خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از عشیره “بونمر” با ۵۰۰ قربانی در جنگ با داعش چه می‌دانیم؟

ادیـان نیوز : از عشیره “بونمر” با ۵۰۰ قربانی در جنگ با داعش چه می‌دانیم؟

فرج عبجی

النهار ۳/۱۱/۲۰۱۴

شاید رسانه‌های جهانی به دلیل کشتار صدها تن از افراد عشیره «بونمر»، تنها در چند روز گذشته به این موضوع پرداخته باشند، اما فداکاری‌های این عشیره نام‌آور عراقی، به نبرد دلاورانه آنان با گروه «القاعده» در سال‌های پیش، یا رویارویی امروز آنان با «داعش» خلاصه نمی‌شود. عشیره سنی «بونمر» از عشایری است که در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ پرچمدار مبارزه با «القاعده» در استان الانبار عراق بود و امروز شاهد نبردی سخت با گروهی موسوم به داعش است که کوشید تا به زعم خود، عراق را به امارتی اسلامی بدل کند. از این عشیره در استان انبار چه می‌دانیم؟

تاریخ عشیره

شیخ نعیم الکعود یکی از شیوخ عشایر بونمر در خصوص پیدایش این عشیره به «النهار» می‌گوید: عشیره بونمر به قبیله دلیم وابسته است که به ایستادگی در برابر سرکشان و اشغالگران شهرت دارد و تاریخ گواه موضع‌گیری‌های شجاعانه آن در دفاع از سرزمین بین‌النهرین است. وی می‌افزاید: این عشیره با بیش از پانصد هزار جمعیت، از بزرگ‌ترین عشایری است که در استان‌های الانبار و موصل و بغداد پراکندگی دارد.

عشیره بونمر را به دلیل ماجرایی که در زندگی یکی از نیاکانشان رخ داده است، چنین نامیده‌اند. وی در این باره چنین توضیح می‌دهد: محمد الکعود یکی از سواران عشیره که همواره در صحرا با اسب به این سو و آن سو می‌رفت، ناگهان با سه پلنگ (نمر) درنده روبرو می‌شود. از اسب به زیر می‌آید و با شمشیر به جنگ آن‌ها می‌رود و پلنگ‌ها را از پا در می‌آورد؛ از آن زمان عشیره را به یمن این سوار دلاور «بونمر» خوانده‌اند.

نبرد با القاعده

قبیله دلیم در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ نبردهای نمایانی با القاعده داشت. کعود اظهار می‌دارد: این عشیره پیشگام دیگر عشیره‌های عراقی در جنگ با القاعده است، و نقشی اساسی در شکست آنان در عراق دارد. وی ادامه می‌دهد: در گذشته دولت آنان را مسلح کرده و مسئولیت پاکسازی کامل مناطق الانبار را به آنان سپرده و آنان در این امر موفق بوده‌اند و مانع از ورود حتی یک نفر از القاعده به مرزهای ۳۶ کیلومتری استان شده‌اند.

نبرد با داعش

وی در باره نبرد کنونی با داعش می‌گوید: از اول ژانویه سال جاری، درست بر خلاف برخی از عشایر موصل و صلاح‌الدین که بلافاصله در برابر داعش تسلیم شدند یا به صفوف آنان پیوستند، عشیره ما با داعش در جنگ است و آنان را به مناطق تحت اختیار خود راه نمی‌دهد. کعود مسئولیت عقب‌نشینی بونمر به منطقه بروانه در حدیثه را متوجه دولت می‌داند و می‌گوید: کوتاهی دولت از تحویل سلاح و تجهیز عشیره، ما را به عقب‌نشینی و ترک مناطقی که تحت‌الحمایه ما بود واداشت و این امر سبب شد که داعش برای انتقام‌گیری از ما را آسوده‌تر باشد.

دولت ما را مسلح نمی‌کند

شیخ کعود تردید دولت برای مسلح کردن عشایر الانبار را، به خصوص پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر این که برخی از آنان سلاح‌های دریافتی خود برای مبارزه با داعش را فروخته‌اند درک می‌کند و می‌گوید: ما از این موضوع آگاهیم، با این حال از تأخیر دولت در تجهیز عشیره خودمان تعجب می‌کنیم؛ زیرا دولت از بهایی که این عشیره برای نبرد با تروریسم پرداخته است کاملا آگاهی دارد و می‌داند که داعش پرداخت پول‌های هنگفتی را به ما پیشنهاد داده است تا به آن‌ها اجازه بدهیم که به مناطق ما وارد شوند و پرچم خود را برافرازند و ما هم بر ضد دولت بشوریم، ولی ما هرگز این امر را نپذیرفته‌ایم. من شخصاً یک هفته در بغداد ماندم و جواب قانع‌کننده‌ای برای دریافت سلاح نگرفتم. این در حالی بود که عشیره من می‌گفتند حتی اگر تجهیزاتی نداشته باشند، با همان اسلحه‌ای که در اختیار دارند به نبرد خواهند شتافت.

شیخ کعود به «النهار» می‌گوید: با جنازه ۴۶ نفری که دیروز در اردوگاه الضفادع در منطقه الفواره نزدیک دریاچه ثرثار کشف شد، شمار قربانیان عشیره تا امروز به ۴۹۷ نفر رسیده که از این تعداد ۲۰ نفر زن و ۱۶ کودک هستند. امروز هم ۳۶ نفر از افراد عشیره در منطقه الخنیزیر ربوده شده‌اند.

داعش سبب یکپارچگی ما شده است.

کعود اتهام سرسپردگی اهل سنت الانبار به تروریسم را رد می‌کند و می‌افزاید: تروریسم و داعش نه دین دارند و نه به طایفه‌ای وابسته‌اند. آنان همه را کافر می‌دانند. وی با اشاره به پیامدهای مثبت پیدایش داعش در عراق می‌گوید: این پدیده باعث شده است که همه عراقی‌ها بر ضد آنان و نقشه‌های طراحی‌شده بیگانگان یکپارچه شوند.

تأیید بسیج ملی

شیخ عشیره بونمر منعی برای پیوستن توده‌های بسیج ملی با اکثریت شیعیان، برای نبرد با داعش نمی‌بیند و می‌افزاید: اگر در بصره هم خطری باشد، ما باید در پاسداری از کشورمان به دفاع برخیزیم. عراق از آن همه ماست، اما از دولت خواسته‌ایم که ما را تجهیز کند، چون میان ما و یک جماعت پانصدنفری از داعشی‌هایی اختلاف افتاده است که آنان را خوب می‌شناسیم و می‌خواهیم با روش مناسبی خیانت آنان را پاسخ دهیم.

وی شمار جنگجویان عشیره بونمر را که در منطقه بروانه برای جنگ با داعش منتظر دریافت سلاح مانده‌اند، سه هزار نفر می‌داند و می‌گوید دیگر عشایر هم در این نبرد با بونمر همکاری خواهند کرد؛ بزرگ‌ترین آن‌ها عشیره «بوعیثه» است که با پشتیبانی نیروهای زمینی وهوایی عراق و ائتلاف بین‌المللی در عامریه فلوجه در حال نبرد هستند.

منبع : شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.