خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام حسین (ع) و وحدت اسلامی

ادیان نیوز: آیت الله شیخ حسین الراضی
مراد از وحدت اسلامی این نیست که شیعه، سنی یا سنی، شیعه بشود و این ادعا فقط برای تفرقه افکنی و مخالفت با وحدت مطرح شده است بلکه مراد از وحدت «التعاون فیما اتفقوا و یعذر بعضهم بعضا فیما اختلفوا» یعنی همکاری در مسائل مشترک و عدم سرزنش در مسائل اختلافی است تا بتوانند در مسائل اساسی امت اسلامی همکاری کنند.
امام حسین علیه السلام تلاش کرد تا امت اسلامی را در مقابل نظام ظلم و جور متحد نماید لذا با امر به معروف و نهی از منکر آنها را تشویق کرد تا علیه کفر و فساد و برای حفظ اسلام قیام کنند و در مقابل یزید و ابن زیاد بایستند و گول وعده های دروغین آنها را نخورند. ایشان خطبه ای مفصل درباره تفرقه مردم کوفه و ذلت شان در عدم یاری حق ایراد کرد:
«ای مردم! زیان و سختی بر شما باد! هر آینه آن هنگام که سرگردان و حیرانند از ما طلب فریادرسی کردید پس ما مرکب های خود را راندیم و با شتاب به سوی شما آمدیم تا به فریادتان برسیم ولی شما بر روی ما شمشیر کشیدید! آن شمشیر از خود ما در دست شما بود و شعله ور نمودید بر سوزانیدن ما آتشی را که ما خود بر سوزانیدن دشمنان خود و دشمنان شما، افروخته بودیم. ای مردم! شما جمع شده اید بر یاری و نصرت آنانکه اعدای شمایند (بنی امیه) و همراه شدید بر ضرر و هلاکت آن کسانی که در حقیقت دوستان و خیرخواهان شما بودند (اهل بیت علیهم السلام) با آنکه بنی امیه هیچ عدل و دادی در میان شما واقع نساختند و هیچ گونه آرزوی شما را برنیاوردند؛ آرام باشید و پا از گلیم خود بیرون نگذارید. چندین وای بر شما باد! ما را تنها گذاشتید و یاری ما را ترک نمودید در حالتی که هنوز شمشیرها از غلاف بیرون نیامده و دلها آرام است و رأی ها بر شعله ور شدن اثر جنگ استوار نگردیده بود. همانا خود به سوی فتنه شتافتید مانند مگسی که پرواز کند و از هر کرانه بر فساد گرد آمدید و همدیگر را خواندید مانند پروانه که بر آتش فرو ریزد. خدایتان از رحمت دور کناد، ای ناآزاد مردان این امت و بی نام و ننگان طوائف و بی اعتنایان به کتاب خدا و تحریف کنندگان کلمات حق و خویشاوندان گناه ریرهای آب دهان شیطان و خاموش کنندگان چراغهای سنت و هدایت؛ آیا این جماعت بنی امیه را مددکارید و از نصرت چون ما اهل بیت دوری می جویید؟ همانا کار شما همین است. به خدا سوگند که غدر و مکر شما قدیمی است و بیخ درخت وجودتان بر غداری بسته شده و بر مکاری شاخه برآورده است؛ همانا آن درخت پلیدی را مانید که چون باغبان و آن کس که آن را پرورش داده، از آن تناول کند گلویش را سخت فروگیر و اگر ستمکار از آن غاصبانه خورد بر ایشان گوارا شود. بدانید که لعنت خدا بر عهد شکنان است کسانی که پیمان خویش را پس از آنکه محکم نمودند شکستند و خداوند به حساب آنان خواهد رسید» (۲)
امام حسین نقطه رسیدن مسلمانان به یکدیگر
حدیث پیامبر مبنی بر اینکه « حسین از من است و من از حسین ام. هر کس حسین را دوست بدارد خداوند او را دوست دارد. حسین یکی از نوه هایم است.» را همه امت اسلامی تلقی به قبول کرده و علمای اهل سنت نیز آنرا نقل نموده اند یعنی امام حسین می تواند نقطه تجمع و وحدت مسلمانان باشد چنانچه ایشان در موت و حیات خود عامل عزت مسلمانان بود.
