خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام حسین (علیه السلام) فراشیعی و فراجهانی است

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی استاد حوزه و دانشگاه امروز (۸ آبان) در دومین گردهمایی بین المللی عاشوراییان جامعه المصطفی العالمیه که با حضور علما، فضلا، اساتید، طلاب، مدیران و کارکنان المصطفی به همراه خانواده های ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار شد عنوان کرد: از آنجا که امام حسین (علیه السلام) بین‌المللی است، علاقمندان به حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) از کشورهای مختلف و با زبان های متفاوت در این جلسه حضور یافته اند.
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام حسین (علیه السلام) فراملی و فراجهانی است اظهار داشت: امام حسین (علیه السلام) را نمی‌‌توان فقط  برای شیعیان و در یک منطقه و با یک زبان خاص محدود کرد بلکه هر فردی به شکلی و به زبانی اظهار محبت و عشق خود را به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) ابراز می‌کند.
 
وی با اشاره به این که حضرت سیدالشهدا و نهضت عاشورا فراشیعی است بیان داشت: آنتوان بارا که یک نویسنده و پژوهشگر مسیحی است در خصوص کتاب “امام حسین علیه السلام در اندیشه مسیحیان” می نویسد که حسین علیه السلام چنان مرا جذب کرد که کار از پژوهش گذشت و مرا عاشق و پیرو خود ساخت.
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی ادامه داد: آنتوان بارا می گوید که در ابتدا پژوهش من در مورد امام حسین (علیه السلام) بود ولی این هدف با شعور و درک خاصی نسبت به عظمت حسین (علیه السلام) تکمیل شد.
 
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: آنتوان بارا کتاب “امام حسین علیه السلام در اندیشه مسیحیان” را در سه نوبت چاپ کرده است ولی تا کنون این کتاب در ۲۰ نوبت چاپ شده است ولی بارا در این خصوص می گوید که اگر کتاب دیگری بود مانع چاپ کتاب توسط دیگری می شدم ولی این کتاب مال من نیست کما این که امام حسین (علیه السلام) مال دنیاست.
 
وی افزود: بارا در جایی از کتاب “امام حسین علیه السلام در اندیشه مسیحیان” می نویسد که من دیدم که مسلمانان دنبال رأس الحسین می گردند و پژوهش می‌کنند که سر حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در کجا واقع است، ولی در غرب و شرق به دنبال سر امام حسین (علیه السلام) نگردید، سر حسین (علیه السلام) در سینه و قلب من است، مشهد حسین (علیه السلام) قلب من است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی بیان داشت: عباس محمود العقاد نویسنده و ادیب اهل تسنن در مصر است که در کتاب “ابوا الشهداء حسین بن علی” می نویسد که کربلا زیارتگاه مسلمانان نیست بلکه متعلق به همه کسانی است که دنبال فضیلت هستند از هر مکتب و مذهبی که می‌خواهند باشند.
 
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: در شماره هشتم مجله “لواء الاسلام” که در سال ۱۳۶۷ هجری قمری در قاهره چاپ شد، جلسه ای بین برخی اندیشمندان مسلمان اهل سنت با روز ولت رئیس جمهور وقت آمریکا برگزار شد و اندیشمندان مصری به نقد سیاست دولت های غربی و آمریکا و استعمار و استثمار آن کشور ها پرداختند.
 
وی افزود: روز ولت در پاسخ به این اندیشمندان گفت که سخنان شما درست است ولی شما هر چه در تاریخچه ما بگردید جای قتل پسر پیامبر ما را در آنجا نمی بینید، ما آثار حضرت عیسی (علیه السلام) را احترام می کنیم، ما برای افرادی که منسوب به حواریون هستند قداست قائل هستیم ولی شما به پسر پیامبر خود جسارت می کنید، در این حال اندیشمندان اهل سنت ساکت ماندند.
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی ابراز کرد: امام رضا (علیه السلام) به ابن شبیب می‌فرماید: “ای پسر شبیب! مردمان اهل کتاب برای ما اهل بیت حرمت قائل بودند ولی مسلمانان حرمت این ماه را شکستند و در این ماه ذریه او را کشتند و زنانش را اسیر کردند و اموالش را غارت کردند خدا هرگز این گناه آنها را نیامرزد”.
 
