحمل ۱۰ ماه محاصره و به خاطر حمله نظامی برق آسای اخیر جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل کامل منطقه، وارد خاک ارمنستان شدند. خبرگزاری دولتی Armenpress گزارش داد: «اولین گروه از تخلیه‌شده‌ها در حال حاضر در «کورنیدزور» هستند و ساکنان تخلیه شده قره باغ در مرکز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جمع شده‌اند.»

یکی از افرادی که خود را به روستای «کورنیدزور» در ارمنستان رسانده است به آسوشیتدپرس گفت: «مثل یک کابوس بود. هیچ کلمه‌ای برای توصیف آن وجود ندارد. روستا به شدت گلوله باران شد. تقریبا هیچ‌کس در روستا باقی نمانده است. خانه قدیمی مادربزرگم اینجا در روستای تغ (در منطقه سیونیک ارمنستان) است. آنجا زندگی خواهم کرد تا ببینیم بعدا چه اتفاقی می‌افتد.» او به دلایل امنیتی از ذکر نام خود خودداری کرد.

اولین گروه از ارامنه قره باغ پس از تحمل ۱۰ ماه محاصره و به خاطر حمله نظامی جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل کامل منطقه، وارد خاک ارمنستان شدند.

به گفته یکی از رهبران جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی، ساکنان ارمنی‌تبار این منطقه از بیم پاکسازی نژادی و به دلیل آنکه نمی‌خواهند تحت حاکمیت آذربایجان زندگی کنند، به ارمنستان خواهند گریخت.

سرنوشت ارمنی های قره باغ چه شد؟

خواسته آذربایجان این است که دولت خودخوانده قره‌باغ تسلیم شود و ضمن پذیرش حاکمیت آذربایجان بر منطقه قره‌باغ، از ادعای استقلال دست بردارند. به همین دلیل، با یک جنگ یک‌طرفه مواجه هستیم، چراکه قره‌باغ توان دفاع از خود را ندارد.

در گذشته ارمنستان به دفاع از این منطقه می‌پرداخت، اما در حال حاضر دولت ارمنستان پذیرفته که قره‌باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان نیز صراحتاً این مسئله را اعلام کرد.

پس می‌توان گفت این یک عملیات یک‌طرفه نظامی بوده که به هدفش نیز رسیده است. در حال حاضر از حدود ۲۴۰ هزار نفر از ساکنان قره‌باغ، ۱۲۰ هزار نفر که از طرفداران خودمختاری قره‌باغ به حساب می‌آمدند به ارمنستان کوچ کرده‌اند و از جمعیت باقی‌مانده در این منطقه، درصد اندکی خواستار استقلال هستند.

در واقع درگیری نظامی باکو در قره‌باغ، به عنوان مسئله جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نیست اما در ادامه، آذربایجان می‌تواند با به دست گرفتن مناطق استراتژیک کوهستانی در مناطق مرزی جنوبی با ارمنستان، آن را به عنوان اهرم فشار علیه ایروان استفاده کند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

منابع:

عزم ارمنی ها برای ترک قره باغ/ پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

ثمره اعتماد همه‌جانبه ارمنی‌ها به پوتین/اقتصادآنلاین

ورود اولین گروه از ارامنه قره‌باغ کوهستانی به خاک ارمنستان/ ایسنا

تحولات قفقاز| ریشه‌های درگیری اخیر قره‌باغ و تفاوت آن با جنگ‌های گذشته/تسنیم

فرآوری: محمد پناه زاده گله بان

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.