بیشتر روایاتی که درباره فضائل اهل بیت علیهم السلام است را اهل سنت نیز نقل نموده اند و خصوصا فضائل امام حسین از زبان جدشان نبی اکرم ص درباره شهادت ایشان و اینکه توسط مجرمان امت کشته خواهد شد و ثواب عزای برای ایشان به کثرت توسط علمای اهل سنت نقل شده است چنانچه علامه امینی در کتاب «سیرتنا و سنتنا سیره نبینا و سنته» نقل نموده است.
علمای اهل سنت که مقتل برای امام حسین تالیف کرده اند
برخی رسانه ها برای تحریک شیعه علیه سنی، آنها را دشمنان اهل بیت معرفی می کنند و این جاهلان نمی دانند که علمای اهل سنت در نقل فضائل اهل بیت بر شیعیان سبقت گرفته اند که از صدر اسلام تاکنون در کتب مختلف می توان آنها را یافت. از جمله مقاتلی که علمای اهل سنت برای امام حسین نوشته اند اینهاست:
۱) مقتل الحسین علیه السلام از واقدی که ابوعبدالله محمد بن عمر بن واقد المدنی البغدادی است (۱۳۰ – ۲۰۷ ه)
۲) مقتل الحسین علیه السلام از ابی عبیده معمر بن المثنی التیمی (۱۱۰ – ۲۰۹ ه) که سید رضی الدین علی بن طاووس الحسنی الحلی (۵۸۹ – ۶۶۴) در مقتل خود اللهوف علی قتلی الطفوف از ان نقل کرده است.
۳) مقتل الحسین علیه السلام از ابی عبید قسم بن سلام الهروی (متوفی ۲۲۴ ه)
۴) مقتل الحسین علیه السلام از مدائنی ابی الحسن علی بن محمد البغدادی (۱۳۲ – ۲۲۴ ه)
۵) مقتل الحسین علیه السلام از ابن ابی الدنیا که عبدالله بن محمد بن ابوبکر القرشی الاموی است (۲۰۸ – ۲۸۱ ه)
۶) مقتل الحسین علیه السلام از ابن واضح یعقوبی: احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر بن وهب بن واضح الکاتب العباسی البغدادی (متوفی ۲۸۴ یا ۲۷۸ یا ۲۹۲ ه)
۷) مقتل الحسین علیه السلام از حافظ بغوی: فرزند دختر منیع که او ابوالقاسم عبدالله بن محمد بن عبدالعزیز بن المرزبان بن سابور بن شاهنشاه الخراسانی البغوی المنیعی البغدادی است (۲۱۴ – ۳۱۷ ه)
۸) مقتل الحسین علیه السلام از قاضی ابی الحسین عمر بن الحسین بن علی بن مالک الشیبانی (۲۵۹ – ۳۳۹ ه)
۹) مقتل الحسین بن علی رضی الله عنه: از طبرانی سلیمان بن أحمد بن أیوب بن مطیر اللخمی الشامی الطبرانی الأصفهانی صاحب المعاجم الثلاثه الکبیر والأوسط والصغیر (۲۶۰- ۳۶۰ هـ)
۱۰) مقتل الحسین علیه السلام از حافظ أبی عبد الله محمد بن عبد الله الحاکم النیسابوری (۳۲۱- ۴۰۵ هـ) صاحب المستدرک على الصحیحین.
۱۱) مقتل الحسین علیه السلام: از خوارزمی ضیاء الدین أبی المؤید الموفق بن أحمد بن محمد المکی الخطیب الخوارزمی الحنفی (حدود ۴۸۴ – ۵۶۸ هـ) . کتاب دو جلدی بوده و بارها منتشر شده است.
