خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

این روزها تقریبا همه‌چیز موجب نگرانی عربستان است

به گزارش ادیان نیوز، “برایان مورفی” در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: انتظار صدور بیانه رسمی درباره رویدادها از رژیم پادشاهی حاکم بر عربستان، در زمانی که این رژیم احساس امنیت می کند، ممکن است به درازا انجامد، اما مقامات عربستان چهارشنبه گذشته بر خلاف معمول، به سرعت جزئیات انفجار در یکی از خطوط گازوئیل تحت مالکیت شرکت آرامکو را ارائه کردند.
به اعتقاد نویسنده این مقاله، واکنش رسمی مقامات عربستان حامل این پیام بود: علت آتش سوزی نشت گازوئیل بوده، نه اقدام خرابکارانه تروریستی؛ مفهوم ضمنی واکنش عربستان اما این بود که پادشاهی عربستان این روزها در لبه پرتگاه قرار گرفته است.
در همین حال، افراد مسلح دوشنبه گذشته دست کم ۸ نفر را در حمله به شیعیان عربستان به قتل رساندند. روز بعد، دو نفر از نیروهای امنیتی عربستان در تبادل آتش با افراد مظنون کشته شدند. این حمله به ادعای سخنگونی وزارت کشور عربستان توسط یک سعودی که سابقه همکاری با “تروریست ها” در خارج از عربستان را دارد، انجام شد. برخی از رسانه های عربستان هم اعلام کردند که فرد مظنون در عراق و سوریه با داعش در ارتباط بوده است.
نویسنده آمریکایی می افزاید: تا کنون ۲۰ نفر مظنون در رابطه با حمله به شیعیان دستگیر شده اند که دو نفر از آن ها از افراد پلیس هستند. ۳ نفر از افراد مظنون نیز در تعقیب هایی که تا روز جمعه ادامه یافت، کشته شدند. از سوی دیگر ۵۰ شخصیت دینی و سیاسی برجسته عربستانی هفته پیش در بیانیه ای اعلام کردند که “ایدئولوژی خبیث شیطانی راهنمای مهاجمان در حمله به شیعیان بود.”
ناخرسندی عربستان از تحولات جاری به جاهای دورتر مانند سوریه و عراق هم می رسد. حضور و حفظ منافع طرف های مختلف در منطقه از جمله “جهادی ها”، غرب و ایران و همپیمانان آن ها در در برخی حوزه ها با منافع عربستان برخورد می کند.
عربستان داعش و القاعده ی سوریه، جبهه النصره، را محکوم کرده است، اما گفته می شود که برخی از گروه های خاص سعودی و گروه های دیگری در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منبع ثابت تامین مالی گروه هایی مانند جبهه النصره اند.
مقامات سعودی به ظاهر این کمک ها را محکوم می کنند اما تلاش جدی برای توقف این کمک ها نمی کنند. براندازی دولت بشار اسد در سوریه از اولویت های نخست عربستان است. رهایی از اسد، از متحدان اصلی ایران،  به عربستان و دیگر کشورهای همسو با آن در منطقه فرصت گسترش نفوذشان را می دهد.
به نوشته تحلیلگر واشنگتن پست، اینجا موضوع کمی پیچیده می شود، زیرا ایران رقیب اصلی داعش به شمار می رود و این گروهک، اسلام شیعی را نوعی “بدعت” می داند. شبه نظامیان شیعه عراق به جنگ با داعش پیوسته اند. مقامات آمریکایی با وجود نیروهای  مورد حمایت ایران در جنگ با داعش مخالفتی ندارند و حتی اوباما در اقدامی نادر به آیت الله خامنه ای رهبر ایران پیام داده و بر مخالفت دو کشور با داعش تاکید کرده است.
به اعتقاد این نویسنده آمریکایی، عربستان این رویدادها را بر نمی تابد. سران عربستان که با آمریکا همپیمان هم هستند، همواره به جنگ سرد میان واشنگتن و ایران به عنوان یکی از اصول ثابت منطقه عادت کرده اند. عربستان همین احساس را هنگام فروپاشی رژیم حسنی مبارک داشت. درسی که فروپاشی رژیم مبارک به آن ها داد این بود که هم پیمانی با واشنگتن، تضمینی برای بقا در قدرت به شمار نمی رود.
از طرفی، بازار نفت آمریکا هم دیگر برای عربستان تضمینی نیست.. عربستان اکنون به دنبال طرح های جایگزین است و به نظر می رسد آماده است برای دستیابی مجدد به سهم خود در بازار آمریکا قیمت نفت کاهش یابد.
سران سرویس های امنیتی عربستان اکنون در حال بحث با دیگر کشورهای عربی خلیج فارس و مصر درباره احتمال استقرار یک نیروهای نظامی مشترک (نسخه خاورمیانه ای ناتو) برای دخالت در منطقه ضد تندروها و عرض اندام مقابل ایران هستند، و اینها نشان می دهد که عربستانی ها این روزها حال و روز خوبی ندارند.
 منبع: العالم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.