خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آسیب‌های عرفان حلقه، از تحریف باورهای دینی تا تأکید بر ترک مسائل شرعی

ادیان نیوز: امروز آسیب‌های «عرفان حلقه» در حوزه‌های معنوی، روانی و اجتماعی غیر قابل انکار است. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با این غده سرطانی در سلسله گفت‌وگوهایی با حجت‌الاسلام محمودرضا قاسمی کارشناس فرق و مسئول پاسخگویی به شبهات مؤسسه بهداشت معنوی گفت‌وگو کردیم .

باور به معاد در عرفان حلقه با مشکلات زیادی روبرو است
الف) برپاکننده معاد و روز داوری ابلیس است، او خالق و مالک قیامت و بهشت و دوزخ است، زیرا همه این مراحل در جهان دو قطبی است که در قلمرو ابلیس است و خداوند یکتا حاکم مطلق جهان تک قطبی و هیچ قطبی است.
ب) انسان‌ها پس از مرگ رهسپار برزخ و پس از آن قیامت نمی‌شوند، مگر اینکه اتصال به شبکه شعور کیهانی را دریافت کرده باشند. در غیر این صورت ارواح مردگان که پس از مرگ به جای کالبد جسمی کالبد ذهنی دارد، در افراد زنده رسوخ می‌کند و توسط آن‌ها عمل می‌‌نماید و در این دنیا باقی می‌ماند، این تحلیل نوعی تناسخ است که در قرن شانزدهم توسط اسحاق لوریا در اندیشه‌های عرفانی یهود (کابالا) مطرح شد و مبانی و نتایج ضد قرآنی دارد.
ج) دوزخ یک دالان آگاهی است که افراد با عبور از آن آموزش می‌بینند، مثل بچه‌های تنبلی که برای آن‌ها کلاس فوق‌العاده گذاشته می‌شود، آن‌ها رنج می‌برند، ولی در کل برایشان مفید است و موجب کمال آن‌ها است، پس دوزخ آن قدر هم وحشتناک و جای بدی نیست.
د) بهشت هم موقت است، تا کی می‌خواهیم بخوریم و بخوابیم، از آنجا می‌گذریم و به سوی جهان تک قطبی می‌رویم.
ه) افراد پس از گذر از جهان دوقطبی و پشت سر گذاشتن قیامت و بهشت و دوزخ و… با آزمون آخر وارد جهان تک قطبی می‌شوند، آزمون آخر این است که خدا همه قدرت و خدایی خودش را به انسان می‌دهد و همه مثل خدا، خدا می‌شوند، حالا آزمون شروع می‌شود، خدا از آن‌ها می‌پرسد که می‌خواهید به خدایی با من بپردازید و در وحدت باشید یا اینکه خدایی بدون خدا را انتخاب می‌کنید، کسانی که خدایی بدون خدا را انتخاب کنند رب می‌شوند و جهانی موازی را خلق می‌کنند و چرخه جهان دو قطبی از سر گرفته می‌شود.
نبوت و ولایت
الف) به طور کلی در مورد قرآن معتقدند که ظاهری دارد و باطنی، باطنش با ظاهر متفاوت است، نباید در ظاهر ماند و راه درک باطن رمزگشایی است که طاهری انجام داده و هر چه خودش می‌خواهد، به صورت تأویلات واقعاً بی‌ربط به قرآن نسبت می‌دهد، نظیر تأویلات مربوط به حبل الله و اتصال فردی و جمعی و…
ب) درمورد نبوت عامه به درستکاری پیامبران معتقد نیستند، به طوری که کاملاً و صراحتاً حضرت سلیمان و لشگر او را بی‌شعور می‌داند، زیرا به جای کمال، از خداوند ملک خواست و انحصار طلب بود!
ج) توسل و شفاعت به تمسخر گرفته می‌شود.
د) نقش هدایتی اهل بیت(ع) با عنوان اینکه هیچ واسطه‌ای بین انسان و خدا نیست، حذف می‌شود.
ه) تنها واسطه میان انسان و خدا را شعور کیهانی می‌دانند که همان رقص و حرکت همه کائنات است.
و) به طور کلی احترام و ارادت به اهل بیت(ع) و زیارت آن‌ها تحت عنوان شخص‌پرستی، مرده‌پرستی و مکان‌پرستی نفی می‌شود(این رویکرد بسیار شبیه به وهابیت است. به همین علت در برخی از مناطق نظیر روستای دهنو اصفهان کلاس‌های عرفان حلقه به عنوان کلاس وهابی‌ها معروف شده است).
ز) آن‌ها برای اهل بیت هیچ جایگاهی قائل نیستند، به طوری که اعلام کرده‌اند، آن‌ها نیز مثل مال، زن و فرزند ممکن است، تسهیل کننده مسیر کمال باشند و ممکن است مانع در مسیر کمال باشند.
آسیب‌های اخلاقی
۲. شبکه منفی بخشی از پروژه کمال است و کمال ترکیبی از خیر و شر است.
الف) برخی از افراد که به عرفان حلقه گرایش پیدا می‌کنند، تحت عنوان برون‌ریزی یا در حالت‌های عادی‌تر به بدترین کارها دست می‌زنند و دوستانشان می‌گویند که آن‌ها در حال تجربه شبکه منفی هستند و این برای کمال لازم است.
ب) انسانی که فقط شبکه مثبت را تجربه کرده ناقص است، بنابراین معصومیت را دلیلی بر نقص می‌دانند.