۱۲) مقتل الإمام الحسین بن علی علیه السلام از أبی القاسم مجیر الدین محمود بن المبارک بن علی بن المبارک الواسطی البغدادی المعروف بالمجیر وبابن بُقیَره (۵۱۷- ۵۹۲ هـ)
۱۳) مقتل الحسین علیه السلام از رسعنی: عز الدین أبو محمد عبد الرزاق بن رزق الله بن أبی بکر بن خلف الجزری (۵۸۹- ۶۶۱ هـ)
۱۴) مقتل الحسین علیه السلام از أبی الحسن البکری أحمد بن عبد الله بن محمد البکری
۱۵) مقتل الإمام الحسین بن علی بن أبی طالب رضی الله عنهما فی کربلاء: تألیف محمود بن عثمان بن علی بن إلیاس الحنفی الرومی البروسوی (۸۷۸- ۹۳۸هـ) به زبان ترکی و منظوم است
اینها برخی کتابهای اختصاصی بودند ولی در کتب متعدد دیگر نیز ماجرای شهادت ایشان ذکر شده است مانند طبری در تاریخ خود، ابن اثیر در کامل، ابن جوزی در منتظم و… که دهها عدد می باشند.
احیاء عاشورا اعلام جنگ علیه ظالمان و مستبدان
یادآوری وقایع گذشته مساله ای است که هر قومی به روش خود بدان می پردازد مانند روز عید، روز ملی، روز انقلاب های ملی و… ولی یاد امام حسین علیه السلام و ذکر آنچه بر خاندان او در کربلا گذشت در واقع زنده کردن روح عدل و انصاف و دفاع از مظلومین و ظلم ستیزی است.
کسی که این یاد را زنده نگاه می دارد در حقیقت دارد از یزید و هر کس مشابه او ظلم می کند تا امروز دوری جسته و به حسین و هر کس با ظلم مبارزه می کند تمسک می جوید.
ذم یزید توسط علمای اهل سنت:
جنایاتی که یزید مرتکب شد بر عاقلان پوشیده نیست . علمای اهل سنت افتضاحاتی که او انجام داده را ذکر کرده و محکوم نموده اند. از جمله موارد زیر:
موضع ابن جوزی: ابوالفرج جمال الدین عبد الرحمنبن علی بن محمد القرشی البکری البغدادی الحنبلی معروف به ابن جوزی (۵۰۸ – ۵۹۷ ه) از علما و وعاظی است که هزاران مخاطب پای منبر او جمع می شدند و معروف بود به شجاعت در ذم یزید یا خلافت وقت خود یا احادیث ضعیف، دقت نظر علمی و رعایت امانت علمی.
وی نقل می کند که: پرسشگری از من درباره یزید بن معاویه و انچه درباره حسین رضی الله عنه و همچنین اهالی مدینه انجام داد پرسید و گفت: آیا جائزم که لعن اش کنم؟ گفتم: آنجا که هست برایش کفایت است و سکوت بهتر است.
گفت: می دانم که سکوت بهتر است ولی آیا لعن او جایز است؟ گفتم: برخی علمای اهل ورع مانند احمد بن حنبل جواز داده اند .
گفت: درباره مردی که سه سال حاکم بود در سال اول حسین را کشت، در سال دوم به مدینه حمله کرد و مردم را قتل عام کرد و در سال سوم کعبه را با منجنیق منهدم ساخت؟
گفتم: او را لعنت می کنیم. گفت: پس او را لعن کن! ابن جوزی بر منبر و در حالی که امام الناصر و بزرگان حضور داشتند او را لعن کرد که برخی از مجلس او بلند شدند و رفتند که او آیه سوره هود را خواند: أَلاَ بُعْدًا لِّمَدْیَنَ کَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ
در پی این اتفاق عبدالمغیث حنبلی کتابی تالیف کرد و هزار فضیلت یزید را مکتوب نمود ردیه ای نوشت با عنوان «الرد علی المتعصب العنید المانع من ذم یزید» پس بین شان دشمنی ایجاد شد.