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این‌ها درد است وقتی سپاه دشمن، امام حسین (علیه السلام) را به شهادت رساندند صدای الله اکبر بلند شد در صورتی که آنان الله اکبر را کشتند.
 
وی با اشاره به این که سپاه دشمن امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت ایشان را می شناختند عنوان کرد: در خطبه های حضرت زینب (علیها السلام) و امام سجاد (علیه السلام) در کوفه سخن از این که ما چه کسانی هستیم نیست  بلکه سخن از به چالش کشیدن است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی با اشاره به این که “سلیمان بن رزین” یکی از سفیران امام حسین (علیه السلام) و از شهدای قبل از نهضت عاشورا بود گفت: امام حسن (علیه السلام) برای دعوت مردم بصره به قیام علیه یزید نامه ای به سران بصره نوشت که سلیمان بن رزین آن را به بصره برد.
 
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: امام حسین در این نامه می نویسد: “ای مردم! من شما را به کتاب خدا و سنت رسول الله دعوت مى ‏کنم، زیرا که دیگر سنت پیامبر مرده است و جاى آن را بدعت گرفته است، چنانچه دعوت مرا بپذیرید و از من پیروى کنید شما را به راه رشد و هدایت راهبرى خواهم کرد”.
 
وی اظهار داشت: در پاسخ نامه امام، مردم به چند گونه برخورد کردند: گروهی نامه را از دیگران پنهان داشتند؛ برخی در پاسخ عذرخواهی کردند؛ عده‎ای قول به اطاعت و پیروی دادند و به وعده، کار را پایان بخشیدند، سلیمان بن رزین هم به دستور ابن زیاد به شهادت رسید.
 
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی تصریح کرد: امام حسین در این نامه تصریح می‌کند که سنت پیامبر اسلام مرده است؛ سنت پیامبر امامت بود که جای آن را خلافت و سلطنت گرفت، سنت پیامبر غدیر بود نه سقیفه، سنت پیامبر احترام به اهل بیت (علیهم السلام) بود در حالی که کسی در آن زمان حکومت می کرد که مطیع شیطان بود و در طول اقامت نماز مست بود.
 
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: پیامبر اسلام بارها در برابر اصحاب محبت خود را به امام حسین (علیه السلام) نشان می داد، در حالی که کمتر از نیم قرن از رحلت پیامبر اکرم (ص) گذشته است و سنت اعتقادی و رفتاری پیامبر اسلام (ص) از بین رفته است.
 
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: شخصی به انس بن مالک می گوید که تو که زمان پیامبر اسلام (ص) را درک کرده ای چقدر از سنت پیامبر (ص) باقی مانده است، انس می گوید که همین نماز مانده است که آن را هم ضایع کردیم، اگر این قبله نبود شک می کردم که از اسلام چیزی مانده است.
 
وی با بیان این که هیچ چیز به اندازه بدعت به اسلام ضربه نمی زند عنوان کرد: بنا به فرموده امام علی (علیه السلام) هر کجا که سنت از بین برود به جای آن بدعت می آید و هیچ چیز به اندازه بدعت به اسلام ضربه نزده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی با بیان این که تفکر جبر در مقابل تفکر صحیح اسلامی از جمله بدعت‌ها در سنت پیامبر (ص) بود گفت: تفکر جبری که یزیدیان عنوان کردند این بود که خداوند امام حسین (علیه السلام) و یارانش را کشته است، عذاب الهی است و باید واقع می شد که زینب کبری با جسارت و شهامت به دفاع پرداخت.
 
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: عبیدالله بن حر جعفی از یاران و هواداران عثمان می گوید که امام حسین (علیه السلام) آمد در حالی که کودکان دامنش را گرفته بودند، حضرت او را به یاری خود دعوت نمود، اما او دعوت حضرت را رد کرد، حضرت به او فرمود: پس از اینجا دور شو که هر کس صدای یاری خواستن ما را بشنود و به کمک ما نشتابد، در جهنم است.
 
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی در پایان تصریح کرد: انتظار امام حسین (ع) کشیدن با انتظار حضرت مهدی (عج) در این دوران وجوه مشترک فراوانی دارد و ما باید مراقب باشیم که مبتلا نشویم.

منبع : شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.