خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عزاداری ماه محرم مراقبت می خواهد/ قمه زنی به نفع دشمنان است

به گزارش ادیان نیوز، عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، یاران با وفا و مظلومان جریان تاریخی و عظیم عاشورا یکی از آئین‌های مذهبی و شیعی به شمار می‌رود که موجب حفظ حقیقت والای این حادثه بزرگ است، حادثه‌ای که در طول تاریخ اسلام بی‌نظیر بوده و هرچه می‌گذرد عمیق‌تر و گویاتر به نظر می‌رسد.
در طول تاریخ اسلام عزاداری به عنوان آئینی بزرگ و ارزشمند، متاسفانه گاه خواسته یا ناخواسته، مغرضانه و یا از روی گمراهی به تحریف کشیده شده و سنت‌های نادرستی در برخی از مراسم‌های عزاداری به وجود آمده است و عزاداری با آفت‌ها و آسیب‌های جدی روبرو شده است. در این میان، سنت‌های نادرست که ریشه در باورهای غلط دارد گاه دستمایه‌ای برای سوءاستفاده دشمنان می‌شود و با انعکاس آن در رسانه‌ها، چهره زیبای اسلام به صورت نازیبا و غیرمعقول به جهان معرفی می‌شود. با توجه به تاکید مراجع، علما و بسیاری از اندیشمندان لازم است تحریف‌ها، آسیب‌ها و سنت‌های نادرست عزاداری عاشورا و سیدالشهدا به مردم شناسانده شود تا جامعه با بصیرت و آگاهی بهتری در عزاداری حضور یابند و رسالت واقعی قیام سیدالشهدا حفظ گردد.
*قمه زنی، فرصت مناسبی برای تبلیغات دشمنان علیه شیعیان
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از قمه زنی در مراسم عزاداری روز عاشورا، گفت: قمه زنی در روز عاشورا باعث می‌شود که دشمنان فرصت مناسبی برای تبلیغات ضد شیعیان به دست آورند.
سید باقر حسینی با اشاره به اینکه مراسم عزاداری امام حسین(ع) باید بر پایه اصول منطقی برگزارشود، گفت: عزاداری امام حسین (ع) نماد ارزشمندی است که ایثارگری ایشان در واقعه کربلا را یادآوری می کند، ولی باید دقت شود که این مراسم به شیوه منطقی برگزار شود.
نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: متاسفانه در برخی از هیئت‌ها از شیوه‌های غیر منطقی از جمله قمه زنی، در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) استفاده می‌کنند. بر اساس فتوای مراجع عظام، این حرکات زاید در اسلام جایگاهی ندارد و علمای شیعه و رهبر معظم انقلاب دراین مورد هشدار داده‌اند چراکه این روش نه تنها به خود افراد از نظر جسمانی آسیب می‌رساند بلکه به چهره انسانی و عقلانی شیعه در جهان نیز خدشه وارد می‌کند.
حسینی با بیان اینکه عزاداری درایام محرم ابزاری برای یادآوری اهداف امام حسین (ع) در واقعه عاشورا است، تصریح کرد: برگزاری مراسم قمه زنی در روز عاشورا باعث می‌شود که دشمنان فرصت مناسبی برای تبلیغات علیه شیعیان به دست آورند. همان طور که در سال‌های گذشته با فیلمبرداری از این مراسم و پخش آن از طریق شبکه‌های تلویزیونی بیگانه از آن به عنوان رفتارهای غیرانسانی شیعیان یاد کرده و با استفاده از آن در مقابل اعتقادات شیعیان موضع‌گیری کردند.
عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآورشد: ما نباید با انجام رفتارهای غیرمنطقی درمراسم عزاداری امام حسین(ع) به چهره واقعی ایشان خدشه وارد کنیم و مراسم عزاداری در ایام محرم باید از روی آگاهی و شناخت دقیق و عمیق از امام حسین (ع) و اهداف ایشان برای حضور در صحنه عاشورا صورت گیرد.
حسینی عنوان کرد: ناطقان باید دراین مراسم با بیان اهداف امام حسین (ع) در روز عاشورا بر ضرورت استفاده از رفتارهای مناسب در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) تاکید کنند و آرمان‌های امام حسین(ع) را با مصادیق کنونی درجهان تطبیق دهند.
*قمه‌زنی هیچ سندیت شرعی و دینی ندارد
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی گفت: فرهنگ عزاداری محرم باید آمیخته‌ای از شور و شعور و معرفت حسینی باشد و حرارت قلوب مومنین نسبت به ابا عبدالله (ع) باید به سمت کسب معرفت بیشتر درباره عاشورا و اهداف قیام آن حضرت سوق داده شود.
حجت‌الاسلام سیدشهاب الدین حسینی اظهار کرد: کلیات عزاداری محرم احیای فرهنگ عاشورایی است و حضرت امام خمینی(ره) نیز به این مهم تاکید کرده و فرمودند که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می‌دارد.
وی افزود: آنچه در اسلام در مورد عزاداری سفارش شده است بکاء و تباکی بوده و گریه و سینه زنی و زنجیرزنی برای امام حسین(ع) بسیار زیبا و پسندیده است و در کنار این عزاداری‌ها باید حقیقت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) برای مردم تبیین شود.
وی با بیان این‌که «وارد شدن خرافه به عزاداری‌ها فرهنگ آن را خدشه دار می‌کند» گفت: عزاداری در اسلام مستحب بوده اما نماز واجب است، آزار و اذیت مردم ناپسند است و قمه زنی و بریدن و زخم کردن بدن نوعی خرافه بوده که هیچ سندیت شرعی و دینی ندارد و باعث خدشه دار کردن فرهنگ عزاداری‌ها می‌شود.
