خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جادویی‌ترین بازارهای کریسمس در اروپا / نگاهی به ۱۱ بازار کریسمس اروپایی

سبقه تاریخی بازار کریسمس به سال ۱۲۹۶ بازمی‌گردد، زمانی که پادشاه آلبرشت اول  اهل هاپسبورگ به شهروندان وین اجازه داد تا در هفته‌های جشن ظهور عیسی مسیح بازار دسامبر برگزار کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از mentalfloss در اروپا، بازارهای کریسمس موضوع  اصلی فصل تعطیلات هستند. مردم حین گشت‌وگذار در غرفه‌های پر از صنایع‌دستی، نوشیدنی‌های گرم نوشیده و خوراکی‌های خوش‌طعمی را امتحان می‌کنند. این یک سنت چند صدساله است: اولین سوابق شناخته‌شده از بازار کریسمس به سال ۱۲۹۶ بازمی‌گردد، زمانی که پادشاه آلبرشت اول  اهل هاپسبورگ به شهروندان وین اجازه داد تا در هفته‌های جشن ظهور عیسی مسیح بازار دسامبر برگزار کنند.

بیشتر بازارهای زمستانی یکی پس از دیگری راه افتادند. زمانی که اولین کریست کیندل مارکت در سال ۱۳۸۴  در زاکسن ) آلمان کنونی ) پا گرفت این فروشگاه‌ها بیش از پیش به کریسمس مرتبط شدند. بازارهای اولیه کریسمس تا قرن شانزدهم، عمدتاً گوشت و سایر اقلام غذایی می‌فروختند، تا این‌که مارتین لوتر پروتستانت آلمانی و مصلح  مسیحیت در اروپای شمالی سنت هدیه دادن در کریسمس را به ارمغان آورد.  وقتی هدیه دادن در کریسمس، باب شد به موازات آن بازار کریسمس هم رشد کرد.  این بازارهای وسیع و جشن‌ها با  آواز، رقص و انواع و اقسام جشن و سرور همراه بود . این روزها به سختی می‌توانید شهری اروپایی پیدا کنید که میزبان بازارهای کریسمس نباشد .

در اینجا به ۱۱ مورد از جذاب‌ترین آنها اشاره شده است

جشن ظهور در زاگرب کرواسی (۲۷ نوامبر ۲۰۲۱ – ۷ ژانویه ۲۰۲۲)

جشن ظهور[۱] زاگرب به دلایل مختلف سه بار نامزد بهترین جشن اروپا شده است. این مکان تماشایی شهر،  پایتخت کرواسی را به بهشتی شاد تبدیل کرده با بیش از ۲۵ بازار کوچک منحصربه‌فرد که مستقیم به خیابان‌هایی وصل می‌شود که دو طرف مسیرش با چراغ‌ها و درختان احاطه شده است و زاگرب را به یک بازار فوق‌العاده شاد با صدها غرفه فروش هدایای صنایع دستی و خوراکی‌های محلی و خاص مثل پاستا با کلم [۲] و اشترودل سیب تبدیل کرده است.

بازار کریست کیندل وین اتریش (۱۲ نوامبر تا ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱)

بهتر از این بازار جشن، کجا را می‌شناسید که بیش از ۷۰۰ سال قدمت داشته باشد ؟ اقلام کوچک پرزرق و برق و ابعاد کلان معماری وین، اینجا را به یکی از باشکوه‌ترین و بی‌نظیرترین بازارهای کریسمس تبدیل کرده است. میدان سیتی هال  با بیش از ۱۰۰ غرفه تودرتو احاطه شده که هدایا، تزئینات و البته بهترین غذاها و نوشیدنی‌های گرم را می‌فروشند. یک شراب ادویه‌دار بنوشید و از قدم زدن در کنار چراغ‌های درخشان کنار ردیف‌های درختان پارک سیتی هال لذت ببرید.

نگاهی به 11 بازار کریسمس اروپایی؛ جادویی‌ترین بازارهای کریسمس در اروپا

بازار آنجل در کلن آلمان (۲۲ نوامبر تا ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱)

کلن به خاطر بازارهای کریسمس باشکوهش مشهور است.  بازار آنجل[۳] یک مکان ایدئال محلی است که دارای تزئینات استادانه و هزاران چراغ پری رشته‌ای است. تعداد زیادی فرشته و دیگر موجودات افسانه‌ای را در سراسر فضا خواهید دید.

