خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیامدهای اعطای تابعیت به روحانیون توسط عربستان چیست؟

بخش اول؛

فهرست منتشرشده از اسامی کسانی که تابعیت گرفته‌اند نشان می‌دهد اکثر روحانیون در این فهرست اعضای رابطه العالم هستند که وزیر دادگستری سابق عربستان، محمد العیسی، ریاست آن را بر عهده دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پس از تصمیم اعطای “اقامت ممتاز” صادر شده در نوامبر ۲۰۱۹، ملک سلمان اخیراً به منظور تکمیل برنامه توسعه پادشاهی «۲۰۳۰»، تابعیت افراد با استعداد در زمینه‌های مختلف از جمله «علوم شرعی، پزشکی، صنعت نفت، هوش مصنوعی و غیره» را صادر کرده است.

رسانه‌های سعودی و عربی بر تابعیت گرفتن روحانی شیعه محمد علی الحسینی، رئیس مجلس موسوم به “المجلس العربی الإسلامی” و عضویت وی در رابطه العالم الإسلامی وابسته به عربستان تاکید کردند.

محمد الحسینی پیش از اینکه به یکی از بازیگران دائمی شبکه‌های ماهواره‌ای عربستان تبدیل شود، در لبنان به اتهام جاسوسی برای رژیم اشغالگر اسرائیل محکوم شده بود و سال‌ها زندانی بود.

با این حال، فهرست منتشرشده از اسامی کسانی که تابعیت گرفته‌اند نشان می‌دهد اکثر روحانیون در این فهرست اعضای رابطه العالم هستند که وزیر دادگستری سابق عربستان، محمد العیسی، ریاست آن را بر عهده دارد.

فهرست جدید همچنین شامل مصطفی سریک مفتی سابق بوسنی و هرزگوین، حسین داودی رئیس المجلس الاسکندنافی للعلاقات، محمد نمر السماک، دبیرکل الجنه الإسلامیه – المسیحیه للحوار است که همگی از اعضای رابطه العالم الإسلامی هستند.

برکشیدن رابطه العالم

از زمان روی کار آمدن ولیعهد محمد بن سلمان در اواسط سال ۲۰۱۷، نقش محول شده به رابطه العالم الإسلامی تقویت شده است و رهبری مذهبی عربستان را به دور از هیئه کبار العلماء به دست گرفته است.

علیرغم تاکید رابطه العالم در اساسنامه خود مبنی بر اینکه هدف آن “وحدت کلمه مسلمانان و از بین بردن عوامل فروپاشی جوامع اسلامی” است، اما دبیرکل آن، محمد العیسی، همواره به جریان‌ها، به ویژه اخوان المسلمین و جوامع مسلمان در کشورهای غربی حمله می‌کند.

العیسی در یک مصاحبه تلویزیونی علناً اعتراف کرد که سفرهای خارجی خود به ویژه در کشورهای اروپایی یکی از اهداف آنها شیطان جلوه دادن اخوان در غرب است و از تصمیم‌گیران کشورها می‌خواهد تا نمادهای این گروه را ریشه‌کن کنند یا آنان را مجبور کنند که علنا عذرخواهی و علیه گروه خود کار کنند.

در سپتامبر ۲۰۱۹، العیسی از سخنرانی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که اسلام سیاسی را مورد حمله قرار داد، حمایت کرد و از کنفرانسی در پاریس خواست تا آن را سرکوب کند.

وی افزود: «همه مسلمانان اروپا باید به قوانین اساسی، مقررات و فرهنگ کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند احترام بگذارند» و تأکید کرد: «نباید فتواهای وارداتی و افکار خارجی را بپذیرند».

 پیشروی عادی‌سازی

همزمان با اولین گام‌های امارات و بحرین برای عادی‌سازی روابط خود با اشغالگران صهیونیست، رابطه العالم، که عربستان سعودی تعدادی از اعضای آن را تابعیت داده است، آغوش خود را به روی انجمن‌های یهودی گشود.

العیسی در کنفرانس‌های مشترک با انجمن‌های یهودی اسرائیل شرکت کرد، به ویژه کنفرانسی مجازی که توسط کمیته یهودیان آمریکا “AJC” و با مشارکت وزیر ارتش اشغالگر بنی گانتس سازماندهی شده بود و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کرد.

وی همچنین از اردوگاه کار اجباری نازی‌ها “آشویتس-بیرکناو” در لهستان بازدید کرد و گفت که “اینجا بودن در کنار کودکان قربانیان نسل‌کشی و اقلیت‌های مهاجر یهودی و مسلمان یک واجب مقدس و یک افتخار بزرگ است.”

استاد عبدالله الشمری، محقق و متخصص تاریخ کشورهای خلیج فارس، گفت که مرحله اعطای تابعیت به اعضای رابطه العالم در چارچوب حمایت از یک روند رو به رشد به رهبری العیسی و در مسیر عادی‌سازی قرار دارد.

ادامه دارد…

منبع دولت دین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.