خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گوناگونی فرهنگی از مهم‌ترین عناصر در ارتقای تمدن است

به‌گزارش ادیان نیوز(ردنا)، محمدحسن طالبیان در اجلاس جهانی راه ابریشم که در همدان در حال برگزاری است، بابیان این مطلب اظهار کرد: بانکداری، پیام‌رسانی، آموزش، سرمایه‌گذاری، دوستی و صلح، مراودات انسانی و خلق مشترک میراث ناملموس از جنبه‌های دیگر راه ابریشم است.

او افزود: راه‌های تاریخی، ظرفیتی ویژه برای ارتباط عقاید، ادیان و مذاهب مختلف باهم بوده است و نمی‌توان نقش محوری راه ابریشم را در تحقیقات مرتبط با ترویج دین اسلام در سرزمین پهناور چین نادیده گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: گوناگونی فرهنگی یکی از مهم‌ترین عناصر کلیدی در ارتقای تمدن در طول تاریخ بوده است و اکنون زمانی است که ما نیازمندیم تا شکل نو و جدید گوناگونی فرهنگی را با استفاده از گردشگری به جریان بیندازیم.

او بابیان این‌که وظیفه ماست که راه‌های تاریخی را احیا کرده و روابط انسانی را مطابق با ضروریات و بایدهای امروزی بازتعریف نماییم، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های متعددی برای احیای میراث ملموس و ناملموس در مسیر راه‌های تاریخی ایران باید در نظر گرفته شود.

طالبیان بابیان این‌که شهر همدان به‌عنوان پایتخت سلسله فرمانروایی مادها یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌رود، گفت: شهر همدان همواره دربرگیرنده بخش مهمی از حوادث و رویدادهای تاریخی بوده و نقش مهمی در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایفا کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی افزود: وجود عرفا، شعرا، دانشمندان و مفاخری صاحب‌نام همچون عین القصات همدانی، بوعلی سینا، باباطاهر عریان و…. در این پهنه، گویای بخش دیگری از نقش و جایگاه این شهر در سرزمین ماست.

او بابیان این‌که بدون تردید بخشی از اهمیت و کسب چنین جایگاهی در کشور ناشی از موقعیت جغرافیایی ارتباطات آن با سایر شهرها و نقاط مهم بوده است، ادامه داد: همدان با بیش از ۱۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناخته‌شده در حال حاضر یکی از مقاصد مهم گردشگری برای علاقه‌مندان است.

طالبیان بابیان این‌که ثبت زنجیره‌ای کاروانسراهای استان در حال اتمام بوده و سهم همدان دو کاروانسرا است، گفت: بدون تردید همدان می‌تواند نقش کلیدی در احیای روابط فرهنگی، تجاری و تاریخی جاده ابریشم ایفا کند.

ثبت میراث فراملی زنجیره‌ای در کشورهای جاده ابریشم

جینگ فنگ معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با اشاره به این‌که از دعوت برای شرکت در اجلاس جهانی «راه ابریشم» در همدان تقدیر و تشکر می‌کنم اظهار کرد: ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم در این شهر زیبا در حال برگزاری است، این اتفاق بسیار باعث خوشنودی است.

فنگ با اشاره به این‌که همدان شهری مشهور و معروف به خاطر صنایع‌دستی‌اش در مسیرجاده ابریشم قرار دارد، افزود: از جمهوری اسلامی و وزارت میراث‌فرهنگی و استان همدان برای برگزاری این رویداد تشکر می‌کنم.

او با اشاره به این‌که ایران با داشتن ۲۴ اثر میراث ملی و فرهنگی که در فهرست میراث یونسکو ثبت‌شده، شریک بسیار مهمی برای اجرای کنوانسیون جهانی میراث‌فرهنگی مصوب سال جهانی ۱۹۷۲ است، ادامه داد: ایران استانداردهای بالایی را برای حفاظت از میراث‌فرهنگی و مدیریت این میراث ثبت کرده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو افزود: می‌خواهم از جانب دبیر کل یونسکو از دولت جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کنم چراکه ثبت موفق جهانی جنگل‌های هیرکانی در سال ۲۰۱۸ و به‌عنوان میراث طبیعی و چشم‌انداز باستانی ساسانی از فارس در سال ۲۰۱۹ انجام شد.

او بابیان این‌که ایران به‌عنوان یک شریک فعال و کنشگر در کمیته هماهنگی جهانی نقش داشته است، ادامه داد: جاده ابریشم و زنجیره آن‌یک نمونه و مصداق عالی از میراث و گنجینه‌های فرهنگی مغفول مانده و مخفی مانده جهانی است.

فنگ با اشاره به این‌که از سال ۲۰۰۳ مرکز میراث جهانی نقش بسیار کلیدی ایفا کرده است، افزود: هماهنگی به‌منظور معرفی و ثبت میراث فراملی زنجیره‌ای در کشورهای جاده ابریشم در حال انجام است.

او با بیان این‌که برای پیاده‌سازی دستورات مدنظر، کمیته هماهنگی بین دولتی در نشست ۲۰۰۹ تشکیل شد و نمایندگان آن از کشورهای مختلف در این اجلاس حضور دارند، افزود: یک رویکرد راهبردی و نظام‌مند برای آماده‌سازی روند معرفی آثار جهانی برای ثبت در میراث جهانی، آن‌هم برای کشورهایی که در امتداد جاده ابریشم هستند، فراهم‌شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.