خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

منظور از “یا ایها الذین آمنوا” چیست؟

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، سه شنبه شب در مراسم عزاداری دهه محرم که در نمازخانه مدرسه فیضیه برگزار شد با بیان ویژگی یاران امام حسین(ع) گفت: در زیارت‌نامه‌ یاران سیدالشهدا(ع) آمده است «السلام علیکم ایها الربانیون» سلام بر شما که از ربانیون و پیشگامان در راه اطاعت و بندگی خداوند هستید و ما نیز تابع و دنباله‌رو شما هستیم.
وی با اشاره به تعریف علامه طباطبائی در تبیین ویژگی «ربانیون» اظهار داشت: ربانیون افرادی مشغول به پروردگار هستند و هیچ چیز جز پروردگار آنها را مشغول نمی‌کند.
حجت الاسلام میرباقری به نقشه‌های دشمن در مسیر الهی اشاره و تصریح کرد: در این مسیر سختی‌ها و مشکلات بسیاری وجود دارد که برخی ضعیف و ناتوان می‌شوند و در راه خدا سستی می‌ورزند اما ربانیون مشکلات را تحمل می‌کنند.
وی گفت: آیه ۱۴۶ آل عمران در فضای جنگ احد نازل شده است که ویژگی ربانیون را بیان می‌کند؛ جنگی که مسلمانان سست و پراکنده شدند و امیرمؤمنان علی(ع) پروانه‌وار در اطراف پیامبراکرم(ص) می‌چرخیدند و از ایشان محافظت می‌کردند به گونه‌ای که بیش از ۸۰ زخم برداشتند.
مدیر فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: این آیات مسلمانان را توبیخ می‌کند که اگر پیامبراکرم(ص) به شهادت رسیدند شما از راه توحید برمی‌گردید و به کفر رو می‌آورید؟
وی با اشاره به رحلت پیامبراکرم(ص) و غصب خلافت حضرت علی(ع) ابراز کرد: این آیات ناظر به بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) است که دستگاه شیطان با تمام قدرتش برای تغییر مسیر توحید به میدان آمد و ربانیونی همچون امیرمؤمنان علی(ع) ایستادند و مقاومت کردند.
حجت الاسلام میرباقری، همراهی با اولیای الهی را مشکل دانست و تأکید کرد: کسانی همچون ربانیون که از خداوند غافل نمی‌شوند و آثار کدورت و گناه در قلبشان نیست می‌توانند بدون تردید در شرایط غربت و تنهایی ولی خدا و در شرایط پیروزی و غلبه بر دشمن در کنار اولیای الهی بایستند و شک نکنند.
وی یاران سیدالشهدا(ع) را در بالاترین رتبه ربانیون خواند و یادآور شد: امام حسین(ع) در شب عاشورا بیعت را برداشتند و فرمودند «من فردا به شهادت می‌رسم و شهادت من در این راه کافی است شما بروید.»
مدیر فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: با انتشار شایعه شهادت پیامبراکرم(ص) مسلمانان فرار کردند اما در کربلا یاران سیدالشهدا(ع) با اعلام خبر قطعی شهادت امام حسین(ع) سست نشدند بلکه در مسیر دفاع از حق و فرزند رسول خدا(ص) آنگونه مبارزه کردند که مثل این که پیروزی قطعی با سیدالشهدا(ع) است از این‌رو جنگ نابرابر عاشورا از صبح تا بعد از ظهر به طول انجامید.
حجت الاسلام میرباقری در پایان افزود: در قرآن هر جایی که خطاب «یا ایها الذین امنوا» آمده است منظور امیرمؤمنان علی(ع) است و مؤمنان دیگر به تبع ایشان مورد خطاب هستند و ربانیون واقعی نیز حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) هستند که به تبع سیدالشهدا(ع) یاران ایشان نیز مورد خطاب واقع شده‌اند و با همراهی کردن امام، تحت شعاع نور ایشان قرار گرفته‌اند و به بالاترین مقام ربانیون رسیده‌اند.
منبع: رسا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.