خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شهری که موسیقی در آن حرام است

به گزارش ادیان نیوز، حسن ذاکری رایزن فرهنگی ایران در سنگال است. وی چند سالی است به داکار پایتخت سنگال رفته و نخستین هدفش از بین بردن سوءتفاهم‌ها و سوءبرداشت‌ها بین روابط ایران و سنگال بوده است، چرا که از ابتدای سال ۹۰ روابط بین ایران و سنگال به دلیل برخی مشکلات دچار شکاف شده و رایزنی فرهنگی معلق شده بود.
 
ذاکری متولد سال ۱۳۴۳ در تهران است و تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دارد. این جانباز جنگ تحمیلی مسلط به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و عربی بوده و از سال ۱۳۷۲ عضو بعثه مقام معظم رهبری است.
 
شروع مأموریت ذاکری به عنوان رایزن فرهنگی در سنگال از سال ۹۱ بوده است. وی می‌گوید: ۹۵ درصد مردم سنگال مسلمان هستند و از این تعداد ۴۵ درصد پیرو فرقه تیجانیه، ۳۵ درصد مریدیه و ۸ یا ۹ درصد پیرو قادریه هستند. گروه چهارم نیز پیروان فرقه لاین هستند که اینها اعتقادات پیچیده‌‌تری دارند و معتقدند که امام زمان (عج) ظهور کرده، اکنون وفات کرده و جانشینان او خلافت می‌کنند.
 
ذاکری بیان می‌کند که مردم سنگال به زیارت خلیفه‌هایشان می‌روند و بسیار هم علاقه دارند که آنها را منتسب به سادات کنند و حتی بسیار به اهل بیت (ع) علاقه‌مند هستند. مردم آنجا اسرائیل را دشمن مشترک خود با مردم ایران می‌دانند اما باز هم اسرائیل آنجا فعال است و سفارت خود را دایر کرده است. اینها در ایام ماه رمضان و محرم،‌ عید قربان و دیگر اعیاد در فعالیت‌ها و مراسم‌ها شرکت می‌کنند و پول زیادی هم خرج می‌کنند.
 
رایزن فرهنگی ایران در سنگال می‌گوید که دولت و کشور سنگال لائیک اما مردمشان مسلمان هستند، بنابراین در خانه‌، مساجد و دارالقرآن‌ها، قرآن می‌خوانند یا به زیارت و ذکر گفتن مشغول هستند.
 
وی می‌افزاید: محرم و صفر مردم سنگال زیارت می‌خوانند و سالگرد هجرت احمد بامبو را عزاداری می‌کنند. ۱۵ هزار حافظ قرآن و ۲ هزار دارالقرآن در سنگال وجود دارد با همه اینها رژیم صهیونیستی نیز در ماه رمضان تبلیغات خاص خود را دارد از برپایی جلسات و مسابقات قرآن تا افطاری به علما و مردم سنگال!
 
وی درباره شهر طوبی که در نزدیکی داکار قرار دارد،‌ می‌گوید: در این شهر مشروبات الکلی، موسیقی و سیگار ممنوع است و مردم برای مراسمات سالیانه‌شان به این شهر می‌روند و تنها شهر دنیاست که بسیار مذهبی و ممنوعیت‌هایی این چنینی دارد.
 
ذاکری درباره دپارتمان زبان فارسی که سال‌هاست در دانشگاه داکار فعال است،‌ توضیح می‌دهد: اکنون ۱۱۰ دانشجوی زبان فارسی در دپارتمان سنگال فعال است و در دو دوره برگزار شده قبلی، ۸۰ تا ۹۰ فارغ التحصیل زبان فارسی داشتیم. دانشجویان بومی سنگال در دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند و به همین منظور دولت جدید اعتراضاتی مبنی بر حذف این بورسیه‌ها داشته که مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته است و اکنون دانشگاه داکار به جز دپارتمان زبان فارسی و پزشکی در حالت تعلیق است.
 
وی آمادگی ایران برای راه اندازی دپارتمان‌های زبان فارسی در دیگر دانشگاه‌های زبان فارسی در سنگال را اعلام می‌کند.
 
ذاکری همچنین وضعیت معیشتی مردم در سنگال را با توجه به صید دریایی و بنادر و تولید گوشت، مناسب ارزیابی می‌کند و در این باره می‌گوید: مردم هر ماه حدود ۱۰۰ دلار درآمد دارند که البته واحد پولی سنگال، فرانک سیفا است.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.