خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اولین بعد فرهنگ عاشورا، عشق به خداست که در کربلا موج می زند.

به گزارش ادیان نیوز، خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه های دوم نماز جمعه تهران اظهار کرد: این مذاکرات به ساده لوحانه ترین مردم فهماند که آمریکا مطلقا قابل اعتماد نیست.
وی افزود: گفته شده که تحریم ها را از ایران بر نمی دارند، تا ایران مشروعیت لازم را در جامعه بین الملل پیدا کند. اولا مگر شما جامعه بین الملل هستید؟ شما دروغ می گویید. جامعه بین الملل مردم هستند. مردم منطقه دلبسته این انقلابند و مردم جهان هم آزادگی ایران را می ستایند.
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که امروز تنها ملتی که در برابر دیکتاتوری و جنایت آمریکا ایستاده، شما ملت ایران هستید، ادامه داد: مگر دنیا فراموش کرده حمایت های آمریکایی ها را از رژیم کودک کش صهیونیستی. مگر دنیا فراموش کرده که شما داعش و تمام گروه های تروریستی را در سوریه ساختید.
خاتمی تاکید کرد: ملت ایران مشروعیتش را از مقاومت و هشت سال ایستادگی در برابر ۱+۵ دنیا و هشت سال جنگ تحمیلی دارد. ما نیازی به مشروعیت شما نداریم.
وی یادآور شد: یکی از مسوولان آمریکایی گفته که اگر مساله هسته ای با ایران حل شود ما باز هم با ایران چالش داریم. باید بگویم که ما هم به همین صورت نفرتمان از بین نمی رود و فریاد مرگ بر آمریکا را بلندتر سر می دهیم.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با ابراز خوشحالی از این‌که ارکان قانونی کشور عراق شکل گرفت، ادامه داد: رییس جمهور، رییس مجلس و نخست وزیر این کشور انتخاب شدند و از نخست وزیر کشور عراق تشکر می کنیم که اولین سفرخارجی شان را به ایران داشتند؛ چرا که این موضوع گام بلندی برای فائق آمدن بر مشکلات است.
خاتمی با اشاره به حمله جنایتکاران تروریستی به عزارادان شیعه در الاحساء که ۸ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند، گفت: مکتب وهابیت یعنی مکتب وحشی گری و آدم کشی. عربستان باید در برابر این اقدامات جنایتکارانه پاسخگو باشد. البته خودکرده را تدبیر نیست و دودی را که آنها روشن کرده اند به چشم خودشان می رود. تنها راهش این است که آنها از مکتب آدم کشی وهابیت کناره گیری کنند.
وی با اشاره به برخورد با عزاداران در بحرین تصریح کرد: اکثر بحرینی ها شیعه هستند، هیچ گاه با عزاداری های عاشقان اباعبدالله(ع) برخورد نشده است. دولت بحرین بداند که به امنیتش ضرر می زند. شما اگر می خواهید عبرت بگیرید از یمن عبرت بگیرید که خواست مردمش را در نظر گرفت و آرامش را به آنها بازگرداند با این آدم کشی ها روی آرامش را نمی بینید.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به یورش نظامیان صهیونیستی به مسجد الاقصی و مردم فلسطین، گفت: این جنایت همانند جنایات دیگر است. دبیر کل سازمان ملل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو طرف را مسوول می داند و تنها راه مقابله با این جنایات کندن این غده سرطانی از منطقه است که امام (ره) همیشه فرمود اسرائیل از صحنه روزگار باید برداشته شود.
خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که انقلاب ما مدیون حسین(ع) است، تصریح کرد: ۱۵ خردادماه مصادف با ۱۲ محروم بود که عاشورایی ها بذر این انقلاب بزرگ را نشاندند و زبان من عاجز است از شور حسینی که ملت بزرگ ایران آفریدند.
وی یادآور شد: امام(ره) در رابطه با سیدالشهدا فرمودند که محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است چرا که نهضت سیدالشهدا انقلاب ما را تولید کرد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به ۱۳ آبان ماه امسال که مصادف با روز عاشورا بود، گفت: امسال شور حسینی در سراسر کشور در این روز بیشتر نمود پیدا کرد و شعار هیهات من الذله بیعت با سالار شهیدان ابی عبدالله بن حسین (ع) بود.
خاتمی با اشاره به این‌که یکی از ابعاد قیام سالار شهیدان، عنصر مقاومت بود، گفت: شما مردم این عنصر را در شعار هیهات من الذله فریاد می زنید.
وی با تاکید براین‌که فرهنگ عاشورا، اربعین و فرهنگ همه امامان معصوم، فرهنگ مقاومت بوده است، یادآور شد: طاغوت دوست داشت که فرهنگ عاشورا را تبدیل به فرهنگ تسلی بخش کند، ولی مقاومت ابی عبدالله(ع) خردمندانه بود. بعضی ها در تحلیل نادرست می خواهند مطرح کنند که فرهنگ عاشورا خردمندانه نبوده ولی شما باید بگویم که آنها فرهنگ عاشورا، اربعین و انقلاب اسلامی را نشناخته اند.
وی افزود: این تحلیل‌های نادرست زیربنا دارد و می خواهند شور حماسی را از ما بگیرند و در پی این هستند که فرهنگ مقاومت در قاموس انقلاب اسلامی نماند ولی باید بدانند که مقاومت در جان مردم و انقلاب اسلامی وجود دارد و تا اخر هم خواهد ماند.
وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت که از سوی دولت یازدهم عرضه شده است، اظهار کرد: این طرح از طرح های ارزشمندی است که سومین گامش شروع شده است. این طرح خدمت به مردم است که ما آن را ارج می‌نهیم.
خاتمی با یادآوری این‌که نزدیک به دو هفته از رحلت فقیه وارسته آیت الله مهدوی کنی می گذرد، گفت: ایشان همیشه در صفوف نماز جمعه حضور داشتند و فقیه دین شناسی بود که از پیشگامان مبارزه و جهاد بود. وی ولایی بود و تا پایان عمر نیز ولایی ماند.
وی در ادامه رحلت جورج جرداق نویسنده مسیحی که عاشق بی قرار مولا علی(ع) بود را تسلیت گفت.
خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با برشمردن ۷ بعد از فرهنگ عاشورا اظهار کرد: اولین بعد فرهنگ عاشورا، عشق به خداست که در کربلا موج می زند. بعد دوم فرهنگ وفاداری به دین و تجلی دین است.
وی افزود: بعد سوم فرهنگ عاشورا، احیای غیرت دینی است که غیرت دینی دفاع از محبوب و غیرت ناموسی این است که انسان دوست نداشته باشد که ناموسش مورد تعدی دیگران قرار گیرد. غیرت دینی یعنی اجازه تجاوز به حریم دینی را به کس دیگری ندهیم که تجلی آن در امر به معروف و نهی از منکر نمایان است.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران بعد چهارم فرهنگ عاشورا را فرهنگ دلسوزی حتی نسبت به دشمن دانست و گفت: سیدالشهدا و یارانش در روز عاشورا چندین بار این موضوع را در خطبه های خود خواندند. بعد پنجم فرهنگ ولایتمداری است که همه شهیدان در این راستا می دانستند که باید خود را فدای ولایت کنند. بعد ششم نیز فرهنگ عزت و ذلت ناپذیری است که سیدالشهدا زندگی را در مرگ با عزت می دانست.
وی در پایان اظهار کرد: بعد هفتم فرهنگ عاشورا ، رعایت اخلاق و حقوق مردم است. 
منبع: ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.