خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تقریب عالم با مداح، مهم‌تر از تقریب حوزه و دانشگاه است +تصاویر

به گزارش ادیان نیوز، مراسم رونمایی از مجموعه ۲۱ جلدی کتب آموزشی تخصصی مداحی اهل بیت علیهم السلام که به همت مؤسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان تهیه و منتشر شده است، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
با همکاری موسسه قدیم الاحسان و با حضور نائب رییس مجلس شورای اسلامی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رییس شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران، معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران، ائمه جمعه، پیرغلامان و مداحان اهل بیت (علیهم السلام) و فعالان عرصه فرهنگی و با حضور پرشور مردم مومن و انقلابی در سالن بین المللی همایش‌های صدا و سیما مراسم رونمایی از بیست و یک جلد کتب تخصص آموزشی مداحی برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد نائب رییس مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حاج منصور ارضی، حاج علی آهی، حاج سعید حدادیان، حاج محمود کریمی، محمود ژولیده، جواد حیدری، مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان، حاجی علی انسانی، ماشاءالله عابدی و جمعی از نمایندگان کمیسیونهای آموزش و فرهنگی مجلس، مداحان، ذاکران و پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضور داشتند.
از نکات قابل توجه این مراسم حضور  چهره‌هایی  همچون علی سعیدلو، کامران دانشجو، تقی‌پور، طلا و همچنین تعداد پرشماری از نمایندگان مجلس همچون روح‌الله حسینیان، بیژن نوباوه، حداد عادل، لاله افتخاری، فاطمه رهبر، رحماندوست، بذرپاش و نادران بود. همچنین اعضای شواری شهر همچون معصومه آباد، پرویز سروری، تقی‌پور، شاکری، علیرضا دبیر، هاشمی میهمانان این مراسم بودند و حجت‌الاسلام امرودی، حجت‌الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، علی دارابی‌ معاون سیما، حسن گروسی مدیر شبکه قرآن نیز در مراسم شرکت داشتند.   
*جامعه‌ی مداحان پیشگامان و پیش قراولان اثرگذار تحول نظام فکری – رفتاری و جامعه ما هستند
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از تلاش ستایشگر و عنصر انقلابی و متعهد نسبت به نظام، “حاج منصور ارضی” برای خدمات ارزشمندشان تشکر می‌کنیم و ایشان زحمت بسیاری برای تدوین کتب آموزشی و تخصصی خاندان پیامبر (ص) داشتند.
باید در همه‌ی عرصه‌ها برای آراسته‌ شدن به خصیصه تقوای الهی از خدای سبحان مدد جوییم و از ظرفیت خویش بهره مند شویم. شایسته است سخنوران و ستایشگران در حوزه‌ی دین با آموزه‌های قرآن آراسته شوند تا راه برای تعالی گویندگان هموار شود.
در بیانی رهبر انقلاب اسلامی خطاب به شما بزرگواران به صورت خاص تاکید دارند که جامعه‌ی مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) و پیامبر اعظم (ص) پیشگامان و پیش قراولان اثرگذار تحول نظام فکری، رفتاری و جامعه ما هستند و می‌توانند در جهت این تحول نقش کلیدی و محوری ایفا کنند و عنایت ویژه این بزرگوار به جامعه دقیقا از این منظر است و شما به لطف خدای متعال از این نعمت بهره مند شده‌اید که راه را برای بهره مندی از این فرصت‌های مناسب هموار سازید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی که نقش مهمی در برجسته نمودن جایگاه فاخر ذاکران اهل بیت (ع) و ستایشگران خاندان پیامبر (ص) داشته‌اند، بر پیوند هنر و محتوا، آهنگ و روح انقلابی، اخلاقی و دینی و نیز سازندگی اشعار تاکید فراوانی داشتند و انصافا این جامعه از این رهنمودها درس‌های فراوانی گرفتند و شما بزرگواران نقش بزرگی در تحول ادبی حاکم در این نهاد ارزشمند و جامعه داشته‌اید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین “ابوترابی” اظهار داشتد: رمضان، عرفه، عید قربان، محرم و صفر، ایام میلاد و شهادت اولیای دین فرصتی است که مکتب و مذهب فرا روی شما قرار داده و شما باید از این فرصت‌ها استفاده و راه را هموار سازید و بدانید که چطور می‌توان برای این نقش‌ آفرینی برتر تلاش کرد و بدانید که اگر از این فرصت کلیدی استفاده نشود، این شرایط تهدید‌هایی را به همراه خواهد داشت.
ایشان در پایان سخنان خود به این نکته مهم اشاره کردند: امروز اگر بخواهیم دعوت عمومی برای ایثار و حضور همراه در بالاترین سطح از جهان برای دفاع از حریم دین، آیین و ارزش‌ها داشته باشیم،‌ مداحان می‌توانند راهگشا باشند.
*با ادبیات عاشورایی می‌توانیم مقابل صهیونیست‌‌ها بایستیم
حجت الاسلام والمسملین سید رضا تقوی، ریاست شورای سیاست گذاری ائمه‌ی جمعه کشور با اشاره به فرهنگ عاشورایی گفتد: قالب‌های مختلفی مثل تعزیه و روضه خوانی وجود دارد که باید به درستی به آن‌ها پرداخته شود. می‌خواهم راجع به ادبیات عاشورا صحبت کنم و بگویم که کارکرد هیات‌ها توانست به جلسات امام حسین (ع) نظام بدهد. ما باید با نظام فرهنگی هیاتی روبروی تهاجم دشمن بایستیم و این با کمک مداحان و سینه زنان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) امکان پذیر است.