Heumarkt، یکی دیگر از بازارهای عالی برای خانواده‌ها است که پیست اسکیت روی یخ اش در فضای باز معرکه است. نیکولاسدورف هم  یک «دهکده» بکر و دست نخورده است با غرفه‌ها و ویترین‌هایی که برای سن نیک مقدس پیر وقف شده است.

اگر بعد از آن هنوز انرژی دارید، می‌توانید به سراغ جشن‌های بی‌نظیر  در سرگرم‌کننده‌ترین بازار دریایی بروید و  به دزدان دریایی آوازه‌خوان در کلبه‌های دریایی ملحق شوید.

نگاهی به 11 بازار کریسمس اروپایی؛ جادویی‌ترین بازارهای کریسمس در اروپا

بازار درسدن آلمان (۲۲ نوامبر تا ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱)

آلمان مرکز بازار کریسمس است، اما بازار درسدن اش خیلی مشهور است، استریزل  مارکت (یعنی جواهر درون تاج) از زمان تأسیس اش در سال ۱۴۳۴، خاصیت متمایز خود را حفظ کرده است. این جواهر دارای بزرگ‌ترین هرم کریسمس جهان – نوعی شمعدان تزئینی – است که ارتفاع خیره‌کننده‌ای ۴۸ فوت (تقریباً ۱۴.۶ متر) دارد.

بازار سنتی دیگری در اطراف کلیسای Frauenkirche [4]  برپاشده  که هدایای صنایع دستی محلی زیبایی مانند ظروف شیشه‌ای، توری، و سرامیک به فروش می‌رساند. اگر دنبال چیز جدیدتر هستید، به ایستگاه اتوبوس Prager Straße  بروید . بازار وینتر لایتس[۵] درسدن از سال ۲۰۱۲،   درخت کریسمس حدوداً ۵۰ فوتی (۱۵ متری) و چرخ و فلک‌های قدیمی را به نمایش گذاشته است.

میدان Vörösmarty  بوداپست، مجارستان (۱۹ نوامبر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱)

برخی از جادویی‌ترین بازارهای کریسمس در اطراف بوداپست است.  بازار اصلی کریسمس اش در میدان Vörösmarty غرق در شادی است.  در غرفه‌های این بازار بسیار زیبا  علاوه بر چراغ‌ها و دکورهای پرکار با تم برفی، منسوجات رنگارنگ ، نمد، کارهای چوبی و سفال‌های زیبا فروخته می‌شود.

اگر طالب یک گردش مدرن هستید ، به جشن ظهور در کلیسای باسیلیکای سنت استفان بروید تا زیر رقص نور در یک نمایش هنری تعاملی بدرخشید، آنجاست که می‌توانید برنامه‌های خود را در جلوی کلیسای جامع نمایش دهید.

بازار کریسمس تالین استونی (۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ – ۲ ژانویه ۲۰۲۲)

عجیب نیست که تالین میزبان یک بازار کریسمس برنده جایزه است . مرکز شهر قدیمی قرون وسطایی فضایی فوق‌العاده  ایجاد می‌کند.

وقتی میدان تالار شهر مملو از غرفه‌های فروش شیرینی خانگی، تاج گل، و هنرها و صنایع دستی است، پشت بام‌ها و سنگفرش‌ها اغلب پر از برف است، شهر تالین از سال ۱۴۴۱ هر ساله یک درخت کریسمس بزرگ را، که از اولین درختان کریسمس عمومی اروپا است، به نمایش می‌گذارد.

نگاهی به 11 بازار کریسمس اروپایی؛ جادویی‌ترین بازارهای کریسمس در اروپا

باغ‌های تیوولی کپنهاگ دانمارک (۱ نوامبر ۲۰۲۱ – ۲ ژانویه ۲۰۲۲)

باغ های تاریخی تیوولی کپنهاگ در فصل تعطیلات به سرزمین عجایب زمستانی تبدیل می‌شود. با چرخ و فلک در حال چرخش است و اسکیت‌بازان که روی محوطه یخی اسکیت دور می‌زنند ، تازه اگر از  پای سیب وسوسه‌انگیز و شراب داغ و ادویه‌دار داخل  چرخ‌دستی‌های مخصوص غذا حرفی نزنیم  شما باید حتماً به خودتان یادآوری کنید از کلبه‌های پر از زیورآلات و هدایای اسکاندیناویایی خرید کنید.

