خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حضرت آیت الله صافی:مردمی که حسین دارند باید درآزادی و عدالت نمونه باشند

ادیـان نیوز : نقش معجزه وار مجالس حسینی (ع) در پیشرفت اسلام عنوان نوشتاری است ازحضرت
آیت الله العظمی صافی به مناسبت ماه محرّم الحرام که در پی می آید:

یکی
از نتایج شهادت حضرت سیّد الشهداء ‎علیه السّلام که همواره مورد استفاده
عموم و وسایل تعلیم و تربیت و هدایت جامعه به اخلاق فاضله است برنامه‎هائی
است که به عنوان عزاداری و سوگواری و ذکر مصائب آن حضرت در عرض سال اجرا
می‎شود.

کتر رینو (جوزف) مستشرق معروف فرانسوی در کتاب خود «اسلام و
مسلمانان» که به عربی ترجمه شده (الاسلام و المسلمون) شرح مبسوط و عمیقی
پیرامون فلسفه عزاداری سید الشهداء ‎علیه السّلام‎ و روضه خوانی و هیأت‎های
عزا نگاشته و به فوائد این مراسم از جنبه سیاست و اخلاق و تربیت و کمالیات
و مرکزیتی که ایران در جامعه شیعه دارد، اشاره کرده و پیشرفت و بقای مذهب
شیعه را بهخصوص در بعضی نقاط مثل هند، مربوط به سوگواری سید الشهداء دانسته
و اظهار نظر کرده که با حفظ این مراسم، جمعیت و شوکت و ترقّی شیعه در
آینده بیشتر خواهد شد.

این شرق شناس ضمن اشاره به اوقاف و وجوه
بسیاری که شیعه در راه برگزاری عزاداری حسینی صرف می‎نماید، می‎گوید:
«مذاهب دیگر به قدر شیعه در راه تبلیغ و دعوت به دین، بذل مال نمی‎کنند و
مصارفی که شیعه دارد، شاید سه برابر مصارفی باشد که سائر فرق اسلام در این
راه می‎نمایند، و اگر یک نفر شیعه در دورترین نقاط هم باشد، به تنهایی این
مراسم را از تشکیل مجلس روضه و انفاق به فقراء و اطعام و غیره اجرا می‎کند و
در حقیقت به  دعوت و تبلیغ می‎پردازد».

«منبر و وعظ، خطابه و
سخنرانی، در تربیت خطبا و وعاظ و گویندگان توانا و پرورش اخلاق عوام و آشنا
کردن به علوم معارف، موقعیت خاصی دارد. تمام مسائل در منابر مطرح و مورد
بحث واقع می‎شود به نوعی که عوام شیعه از سائر فرق به عقاید و مذهب خود
آشناترند و اگر در اقطار عالم نظر کنیم، در هیچ جامعه‎ای مانند شیعه زمینه
ترقّی علمی و صناعی و اقتصادی نیست، و فرقه شیعه پیشرفته‎ترین فرق، و
آمادگی آنها برای کسب علوم و صنایع جدیده بیشتر است چنانچه تعداد کارگر
شیعه به نسبت جمعیت زیادتر است. شیعه دین خود را با زور شمشیر پیش نبرده
بلکه با نیروی تبلیغ و دعوت پیشرفت کرد، و اهتمام آنها به برگزاری مراسم
سوگواری موجب شده که تقریباً دو ثلث مسلمانان و بلکه جماعاتی از هنود و
مجوس و سایر مذاهب نیز با آنها در عزای حسین شرکت کنند. روی این اسباب ممکن
است بگوئیم جمعیت شیعه در آینده از سایر فرق بیشتر شود، شیعه به وسیله این
مجالس و مراسم که دیگران هم در آن شرکت می‎جویند، توانسته است در ملل و
اهل مذاهب دیگر نفوذ کند و اصول مذهب خود را به دیگران تبلیغ نماید و این
همان اثری است که سیاستمداران غربی برای پیشرفت دین مسیح با صرف پول‎های
بسیار، آرزو می‎کنند»

سپس راجع به هیأت ها و پرچم ها و علامات عزا و
فوائد آن شرحی می‎نگارد و تأثیر این شعائر را در اتحاد و زیادتی شوکت و
استقلال و اتحاد متذکّر شده و می‎گوید: «از اموری طبیعی و فطری که مؤید
شیعه است این است که هرکس به طبع و فطرت خود طرفدار مظلوم است و مایل است
مظلوم را یاری کند».