کفر و لعن یزید نزد علمای اهل سنت:
کسانی که او را کافر خوانده اند:
ابن عقیل، آلوسی، و البته کسانی که او را فاسق خواند و جواز لعن او را داده اند اکثر علما هستند از جمله:
امام احمد بن حنبل، قاضی ابویعلی، أبو الحسین بن القاضی المتقدم، الخلال وغلام اش عبد العزیز، الکیا الهراسی، ابن الجوزی، السبط بن الجوزی، السفارینی، ابن محب الدین الحنفی التفتازانی ، جلال الدین السیوطی.
در اینجا اکتفا می کنم به کلام علامه بغداد، آلوسی در تفسیر روح المعانی ج ۲۶ ص ۷۲ در تفسیر آیه « فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ» (محمد:۲۲( که درباره لعن یزید به آن استناد کرده است و آورده که برزنجی در اشاعه و هیثمی در صواعق نقل می کنند که وقتی عبدالله فرزند امام احمد درباره لعن یزید پرسید و گفت: چطور لعن نکنیم کسی را که خداوند در کتاب اش لعن کرده است و این آیه را خواند و ادامه داد «اولئک الذین لعنهم الله و من یلعن الله فلن تجد له نصیرا» (نساء:۵۲) و چه فساد و قطع رحمی از آنچه یزید انجام داد بالاتر؟
آلوسی چنین ادامه می دهد: بر اساس این سخن نمی توان در لعن یزید شک کرد بخاطر بزرگی گناهان او و کافی است که جنایات او در مکه و مدینه را بدانیم! چنانچه طبرانی با سند حسن نقل می کند که خداوندا! هر کس به اهل مدینه ظلم کرد و آنها را ترساند لعنت خدا و ملائکه و همه مردم علیه او باد. از او هیچ عملی قبول نمی گردد و جنایت بزرگ، عملی بود که با اهل بیت انجام داد و حسین علیه و علی جده سلام را کشت و از عمل خود خوشحال بود و به اهل بیت او هم ظلم کرد چنانچه بصورت متواتر منقول است و تفاصیل آن موجود می باشد. در حدیثی لعن خدا و همه پیامبران مستجاب الدعوه بر کسی ذکر شده که کتاب خدا را تحریف کردند یا بدان افزودند و قدر الهی را تکذیب نمودند و کسی که با ظلم حاکمیت کند و کسانی را که خدا عزیز کرده را ذلیل نماید و کسی که عترت او را آزار کرده و سنت او را ترک کند که بر کفر و لعن چنین شخصی تصریح شده است.
و از دیگر کسانی که بر لعن او تصریح دارد جلال سیوطی رحمه الله علیه است. در تاریخ ابن وردی و کتاب وافی بالوافیات نقل است که وقتی کاروان اسرا از عراق به شام رسید یزید آمد و وقتی کودکان و زنان آل علی و حسین رضی الله عنهما و سرهای بر نیزه شده را دید کلاغی صدا داد و او چنین سرود:
لما بدت تلک الحمول وأشرفت تلک الرؤس على شفا جیرون
نعب الغراب فقلت قل أو لا تقل فقد اقتضیت من الرسول دیونی
یعنی أنه قتل بمن قتله رسول الله صلى الله تعالى علیه وسلم یوم بدر کجده عتبه وخاله ولد عتبه وغیرهما وهذا کفر صریح فإذا صح عنه فقد کفر به ومثله تمثله بقول عبد الله بن الزبعری قبل إسلامه لیت أشیاخی الأبیات وأفتى الغزالی عفا الله عنه بحرمه لعنه وتعقب السفارینی من الحنابله نقل البرزنجی والهیثمی السابق عن أحمد رحمه الله تعالى فقال المحفوظ عن الإمام أحمد خلاف ما نقلا ففی الفروع ما نصه ومن أصحابنا من أخرج الحجاج عن الإسلام فیتوجه علیه یزید ونحوه ونص أحمد خلاف ذلک وعلیه الأصحاب ولا یجوز التخصیص باللعنه خلافا فالأبی الحسین وابن الجوزی وغیرهما وقال شیخ الإسلام یعنی والله تعالى أعلم ابن تیمیه ظاهر کلام أحمد الکراهه قلت والمختار ما ذهب إلیه ابن الجوزی وأبو حسین القاضی ومن وافقهما انتهى کلام السفارینی وأبو بکر بن العربی المالکی علیه من الله تعالى ما یستحق أعظم الفریه فزعم أن الحسین قتل بسیف جده صلى الله تعالى علیه وسلم وله من الجهله موافقون على ذلک کبرت کلمه تخرج من أفواههم إن یقولون إلا کذبا.