ج) برخی از افراد معتقدند که به شبکه منفی وصل شده‌اند و دیگران را آگاهانه و به صورت تهدیدآمیزی به شبکه منفی متصل می‌کنند و این افراد دچار مشکلات شدید روانی و معنوی می‌شوند، به طوری که ظاهر آن‌ها نیز بسیار کریه می‌شود، نمونه‌هایی از این دست هستند که با مؤسسه در ارتباط هستند و ما سعی می‌کنیم با برخی از دستورالعمل‌های وارد شده در روایات برای دفع جن و شیاطین به آن‌ها کمک کنیم.
۳. به سادگی دروغ می‌گویند.
الف) در بعضی از موارد کسی ادعاهایی می‌کرد که همسرش می‌آمد و می‌گفت که همه آنچه گفته خلاف است، معمولاً به صراحت ادعا می‌کنند که از زمان اتصال به حلقه اهل نماز و عبادت و عرفان شده‌اند و مشکلات اخلاقیشان مثل مشکلات جسمی اصلاح شده است، اما بررسی نشان می‌دهد که هیچ کدام از این مطالب درست نیست، حتی گاهی در اظهاراتشان گریه هم می‌کنند.
ب) بسیاری از مسترها خودشان را استاد قرآن و کسی که پیش از این بسیار متدین بوده و نتیجه‌ای ندیده، اما با عرفان حلقه دین را شناخته است معرفی می‌کنند، در حالی که همین افراد آیات مشهور قرآن را حضور ذهن ندارند و مسائل روشن قرآن را نمی‌دانند.
ج) گاهی توجیه دروغ‌گویی‌ها این است که دیگران هنوز به ادراکاتی نرسیده‌اند که حقایق را بفهمند، برای آن‌ها گفتن اسرار زیان بار است و به نفع خودشان است که عرفان حلقه و خودتان را آن طور که آن‌ها می‌فهمند و دوست دارند معرفی کنید، این کمکی به آن‌هاست تا حقیقت را انکار نکنند.
د) گاهی این اظهارات و تجلیل از شبکه شعور کیهانی و اتصالات به عنوان راهکاری برای پایان دادن به رنج‌ها و برون‌ریزی‌ها تصور می‌شود، چنانکه در درسنامه‌ها و منابع عرفان حلقه و سوگندنامه آن‌ها نیز به آن اشاره شده است.
آسیب‌هایی در حوزه الزامات شرعی
۱. ترک صلات در بین آن‌ها بسیار رایج است
الف) با این توجیه که مقیم شدن در اتصال یعنی نماز و ما که اتصال دریافت کرده‌ایم، اگر به اتصال توجه کنیم این نماز بهتر از نمازهای بی‌کیفیتی است که تا کنون می‌خوانده‌ایم.
ب) کسانی که نماز بی‌کیفیت می‌خوانند شعور کیهانی ترمز دستی آن‌ها را می‌کشد، آن قدر از نماز بی‌کیفیت و کشیدن ترمزدستی می‌گویند که شخص نسبت به نمازش بی‌رغبت می‌شود و تمایل به خواندن را از دست می‌دهد، به هر حال افراد زیادی هستند که می‌گویند ما منتظریم تا نماز برایمان بیاید، فعلاً شعور کیهانی ترمزدستی را کشیده و منتظریم تا هنگامی که او صلاح بداند آزاد کند و ما نماز با کیفیت بخوانیم.
ج) برخی به طور گاه گاه شعور کیهانی ترمزدستی‌شان را رها می‌کند، برای مثال موردی بود که می‌گفت: برایم آگاهی آمد که هفده روز نماز بخوانم، چه نمازی خواندم و بعد دوباره کشیده شد. فکر می کنم برای همه عمرم کافی است.
۲. حجاب را به صورتی متافیزیکی تفسیر می‌کنند، می‌گوید کسانی که حجاب ندارند، در واقع انرژی نوع دوم جذب می‌کنند، انرژی نوع اول با غذا تأمین می‌شود و انرژی نوع دوم با توجه، کسانی که بی‌حجاب هستند، نیازمند انرژی نوع دوم هستند و این بد است، اما این حرف چند نتیجه عملی داشته است
الف) بی‌حجابی نوعی جذب انرژی است، کسانی که دارای ضعف‌های روانی هستند، به این نوع انرژی نیاز دارند، ضعف‌های مثل افسردگی و غیره که نشانه ضعف روانی است، چنین افرادی احساس می‌کنند با جلوه‌گری می‌توانند انرژی نوع دوم جذب کنند.
ب) کسی هم که نیاز به جلوه‌گری ندارد، در واقع حجاب دارد و دیگر مهم نیست که چه ظاهری دارد و لازم نیست خودش را به سختی بیندازد.
ج) مفهوم هم فازی کیهانی کاربرد جالبی در این باره دارد، شعور کیهانی به ما ثروت و قدرت و زیبایی می‌بخشد و ما هم باید آنچه کائنات به ما می‌دهد با دیگران تقسیم کنیم و مما رزقناهم ینفقون و به دیگران ببخشیم.
جمع بندی
آسیب‌های عرفان حلقه در قلمرو مسائل دینی بسیار زیاد است که به طور کلی تضعیف و تحریف باورهای دینی و ترک یا بی مبالاتی نسبت به مسائل شرعی را در بر می‌گیرد، به روشنی می‌توان ریشه این را در این پندار یافت که طاهری می‌نویسد: اعتقادات و مناسک دینی روبنا هستند و زیربنای همه ادیان شعور کیهانی است!
منبع: پرسمان دانشجویی عرفان هی نوظهور
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.