خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اثبات حقانیت اسلام، در مناظره امام رضا(ع) با علمای یهود و نصارا

به گزارش ادیان نیوز، این مناظره که در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) شیخ صدوق آمده است، مامون ملعون، برای سنجش علم امام(ع) جلسه ای ترتیب داده و از امام درخواست می کند که در صورت صلاحدید در آن شرکت کند و یا جلسه در محضر ایشان تشکیل شود که با موافقت امام رضا(ع)، جلسه در حضور مامون تشکیل می شود.
نمایندگان مسیحی و یهودی که  متخصص در مغالطه کاری و انحراف بحث بودند، از ابتدا اعلام کردند که اسلام را قبول ندارند و شرط کردند که بر اساس کتاب دینی آنها بحث ادامه پیدا کند.
امام (ع) که جامع تمام علوم عقلی و نقلی و تجربی و … هستند، قبول کردند و با مستنداتی از کتاب دینی مسیحیت و یهود، آنها را مجبور به عقب نشینی کردند.
در بخشی از مناظره امام رضا(ع) با جاثلیق مسیحی، به موضوع بشارت انجیل به رسالت پیامبر اعظم(ص) و نام اهل بیت(علیهم السلام) آمده است.
امام(ع) در سوالی از جاثلیق، درباره یوحنای دیلمی از وی می پرسد که وی می گوید: محبوب ترین مردمان نزد حضرت عیسی را یادآور شدید.
خبر یوحنا درباره بشارت حضرت عیسی به دین عربی که پس از وی برانگیخته خواهد شد، سوال بعدی امام(ع) از وی بود که وی قبول می کند؛ اما ضمن فرافکنی می گوید که زمان و اسامی آنان تصریح نشده است.
امام(ع) از نسطاس دکتر رومی حاضر در جلسه می خواهد که کتاب سوم از انجیل را از حفظ بخواند که وی اعلام ناتوانی می کند و سپس به راس الجالوت، عالم یهودی می فرماید که انجیل را بخواند و وقتی به نام مبارک پیامبر اعظم(ص) رسید، توقف کند.
این عالم یهودی بعد از اینکه به نام پیامبر(ص)، در انجیل رسید توقف کرد و همگی به حقانیت آن شهادت دادند.
در مناظره امام رضا(ع)، با راس الجالوت هم امام با استناد به تورات نبوت پیامبر(ص) را به اثبات رساند.
امام(ع)، از وی پرسید که هیچ می دانی که موسی بن عمران به بنی اسرائیل سفارش کرد زود باید که برای شما پیامبری از برادران خودتان مبعوث می شود، او را تصدیق نمایید.
آیا بنی اسرائیل را برادرانی جز نواده های اسماعیل که در حضرت ابراهیم (ع) به هم ملحق می گردند، وجود دارد؟ آیا از برادران اسرائیل غیر از حضرت محمد(ص) کسی دیگر ادعای نبوت نموده است؟
خاخام در پاسخ گفت: نه، که این نماینده یهودی هم در این بحث، به حقانیت بعثت حضرت محمد(ص) پی برد.
همچنین امام رضا(ع) از این عالم یهودی درباره جمله ای از تورات که می گوید نوری از طرف کوه سینا آمد، از کوه ساعیر برای ما روشنی داد، از کوه فاران هم آشکار و اعلان شد، می پرسد که وی وجود چنین جمله ای را در تورات تائید می کند، اما خود را از تفسیرش عاجز می داند.
امام(ع)، در تفسیر این جمله می فرماید: مراد از اولی همان الواح و تورات است که به حضرت موسی(ع) نازل گردید و دومی همان است که به عیسی وحی شد و کوه فاران یکی از کوه های مکه است که به مقدار یک روز از مکه فاصله دارد.
گفتنی است، این اولین باری نبود که در تاریخ اسلام و مسیحیت، حقانیت اسلام بر بزرگان مسیحیت به اثبات می رسد و هوا و هوس های دنیوی مانع از پذیرش حقیقت از جانب آن ها می شود؛ در سال دهم هجرت هم در جریان مباهله، مسیحیان نجران از رو در رو شدن با آیات حق صرف نظر کردند، اما در برابر حق تسلیم نشدند.
منبع: رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.