حجت الاسلام والمسملین سید رضا تقوی با اشاره به این نکته که هیات‌ها،‌ مدرسه‌ و مرکز تربیت و تزکیه هستند؛ همه‌ی حرف‌های انقلاب ما در عاشورا نهفته‌ است. گفتند با این فرهنگ عاشورایی باید با دنیا سخن بگوییم. این جلسه را نقطه‌ی تحولی در حوزه‌ی مداحی و نوحه سرایی در کشور می‌دانم؛ امیدوارم این جلسه و کار عظیم زمینه‌ای برای داشتن دانشگاهی در این خصوص شود وآموزش‌ها بسمت آکادمی و دانشگاهی برود و باید مداحانی به زبان عربی و دیگر زبان‌های دنیا تربیت کرد و به عنوان سفرای ایران به دیگر کشورها بروند تا این فرهنگ را عرضه کنند.
حجت الاسلام والمسملین سید رضا تقوی در پایان سخنان خود گفتند: نباید حاج منصور ارضی و سعید حدادیان تنها در گوشه‌ای برای مردم و جوانان به تعلیم بپردازند باید جهانی نگاه کرد. با ادبیات عاشورایی می‌توانیم مقابل صهیونیست‌‌ها بایستیم.   
*دنیا نظاره گر ماست
همچنین حاج سعید حدادیان افزود: دستگاه سیدالشهدا (علیه السلام) مهمان دارد و سفره آن جهانی شده است، مثل گذشته نیست که در خانه به عزاداری بپردازیم، بلکه دنیا نظاره گر ماست.  پدر معنوی ما حاج منصور ارضی از سال‌ها پیش به دنبال ایجاد نظم نوینی در آموزش و تربیت مداحان جوان اثر گذار و انقلابی بودند که نمونه آن کتب هایی است که امروز شاهد رونمایی آن هستیم.
به اندیشمندان اهل بیت (علیهم السلام) پیشنهاد می‌کنم که بازخوانی ها، بازآفرینی ها، نو آوری ها، هدایت‌ها و محبت هایی را که رهبر معظم انقلاب به دستگاه سیدالشهدا (علیه السلام) داشتند را مورد بازخوانی قرار دهند.
*تقریب منبری، واعظ و عالم با مداح، مهمتر از تقریب حوزه و دانشگاه است
همچنین حاج منصور ارضی با بیان این نکته که اساتید و محققان زیادی برای تدوین و گردآوری این مجموعه زحمت کشیده‌اند، گفت: طلاب بزرگوار منت سر بنده گذاشتند و در آماده کردن این کتاب‌ها به ما کمک کردند که به زودی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.
وی افزود: ما دست کمک به سمت همه عزیزان دراز می‌کنیم چرا که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری آموزش و پژوهش برای مداحان است و ما باید با همکاری هم در این مسیر گام برداریم. حضرت آقا جهانی فکر می‌کنند و ما باید مطیع فرمایشات ایشان باشیم.
حاج منصور ارضی با بیان یک پیشنهاد گفت که ما باید یک کرسی در حوزه علمیه داشته باشیم تا با کمک علما و اساتید حوزه این راه را ادامه دهیم و کارشناس تربیت کنیم تا خود مداحان ما کارشناس و سخنران باشند.
این مداح اهل بیت ادامه داد: این نشست اگر چه برای معرفی بود ولی برای نشان دادن خط صحیح حرکت عظیم هیئت است.
وی با بیان اینکه زیربنای محتوایی، ولایت و ولایت فقیه است، افزود: همه اینها دغدغه بزرگان دین مخصوصاً مقام معظم رهبری بود. همه باید کمک کنند. ما برای این کار دیواره های محکمی قرار دادیم، چون دشمن می آید ضربه می زند. انشاءالله دیواره های محکمی است. یکی از این دیواره ها مدد الهی است. دیگری سلاحی است که از سلاح های اتمی و شیمیایی بالاتر است و آن سلاح دعا و بکاء است.
حاج منصور ارضی گفت: یک مداح وقتی با مناجات آشنا شد، با احکام، با علوم دینی، معرفتی و در کنارش مهارتی، نشان می دهد که مکمل علما و وعاظ می شود، نه ضد هم. دشمن می خواهد این شکاف باقی بماند. به نظر بنده تقریب منبری، واعظ و عالم با مداح، مهمتر از تقریب حوزه و دانشگاه است. قدم اول برداشته شده است. البته برای تهیه این کتب، دو سال تلاش مستمر صورت گرفته است که ان‌شاءالله به نتیجه برسد. شما هم دعا کنید.
همچنین حاج ماشاءالله عابدی، مداح و پیرغلام اهل بیت علیهم السلام نیز گفت: بنده هنوز این کتابها را ندیدم ولی دورادور اطلاعاتی دارم. چون در مقدمات این جلسات در موسسه قدیم الاحسان شرکت کرده ام. امیدواریم که قدمی مؤثری در امور مداحی باشد.
وی با بیان اینکه اگر آگاهی مستمعین مداحان هم بیشتر بشود، بنده فکر می کنم مشکلات مداحی با سرعت بیشتری برطرف می شود، گفت: این کتابها قدمی است که اول برای آگاهی خود مداحان مفید است و به مرور زمان به آگاهی مستمعین منجر می شود و ان‌شاءالله نتیجه ای که باید و شاید است، گرفته می شود.
عابدی افزود: در هر صورت کار با ارزشی است که دوستان ما انجام داده اند. ان‌شاءالله این قدمها باز هم برداشته شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم.
منبع: مشرق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.