خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

افتتاح نمایشگاه گروهی پوستر به یاد هنرمند سرژ آواکیان

با همکاری باشگاه آرارات و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛

نمایشگاه گروهی پوستر «ساده رنگی» به مناسبت اولین سالگرد درگذشت سرژ آواکیان، هنرمند ارمنی با همکاری باشگاه آرارات و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برگزار شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نمایشگاه گروهی پوستر «ساده رنگی» به مناسبت اولین سالگرد درگذشت سرژ آواکیان، هنرمند و استاد پیشکسوت رشته گرافیک و همچنین ادای احترام و پاسداشت پنجاه سال فعالیت حرفه‌ای و تدریس گرافیک این هنرمند و تربیت شاگردان بی‌شمار، برگزار شده است.

در این نمایشگاه علاوه بر پوسترهای ارسال شده چهار اثر از آثار سرژ آواکیان نیز به نمایش درآمده است.

مقدی یقیازاریان به نمایندگی از هیات فرهنگی باشگاه آرارات در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران، پیام باشگاه آرارات را قرائت کرد.

در این پیام ضمن یادآوری خاطراتی که سرژ آواکیان با گروه های هنری و تئاتری باشگاه آرارات ساخته است از سرژ به عنوان هنرمندی یاد شد که طی سال ها فعالیت هنری هیچ گاه آرارات را تنها نگذاشت و همواره یار و رفیقی مطمئن برای پیشبرد طرح ها و برنامه های هنری باشگاه آرارات بود.

هنریک خالویان رییس هیات امنای باشگاه فرهنگی ورزشی ارامنه آرارات نیز طی سخنانی از همکاری باشگاه آرارات با انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برای برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و از سرژ آواکیان به عنوان همراه و عضوی قابل اطمینان برای انجام پروژه های هنری نوآورانه باشگاه یاد کرد.

وی افزود: سرژ سالیان متمادی کارهای طراحی گرافیک برنامه های فرهنگی هنری باشگاه آرارات که از مهمترین مجموعه های فرهنگی هنری ایران و جامعه ارامنه است را انجام می داده است.

‎فاطمه کرکه‌آبادی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز گفت: سرژ آواکیان از طراحان گرافیک پیشکسوت ایرانی – ارمنی و از اولین استادان این حرفه و برای سال ها رئیس گروه گرافیک در دانشگاه هنر تهران بوده است و در زمینه ایجاد حوزه های تخصصی جدید در رشته گرافیک دانشگاهی و تربیت نسلی جدید از طراحان گرافیک نقش موثر و پایداری داشته است.

‎وی بیان کرد: خوشحالم که هیات مدیره دوره هشتم انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با همکاری باشگاه آرارات تهران در برپایی این نمایشگاه که ایده آن را ساناز آرین‌فر دبیر نمایشگاه مطرح کرده بود، پیش‌قدم شد، چرا که اگرچه سرژ آواکیان معلم تک تک ما نبود، اما تاثیرات یافته‌ها و آموزش او را می‌توان به وضوح در گرافیک امروز ایران و در جامعه مشاهده کرد.

کرکه آبادی همچنین از همراهی حامیان این نمایشگاه از جمله مجتمع چاپ دیجیتال کوفا، انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران، روزنامه آلیک، باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات، آرا شاوردیان و استودیو فا (مهدی فاتحی) تشکر کرد.

‎روبرت بگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: استاد سرژ در جامعه ما حضوری فعال داشت و از افتخارات جامعه ارامنه به حساب می‌آید. خوشحال هستیم که نمایشگاهی از آثار و با یاد او برگزار شده است .

وی افزود: ارامنه از دیرباز در عرصه‌های هنری، فرهنگی، اجتماعی و علمی از اولین‌ها بودند و سرژ نیز از چنین افرادی بود و یاد و خاطره او در اذهان باقی است و از انجمن صنفی طراحان گرافیک و باشگاه آرارات نیز بابت اینکه زحمات استاد را ارج نهادند، تشکر می‌کنم.