یعنی من به ازای کسانی که پیامبر در روز بدر کشت مانند پدربزرگش عتبه و دایی اش ابن عتبه و غیره، اینها را کشتم! و این یک کفر صریح است. وی همچنین با استفاده از اشعار شاعر قبل اسلام الزبعری شعر سرود و گفت: لیت اشیاخی … و غزالی خداوند از او بگذرد بر حرمت لعن او حکم کرد و در این امر، راه سفارینی از علمای حنابله را رفت که برزنجی و هیثمی که قبل از احمد رحمه الله بودند نقل کردند. البته محفوظ از قول امام احمد خلاف این نقل را دارد….
جوزی علیه الرحمه در کتاب سر مصون از اعتقادات عامه می گوید که آنچه در اهل سنت غلبه دارد آن است که می گویند یزید بر حق بود و حسین در خطا که بر او خروج کرد! در حالی که وقتی به سیر اتفاقات بنگرند می بینند که یزید چطور بیعت گرفت و مردم را وادار ساخت و هر اقدام زشتی را برای این کار انجام داد و اگر حتی ظاهر این بیعت را درست بدانیم اعمالی از او سر زد که این بیعت را شکست و هیچ کسی جز عوام جاهل به مذهب چنین ادعایی ندارند که بخواهند با ان روافض را عصبانی کنند! در مجموع می توان نظرات را چنین جمع بندی کرد که عده ای او را بخاطر آنچه درباره اهل بیت عترت انجام داد مسلمانی گناهکار می دانند ولی لعن او را جایز نمی دانند و عده ای لعن اش را جواز داده ولی مکروه می دانند و برخی او را کافر ملعون می دانند و برخی هم او را گناهکار نمی دانند و لعن اش را اجازه نمی دهند که اینها را باید در شمار یاران یزید به حساب آورد! (۴)
آلوسی ادامه می دهد که:
آنچه نظر من است این است که این خبیث به رسالت پیامبر صلی الله علیه و سلم ایمان نداشت و انچه درباره حرم خداوند و نبی او و عترت طبین و طاهرین اش انجام داد نشان می دهد که او به یک برگ از قرآن هم ایمان نداشت و فکر می کنم که وضعیت او برای اکثر مسلمانان روشن بود ولی مجبور به سکوت و صبر بودند تا امر الهی فرا برسد.
اگر بپذیریم که این خبیث مسلمان بود باید او را مسلمانی بدانیم که انواع گناهان کبیره ای که زبان از بیانش قاصر است را در خود جمع کرد و من بر جواز لعن این فرد حکم می دهم. حال آنکه مشابه او در فاسقان نیست و ظاهر در این است که او توبه هم نکرد و همچنین ابن زیاد و ابن سعد و سایر یارانش نیز به او ملحق اند لعنت خداوند عز و جل تا روز قیامت بر همه ایشان و یاران و پیروان ایشان باد.
هر کس هم از ذکر اسم ها بصورت علنی ابا دارد بگوید که خداوند تعالی لعنت کند کسانی را رضایت دارند به قتل حسین و آزار اهل بیت پیامبر ص از روی ظلم و سلب حقوق ایشان، که در این صورت لعن کننده محسوب می شود و مخالفت با هیچ حکمی هم نکرده است درباره جواز لعن یزید اگر این الفاظ را بگوید الا اندکی که گفته اند جواز لعن راضیان به قتل حسین رضی الله عنه نیز وجود ندارد که بخدا قسم این اوج ضلالت و بدبختی است! (۵)
این سخن و مشابه آن از علمای بزرگ اهل سنت و جماعت به کثرت نقل شده است و هر کس ذره ای ایمان در دل داشته باشد از ماجرای کربلا غمگین خواهد شد.