این نویسندگان و مؤلّفان اروپائی هستند که در
کتاب هایشان تفصیل شهادت حسین علیه السلام و اصحابش را می‎نویسند و مظلومیت
آن حضرت و اصحابش و ستمگری و بی رحمی کشندگان آنها را تصدیق می‎کنند و نام
کشندگان حسین را نمی‎برند مگر با نفرت؛ هیچ چیز نمی‎تواند در جلو این امور
فطری و ادراک وجدانی بشر بایستد و مانع از پیشرفت مذهب شیعه شود.

البته
شاید کسانی باشند که اهتمام شیعه را به برگزاری این مراسم و صرف میلیون ها
اموال را همه ساله بی‎فائده و اسراف بشمارند؛ ولی اگر فوائده معنوی این
مراسم و تأثیر آن را در تربیت جامعه و تهذیب اخلاق در نظر بگیرند، تصدیق
می‎کنند که این برنامه‎ها از بهترین وسایل اصلاح و مکتب های تربیت است.

این
مراسم، احیای امر اهل بیت و رمز عالی بقای مذهب تشیع، و بلکه اسلام است.
اگر هزاران میلیون اموال و موقوفات برای ترویج تعلیمات اخلاقی و اجتماعی
قرار دهند که کلاس هایش در تمام دوران سال برقرار باشد، این قدر پایدار
نمانده و مورد حسن استقبال عموم واقع نمی‎شود.

ولی حسین ‎علیه
السّلام با سرمایه اخلاق و نیت پاک و فداکاری در راه حق، مدرسه‎ای باز کرد
که بیش از سیزده قرن است، کلاس ها و شعبه‎های آن همه ساله روز افزون و در
همه جا تشکیل، و نشریات و مطبوعات و شعبات سخنرانی آن همواره رو به ازدیاد
بوده و زن و مرد، در این کلاس ها شرکت نموده و درس حقیقت و فداکاری
می‎آموزند.

خواندن و شنیدن تاریخ فداکاری و نهضت حسین ‎علیه السّلام
و یاران آن حضرت، ایمان را راسخ، اخلاق را نیک و پسندیده، و همّت‎ها را
بلند می‎سازد.

این برنامه‎ها که همه ساله در مساجد و حسینیه‎ها و
خانه‎ها اجرا می‎شود؛ مبارزه با بیدادگری و کفر و شرک و اعلام پیروزی از
هدف حسین ‎علیه السّلام است.

برای ترغیب مردم به فضایل اخلاقی و
آزادمنشی یک راه مؤثّر این است که نمونه‎های عملی به مردم نشان داده شود و
تاریخ زندگی افراد ممتاز و نخبه جهان را، برای آنها بگویند.

حکایت و نقل تاریخ چه کسی از تاریخ زندگی حسین ‎علیه السّلام، آموزنده‎تر و سودمندتر است؟

مجالس
ذکر مصیبت آن حضرت بهترین مجالس تبلیغی و دعوت به اسلام است. در این
مجالس، معارف قرآن، اصول و فروع دین، تفسیر و حدیث، تاریخ و سیره پیغمبر و
ائمه ‎علیهم السّلام و صحابه، مواعظ، نصایح و راهنمائی های اخلاقی و
اجتماعی و آئین زندگی از خانه‎داری تا کشورداری، به مردم آموخته می‎شود و
جاذبه نام حسین ‎علیه السّلام مردم را ساده و بی‎ریا در این مجالس تعلیم و
هدایت و تربیت حاضر می‎سازد.

