خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی عملیات روانی BBC در ماجرای اسیدپاشی

به گزارش ادیان نیوز، در روزهای اخیر چند شهروند اصفهانی قربانی اسیدپاشی شدند که به گفته دستگاه‌های امنیتی-قضائی عامل آن‌ها شناسایی شده و از اغراضی مشخص از قبیل مشکلات روان‌شناختی (اختلال شخصیت ضداجتماعی) یا شکست‌های عاطفی برخوردار بوده‌اند.
اما در این میانه متأسفانه شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که این حوادث را با معضل بدحجابی مرتبط دانسته و عاملان اسیدپاشی را «آمران به معروف» معرفی می‌کرد.
تکنیک «مفروض‌انگاری» یکی از پرکاربردترین روش‌های شبکه «بی‌بی‌سی فارسی» است که به عنوان بنگاه خبرپراکنی انگلیس شناخته می‌شود. این روش در گستره‌ای وسیع برای ماجرای اسیدپاشی در اصفهان توسط این شبکه انگلیسی بکار گرفته شد تا بار دیگر موجی به راه انداخته و بر افکار عمومی‌سوار شود که این نوشتار قصد دارد پرده از آن بردارد.
این تکنیک که برگرفته از برخی نظریات «روان‌شناسی تبلیغات و رویکرد شرطی‌سازیِ رفتارگرایی» است، دارای چند مؤلفه اساسی می‌باشد که با مصداق‎یابی آن در موضوع اسیدپاشی، به اختصار توضیح داده می‌شود:
۱- نخستین گام، تهیه یک خبر یا گزارش ساده و طرح یک «ادعا» است. در این مرحله شبکه به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا برنامه‌ای خاص و از پیش تعیین شده برای این موضوع ندارد و این خبر نیز همردیف با سایر اخبار معمولی در بسته خبری شبکه قرار گرفته است.
«بی‌بی‌سی فارسی» ۲۶ مهر ماه اولین خبر خود درباره اسیدپاشی اصفهان را در قالب یک خبر کوتاه منتشر کرد و با استناد به «شبکه‌های اجتماعی» نخستین پیوند میان اسیدپاشی و بدحجابی را کلیک زد.
۲- در دومین و مهمترین گام، ساعت‌ها خبر، گزارش و گفتگو تدارک دیده می‌شود و میزان زیادی از نگرانی و اضطراب به مخاطبان و جامعه هدف منتقل می‎شود. آنچه در این قدم حائز اهمیت می‌باشد، برجسته کردن «ادعا» از هر طریق ممکن است.
در این مرحله «بی‌بی‌سی فارسی» از تاریخ ۲۷ مهرماه به بعد با تهیه چندین ساعت برنامه اختصاصی، بیشترین تمرکز خود را بروی ماجرای اسیدپاشی گذاشت و پیوند میان اسیدپاشی و بدحجابی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را تا جایی که می‌توانست تقویت کرد.
برخی از اقدامات ویژه «بی‌بی‌سی فارسی» در این راستا، به شرح زیر است:
– اختصاص دادن موضوع برنامه «نوبت شما» برای دو روز متوالی به ماجرای اسیدپاشی در اصفهان.
– تهیه گزارش‌های طولانی با سوگیری تخریبی در خصوص عملکرد آمران به معروف.
– تهیه گزارشی راجع به شهید علی خلیلی (طلبه‌ای که در راه امر به معروف و دفاع از یک دختر در برابر اشرار متجاوز، جان خود را از دست داد).
– اختصاص دادن موضوع برنامه «صفحه دو» (پنجشنبه اول آبان) به موضوع اسیدپاشی.
– ترتیب دادن گفتگوهای متعدد در مورد اسیدپاشی با چهره‌های معلوم الحالی نظیر حسین باستانی، مسعود بهنود، نیکی محجوب، نرگس محمدی، نسرین افضلی، شهلا شفیق، مجید محمدی، عیسی سحرخیز و …
۳- با روشن شدن ابعاد موضوع و بی‌ارتباط شناخته شدن اسیدپاشی با بدحجابی، برای اینکه پرستیژ حرفه‌ای شبکه از بین نرود و «بی‌بی‌سی فارسی» به عنوان رسانه‌ای مغرض و غیرمستقل شناخته نشود، در قالب یک نقل قول کوتاه از مسئول دفتر فرمانده نیروی انتظامی‌کل جریان تکذیب می‌شود.
اما آنچه به عنوان محصول این فرآیند بر جای می‌ماند، ارتباط و پیوند میان «اسیدپاشی» با «بدحجابی» و «امر به معروف و نهی از منکر» است که تا مدت طولانی در ذهن مخاطب نقش می‌بندد، به گونه‌ای که تصویری خشن از این فریضه الهی در ذهن مخاطبان تداعی می‌شود.
منبع: امپراطوری دروغ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.