ساناز آرین‌فر دبیر نمایشگاه «ساده رنگی» نیز در توضیح ایده برگزاری نمایشگاه بیان کرد: ایده برگزاری این نمایشگاه را اوایل سال با انجمن صنفی طراحان گرافیک مطرح کردم و چون سرژ، از اعضای قدیمی انجمن بود با استقبال خوبی از سوی هیات مدیره انجمن مواجه شدم. پس از آن قرار شد جمعی از همکاران و شاگردان استاد سرژ، آثارشان را برای یادبود او خلق کنند تا آنها را در کنار برخی آثار دیده‌نشده خودش به نمایش بگذاریم.

‎وی درباره علت تکرار این نمایشگاه در باشگاه آرارات افزود: در مهر ماه گذشته نمایشگاه به مدت یک ماه در موزه گرافیک ایران در معرض دید عموم قرار گرفته بود که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم شد. در حین برگزاری نمایشگاه در موزه گرافیک، هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات جهت برگزاری این نمایشگاه، در گالری این مجموعه اعلام آمادگی کرد. به نظر بنده بسیار پیشنهاد خوبی بود. سرژ آواکیان از اعضای قدیمی باشگاه آرارات و از علاقمندان باشگاه بود.

‎آرین‌فر همچنین عنوان کرد: این نمایشگاه به مناسبت اولین سالگرد درگذشت سرژ آواکیان، هنرمند و استاد پیشکسوت رشته گرافیک و همچنین ادای احترام و پاسداشت پنجاه سال فعالیت حرفه‌ای و تدریس گرافیک این هنرمند و تربیت شاگردان بی‌شمار، برگزار شده است. از آشناترین کارهای استاد آواکیان می‌توان به مجموعه طراحی‌ها و کارهای تبلیغاتی وی برای شرکت مینو (از جمله طراحی لوگو و بسته پفک نمکی و آدامس شیک) اشاره کرد.

دبیر نمایشگاه «ساده رنگی» افزود: در بهار سال ۱۴۰۰ از جمعی از هنرمندان دعوت شد که به یاد و احترام سرژ آواکیان برای برگزاری چنین نمایشگاهی ما را همراهی کنند. از جمع ۵۵ نفره دعوت شده، ۴۱ نفر برای دبیرخانه نمایشگاه اثر ارسال کردند.

ابوالفضل کریمی -هنرمند مستند ساز- نیز در این مراسم در سخنانی از اولین دیدارش با استاد آواکیان گفت و خاطراتی از عشق و علاقه سرژ آواکیان در جمع آوری صفحه های موسیقی اش را بیان کرد و افزود: همانجا جرقه ساخت مستندی در مورد زندگی سرژ آواکیان در ذهن روشن شد ولی متاسفانه با فقدان استاد نیمه کاره ماند.

وی از دوست داران سرژ درخواست کرد تا یاری رسان وی در تهیه و اتمام کار این مستند باشند.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان هم در سخنانی پیوند میان فرهنگ ها را مدیون هنرمندان جوامع دانست و از ایران و ایرانیان به عنوان مردمانی تمدنساز یاد کرد که در کنارآنان فرهنگ ها و اقوام محتلف از امکان زندگی در آسایش و با حقوق برابر برخوردارند.

در این مراسم گشایش نمایگاه دکتر محمدجواد حق شناس و هادی مظفری مدیر کل تجسمی وزارت ارشاد،و تنی چند ازنقاشان، هنرمندان برجسته ارمنی نیز حضور داشتند.

این نمایشگاه از تاریخ ۵ تا ۱۲ آذر به مدت یک هفته در سالن خاژاک آرزومانیان باشگاه آرارات برپا خواهد بود. علاقمندان می توانند از ساعت ۱۵ تا ۱۹ برای بازدید به درب شمالی باشگاه آرارات مراجعه کنند.

منبع آلیک
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.