وی گفت: استفاده از طبل نوعی خرافه است و در کتاب حماسه حسینی شهید مطهری به این خرافه‌ها اشاره کرده است و عزاداری هرچه آرام و سنتی برگزار شود، دارای معنویت بیشتری است.
حسینی افزود: مداحی‌ها هرچقدر که از موسیقی‌های پاپ الهام بگیرد معنویت خود را از دست می‌دهد و حالت غنایی به خود می‌گیرد و نباید به خاطر جذب و تمایل بیشتر غنا و موسیقی را که هیچ سند شرعی و عرفی برای ورود آن به عزاداری و مداحی وجود ندارد وارد مداحی‌ها کرد.
*قمه زدن برای عزاداری امام حسین(ع) ثواب ندارد
امام جمعه اصفهان گفت: شمشیر زدن، قمه زدن و روی آتش راه رفتن را تمام کنید، چراکه این‌ها ثواب ندارد.
آیت الله “سید یوسف طباطبایی نژاد” اظهار کرد: هیچ کسی در راه حفظ دین خدا نباید بهانه بیاورد.
وی افزود: یکی از درس‌های مهمی که نهضت عاشورا به ما می‌دهد این است که حتی امام نیز باید فدای دین شود، بنابراین تمام انسان‌ها با همه آنچه که در اختیار دارند باید فدای دین شوند.
امام جمعه با بیان این‌که قمه زدن برای عزاداری امام حسین(ع) ثوابی ندارد، گفت: اگر می‌توانید، یک روایت بیاورید که قمه زنی ثواب دارد.
طباطبایی نژاد ادامه داد: عزاداری برای امام حسین و اهل بیت (ع) عبادت است. امیدوارم خداوند هم توفیق عزاداری و هم توفیق نحوه درست عزاداری کردن را به ما عنایت کند.
امام جمعه اصفهان اضافه کرد: نباید از عزاداری‌ها غافل بمانیم و همواره باید محبت به ائمه و امام حسین را به فرزندانمان انتقال دهیم. هر سال عزاداری‌های مردم برای ابا عبدالله الحسین بهتر می‌شود و اگر بخواهیم اسلام را زنده نگه داریم باید تمام وجودمان فریاد یا حسین (ع) باشد.

* قمه زنی در عزاداری ها نیل به اهداف دشمن در زمینه اسلام هراسی را تسریع می کند
عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: اگر عزاداران می خواهند به خاطر امام حسین(ع) و مسائل اعتقادی مراسمی برگزار کنند باید عزاداری هایشان مطابق با موازین شرعی و اسلامی و طبق توصیه مراجع باشد.
سید محمد سادات ابراهیمی در مذمت برخی حرکت ها نظیر قمه زنی در عزاداری های ایام ماه محرم، گفت: حضرت امام(ره) فرمودند اگر ما تا ابد هم برای امام حسین گریه کنیم سودی به حال امام ندارد و این عزادارای ها نفعش برای خودمان است که طبق فرمایش ایشان باید به شیوه این عزاداری ها نیز دقت کنیم.
نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: فلسفه عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) در واقع نوعی بازنگری در روش و منش اعتقادی، دینی، سیاسی و اجتماعی ماست.
وی در ادامه به فرمایش پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه بقای مکتب ایشان بستگی به بقای مکتب حسین(ع) دارد اشاره کرد و یادآور شد: این مطلب نشان از این دارد که اگر ما پیام عاشورا را به خوبی دریافت کنیم می توانیم مکتب پیامبر(ص) را زنده کرده و زنده نگه داریم اما اگر پیام آن به درستی دریافت نشود ممکن است به همان میزان به اسلام ضربه بزنیم.
سادات ابراهیمی در ادامه به توصیه امام(ره) در شیوه برگزاری مراسم های عزاداری اشاره و عنوان کرد: ایشان معتقد بودند مراسم سوگواری امام حسین(ع) باید به شیوه سنتی برگزار شده و به گونه ای باشد که مطابق با اهداف بلند حضرت سید الشهدا(ع) نیز باشد.
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) در تاریخ نظیر ندارد، گفت: این حادثه عظیم به خاطر امیال عده ای فرصت طلب رخ داد که هم اکنون نیز بازماندگان آنها در صدد انحراف حرکت هستند اما تا کنون کسی نتوانسته است مسیر آن را منحرف کند و اگر تا کنون نیز حرکت های انحرافی در طول تاریخ وجود داشته همواره مورد نهی علمای بزرگ بوده است.
وی در ادامه با توصیه به عزاداران حسینی تأکید کرد: اگر عزاداران می خواهند به خاطر امام حسین(ع) و مسائل اعتقادی مراسمی برگزار کنند باید عزاداری هایشان مطابق با موازین شرعی و اسلامی و طبق توصیه مراجع باشد.
سادات ابراهیمی ادامه داد: لازم است در خصوص عزاداری ها کار فرهنگی شود و اندیشمندان، شیوه صحیح عزاداری و برگزاری مراسم را برای مردم تشریح کنند.
عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه حرکت هایی مثل قمه زنی، خسارت های بسیار بیشتری را نسبت به زمان های دیگر برای اسلام به همراه دارد چرا که امروز دشمنان به دنبال اسلام هراسی، ایران هراسی و تخریب شیعه هستند که در این شرایط قطعا قمه زنی چندین برابر مذموم بوده و باعث نیل به اهداف دشمنان می شود. 
منبع: قدس آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.