خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رسانه‌های اجتماعی؛ شمشیری دو لبه برای داعش

به گزارش ادیان نیوز، اندیشکده هریتج در تحلیلی به بررسی موضوع استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط گروه تروریستی داعش پرداخته است. در این گزارش آمده است داعش تا پیش از این از رسانه‌های اجتماعی برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود استفاده می‌کرد اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر این رسانه‌های اجتماعی نقش شمشیری دو لبه را برای داعش ایفا می‌کنند چرا که به تازگی بسیاری از اطلاعات محرمانه این گروه تروریستی از جمله هویت اعضاء، موقعیت و جغرافیای شهری در عکس‌ها، داده‌های رمزگذاری‌شده از حساب‌های ایمیل، سرورها و موقعیت سیگنال‌ها از طریق همین رسانه‌های اجتماعی فاش شده است و همه این موارد به نتیجه‌بخش بودن حملات هوایی علیه داعش کمک شایانی کرده‌اند. در همین حین موضوع جلوگیری از دسترسی داعش به رسانه‌های اجتماعی نیز مطرح شد. بسیاری بر این عقیده‌اند که این رسانه‌ها منبع باارزشی برای مراکز اطلاعاتی آمریکا و انگلیس بوده و به ائتلاف بین‌المللی حملات هوایی علیه داعش در سوریه و عراق کمک کرده است لذا شاید جلوگیری از دسترسی داعش به رسانه‌ها شاید به نفع آن‌هایی که می‌خواهند داعش را شکست دهند، نباشد.

هشدار گروه تروریستی داعش در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی 
گروه تروریستی داعش در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی به اعضاء خود هشدار داد. دستور جدید رهبران این گروه تروریستی که اولین بار توسط «فایننشال تایمز» گزارش شد، نسبت به خطرات فراداده‌ها و سایر اطلاعات موجود در مرسولات دیجیتال هشدار داده است. طی هفته‌های اخیر، پست جدیدی از داعش در تویتر با عنوان «Himlat Takteem Ialami» یعنی ستاد بازداری رسانه‌ها انتشار یافته است. همچنین دستورالعملی برای رفتار آنلاین در اختیار اعضای داعش قرار گرفته که خبرنگاران «فایننشال تایمز» به یک کپی از آن دست یافتند و در ادامه این گزارش نیز به بخشی از این دستورالعمل اشاره شده است.
 افشاء هویت و اطلاعات محرمانه داعش از طریق رسانه‌های اجتماعی 
دستورالعمل با این جمله آغاز می‌شود: «تعدادی شکاف‌های امنیتی ایجاد شده که به منافع دشمن کمک کرده، هویت برخی از برادرانمان را فاش کرده و یا برخی از سایت‌های مورد استفاده مجاهدین را به‌آسانی فاش کرده است.» این دستورالعمل توضیح می‌دهد اطلاعاتی که در ارتباطات دیجیتال فاش می‌شوند «موی آدم را سفید می‌کنند». داده‌های فاش‌شده در پست‌های تویتر، یوتیوب، و فیس‌بوک اشکال مختلفی دارد؛ از اطلاعات واضح درباره هویت افراد و موقعیت و جغرافیای شهری در عکس‌ها گرفته تا داده‌های رمزگذاری‌شده از حساب‌های ایمیل، سرورها و موقعیت سیگنال‌ها. همه این موارد به نتیجه‌بخش بودن حملات هوایی علیه داعش کمک کرده است.
نابودی زیرساخت‌های ارتباطی داعش و پیامدهای آن
همچنین ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا با نابود کردن زیرساخت‌های ارتباطی داعش، این گروهک را مجبور کرده که در سوریه از مسیرهای اطلاعاتی غیرایمن استفاده کند که سیگنال‌ها را تقویت کرده و امکان ردیابی آن‌ها از سوی مراکز اطلاعاتی را آسان‌تر می‌کند. این موارد، مشکلاتی برای ستاد رسانه‌ای مؤثر اما ظالمانه داعش ایجاد کرده است؛ ستادی که اعضای داعش از طریق آن اقدام به ارسال تصاویر قربانیان خود کرده و با استفاده از این عامل روانی اما کلیدی، به جذب نیروها و حامیان خارجی پرداخته‌اند.
انتشار مجله‌ای از سوی داعش به شایعه‌پراکنی‌ها دامن زده است 
داعش هم‌زمان با آگاهی از نتایج معکوس رسانه‌ها، با انتشار مجله‌ای دیجیتال به نام «دبیق» «Dabiq» دست به شایعه‌پراکنی سنتی کرده است. این مجله اخیراً در مباحثات سیاسی در واشنگتن شرکت نموده و تلاش کرده تا سیاستمداران آمریکایی را مجاب کند که ادامه حملات هوایی در عراق و سوریه در راستای منافع ملی آمریکا نیست. مقاله «تأملاتی در باب آخرین جنگ صلیبی» می‌نویسد ما با نگاه به جنگ علیه داعش دریافته‌ایم که دو تن از رهبران غرب یعنی جرج بوش و باراک اوباما حاضرند دست به هر اقدامی بزنند تا نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه تقویت شود.
جلوگیری از دسترسی داعش به رسانه‌ها
جلوگیری از دسترسی داعش به رسانه‌ها اخیراً به موضوع بحث‌های ضدتروریستی بدل شده است. اطلاعاتی که از سوی خود اعضای داعش منتشر شده، منبع باارزشی برای مراکز اطلاعاتی آمریکا و انگلیس بوده و به ائتلاف بین‌المللی حملات هوایی علیه داعش در سوریه و عراق کمک کرده است. داعش اولین «ارتشی» نیست که با خطرات «سلفی» های ارسالی از خطوط مقدم خود مواجه شده است. به همین دلیل برخی کارشناسان بر این باورند که جلوگیری از دسترسی داعش به رسانه‌ها شاید به نفع آن‌هایی که می‌خواهند داعش را شکست دهند، نباشد.
منبع: اشراف
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.