پاورقی:
۱- البخاری المتوفى ۲۵۶ هـ فی الأدب المفرد ص ۱۳۳ رقم ۳۶۶، والتاریخ الکبیر ج ۸ ص ۲۸۸ رقم ۳۵۳۶ فی ترجمه یعلى. بسندین صحح أحدهما.
۲- أحمد بن حنبل المتوفى ۲۴۱ هـ فی مسنده ج ۱۳ ص ۴۱۶ حدیث ۱۷۴۹۱ عن عفان عن وُهَیْب عن عبد الله بن عثمان بن خُثَیم عن سعید بن أبی راشد عن یعلى العامری ….. وعلق المحقق فی الهامش علیه بقوله: سنده حسن. وفی فضائل الصحابه له ج ۲ ص ۷۷۲ ح ۱۳۶۱ بعین السند المتقدم وعلق علیه المحقق بقوله إسناده حسن.
۳- أبو بکر ابن أبی شیبه الکوفی المتوفى ۲۳۵ هـ فی المصنف ج ۶ ص ۳۰۰ ح ۳۲۱۹۶ . بعین السند الذی نقله أحمد بن حنبل.
۴- الترمذی المتوفى ۲۷۹ هـ فی سننه ج ۵ ص ۶۱۷ حدیث ۳۷۷۵. وقال هذا حدیث حسن.
۵- ابن ماجه المتوفى ۲۷۵ هـ فی سننه ج ۱ ص ۵۱ حدیث ۱۴۴.
۶- ابن حِبان المتوفى ۳۵۴ هـ فی صحیحه ج ۱۵ ص ۴۲۸ .
۷- الطبرانی المتوفى ۳۶۰ فی المعجم الکبیر ج ۳ ص ۳۲ ح ۲۵۸۶ و ۲۵۸۹ وج ۲۲ ص ۲۷۳ ح ۷۰۱ و ۷۰۲. وفی مسند الشامیین ج ۳ ص ۱۸۴ ح ۲۰۴۳.
۸- الحاکم فی المستدرک ج ۳ ص ۱۹۴ ح ۴۸۲۰ . وصحح الحدیث.
۹- الذهبی فی تلخیص المستدرک معترفا بصحته.
۱۰- ابن عساکر فی تاریخ مدینه دمشق ج ۱۴ ص ۱۴۹ و۱۵۰ وج ۶۴ ص ۳۵.
۱۱- الهیثمی فی مجمع الزوائد ج ۹ ص ۱۸۱ قال إسناده حسن.
۱۲- الألبانی فی سلسله الأحادیث الصحیحه ج ۳ ص ۲۲۹ حدیث ۱۲۲۷ نقله عن عده من المحدثین معترفا بصحته. وهکذا نقله عشرات من المحدثین وکثیر منهم اعترف بصحته.
ونقل علماء الشیعه هذا الحدیث عن علماء السنه فقد رواه: أبو القاسم جعفر بن محمد بن قولویه القمی المتوفى ۳۶۸ هـ فی کامل الزیارات ص ۱۱۶ حدیث ۱۲۶ و۱۲۷. نقله بسندین أحدهما بمثل ما نقله أحمد بن حنبل فی المسند والفضائل والسند الآخر بمثل ما نقله ابن ماجه فی سننه.
ولعل ابن قولویه هو أول من نقل هذا الحدیث من علماء الشیعه ثم تابعه من تأخر عنه منهم. انظر: کامل ‏الزیارات ص ۱۱۶ باب ۱۴ حدیث ۱۲۶
(۲) الهیثمی فی مجمع الزوائد ج ۹ ص ۱۸۱ قال إسناده حسن.
(۳) الرد على المتعصب العنید المانع من ذم یزید ص ۳۳
(۴) روح المعانی ج۲۶/ص۷۳ ، ویراجع کتاب مقتل الإمام الحسین علیه السلام لعبد الرزاق المقرم – المقدمه
(۵) روح المعانی ج۲۶/ص
منبع: فتن
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.