به طور یقین هیچ وسیله دیگری نمی‎تواند
این منظور را تأمین کند، نام حسین مانند مغناطیس همه را جذب می‎کند و
محبوبیت فوق العاده او طوری است که همه می‎خواهند با او ارتباط داشته و در
شمار دوستانش محسوب و در مصیبتش قطره اشکی بریزند.

این کم نیست که
اگر بخواهیم از مردم برای مصارف خیریه اعانه و کمک بگیریم به دشواری مبلغ،
مختصری می‎دهند ولی خودشان به نام حسین ‎علیه السّلام اموال بسیار انفاق
می‎کنند و به اهل استحقاق می‎رسانند.

عجب وسیله بزرگی برای اصلاحات و
ترقّی و پیشرفت مملکت و هدایت نسل جوان و راهنمائی زن و مرد در دست ما
قرار گرفته و از آن به طور شایسته استفاده نمی‎کنیم.

برای راهنمایی و
تربیت و ترقّی سطح فکر جامعه و اندرزهای اخلاقی و اجتماعی چه سازمانی
می‎توانیم تشکیل بدهیم که عموم از آن آزادانه استقبال کنند بهتر از سازمان
عزاداری حسین ‎علیه السّلام؟!

مردمی که حسین دارند و برای حسین به سر و سینه می‎زنند و گریه می‎کنند، باید در آزادی و عدالت اجتماعی نمونه باشند.

مردمی
که از پیشوای آنها این جمله جاوید و گران بهای «لا اَرَی الْمَوْتَ اِلّا
سَعادَهً وَلاَ الْحَیاهَ مَعَ الظّالِمینِ اِلّا بَرَما» در صفحات تاریخ
به یادگار مانده است، نباید پشتیبان ظالم و یار ستمگر باشند.

مردمی
که یزید را لعن می‎کنند و یکی از مطاعن او را ارتباط و سازش با کفار و
خیانت به کشور اسلام می‎شمارند، باید خود از این روش زشت برکنار باشند.

در
زمان ما در شعب مهمّ تبلیغی، شعبه‎ای مهم‎تر از همین مجالس روضه و تعزیه
حضرت حسین ‎علیه السّلام‎ نیست، اگر از آن استفاده کنیم و فوائد و نتائج آن
برای تربیت و دعوت به فضایل انسانی بسیار و بی‎اندازه است.

در دوره
سال این کلاس های اخلاق و دین و علم، همواره مفتوح است و در ماه محرّم و
صفر تعداد آن افزایش می‎یابد به طوری که کمتر کسی است که در این کلاس ها
شرکت نکند، مخصوصاً در زمان ما با استفاده از وسائل تبلیغی جدید بهتر
می‎توان از این وسیله هدایت بهره برداری کرد.

به نظر ما در ایران،
افغانستان، پاکستان، هند، عراق، سوریه، لبنان و احسا و قطیف و بحرین و قطر،
یمن و مصر و نقاط دیگر که عزاداری حسین ‎علیه السّلام متداول است، از سائر
تأسیسات عام المنفعه و مؤسساتی که برای خیر و صلاح جامعه و عالم کردن مردم
به معنای واقعی تأسیس می‎شود، مانند تشکیلات حسین ‎علیه السّلام نمی‎توان
استفاده کرد.

باز هم تکرار می‎کنم: انصاف این است که ما از این خوان
گسترده آن طور که باید منتفع نمی‎شویم. یکی از عوامل مهم پیشرفت مذهب تشیع
و اسلام در هند به تصدیق اهل اطلاع، مجالس عزاداری حسین ‎علیه السّلام
است، که ملل مختلف را تحت تأثیر حقیقت و روحانیت آن حضرت قرار داده و به
گفته «ماربین» تا چندی پیش جمعیت شیعه در هند انگشت شمار بود ولی اکنون از
برکات عزاداری حسین ‎علیه السّلام یکی از جمعیت های قابل توجّه هند به شمار
می‎روند.

پس باید بگوییم حسین ‎علیه السّلام همان طور که فداکاری و
شهادتش باعث نجات اسلام شد، مجالس روضه و ذکر مصائبش نیز موجب بقای دین و
هدایت جامعه بوده و هست.

منبع : شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.