کریست کیندل اسماریک: استراسبورگ فرانسه (۲۶ نوامبر تا ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱)

استراسبورگ به عنوان “پایتخت کریسمس” شناخته می‌شود. استراسبورگ[۶] قدیمی‌ترین بازار کریسمس فرانسه را در خود جای داده است و در اینجا از سال ۱۵۷۰  آدم‌های خوش‌گذران خرید می‌کنند.

لقب پایتخت کریسمس کاملاً  شایسته این شهر است زیرا بیش از ۳۰۰ غرفه چوبی سنتی دارد که بهترین غذاها،  هدایای دست‌ساز و تزیینات کریسمس را به فروش می‌رسانند.

مرکز شهر با هزاران چراغ، با ظرافت تزئین شده است و شهر را مانند ستاره‌هایی در آسمان شب روشن می‌کند.

نگاهی به 11 بازار کریسمس اروپایی؛ جادویی‌ترین بازارهای کریسمس در اروپا

بازار کریسمس بروژ بلژیک (۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ – ۹ ژانویه ۲۰۲۲)

شما نمی‌توانید بروژ را در فصل زمستان شکست دهید چراکه پایتخت بروکسل جشن‌های بزرگ‌تر و جذاب‌تری دارد. در بهترین وضعیت وقتی با هاله جادویی دکور کریسمس، پوشیده می‌شود، فوق‌العاده زیباست،. بازارهای شگفت‌انگیز  در مارکت و سیمون استیوین پلین[۷] تمام شهر را به  مرکز فروش شکلات داغ خانگی عالی،  شراب ادویه‌دار و آبجوهای بلژیکی، و همچنین پنیرهای محلی و البته شکلات‌های معروف جهان تبدیل کرده است.

بازار کریسمس پوزنان لهستان (۲۹ نوامبر تا ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱)

میدان بازار قدیمی پوزنان و (میدان آزادی) [۸]به جشن سرزمین برف، درختان و تزئینات کریسمس و سازه‌های اصلی مربوط به جشنواره بین‌المللی مجسمه‌های یخی، تبدیل شده است.

وقتش است می‌توانید شاهد هنرمندانی از سراسر جهان باشید که در میان مسیر غرفه‌های چوبی پر از هدایای بی‌نظیر کریسمس با قالب‌های بزرگ یخ مجسمه می‌سازند.

نگاهی به 11 بازار کریسمس اروپایی؛ جادویی‌ترین بازارهای کریسمس در اروپا

بازار کریسمس حمام انگلستان (۱ نوامبر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱)

شهرت بهترین بازار کریسمس بریتانیا به خاطر برگزاری جشن در مرکز حمامی زیبا است و معمولاً این جشن تا ۱۸روز ادامه دارد و (این بازار) میزبان حدود ۱۷۰ کلبه چوبی درخشان است که برخی از بهترین صنایع دستی، غذاها و تزئینات را در جنوب انگلستان به فروش می‌رسانند. به علت COVID-19، در سال ۲۰۲۱، بازار کریسمس حمام به صورت آنلاین برگزار می‌شود. بازدیدکنندگان مجازی می‌توانند در فضای امن منزلشان از فروشگاه‌های طراحان و فروشندگان مستقل دیدن کنند.

پی نوشت:

[۱] جشن ظهور یا فصل ورود دوره‌ای چهار هفته‌ای است که در بسیاری از کلیساهای غرب برای کسب آمادگی روحانی برای عید میلاد مسیح و حتی ظهور مسیح انجام می‌شود.

[۲] krpice sa zeljem

[۳] . Markt der Engel

[۴] کلیسایی در درسدن آلمان که بین سال‌های ۱۷۲۶ الی ۱۷۴۳ م ساخته شد.

[۵] “Winterlights of Dresden”

[۶] Christkindelsmärik

[۷] Markt and simon Stevinplein

[۸] Plac wolnosci

مترجم: آمنه عزیزی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.