خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شوالیه های شیطان در لباس عرفان های نوظهور

به گزارش ادیان نیوز، انسان از دیرباز به معنویت گرایش داشته است و شاید این مهمترین دلیل گسترش ادیان در طول تاریخ بشر باشد. در کنار دیدگاه الهی و ادیان آسمانی مردمانی بوده اند که خود خدایانی ساخته و آیینی را آگاهانه یا ناآگاهانه پرورانده اند.
آیین ها، ادیان و عرفان هایی که اگرچه می توانند اشتراکاتی هم در دستورات اخلاقی با ادیان آسمانی داشته باشند مثل مهرورزی، محبت، بخشندگی و …. اما راه خود را می روند و مختصات دیگری را برای خود برمی شمارند. 
دنیای امروز با پدیده عرفان های کاذب و نوظهور مواجه است و شاید عده زیادی از سر کنجکاوی، شفا گرفتن و یا حتی معنویتی که در آموزش های اولیه این فرقه ها دیده می‌شود به آنها جذب شود.
محمد صادق زمانی مستندسازی است که چند سالی درباره این عرفان ها تحقیق می کند و در حال حاضر پیش تولید مستند «نبرد با شوالیه های شیطان» را در دست دارد. وی در این گفتگو از تحقیقات خود و افرادی که با این فرقه ها ارتباط داشته اند سخن می گوید که در ادامه می خوانید.
 عرفان های کاذب سبک زندگی ایرانی و اسلامی ما را نشانه گرفته است
محمد صادق زمانی در گفتگو یی با اشاره به ساخت مستند «نبرد با شوالیه های شیطان» از تحقیقات خود روی موضوع عرفان های کاذب سخن گفت و بیان کرد: با توجه به اینکه طی سال های گذشته فرقه ها و عرفان های کاذب به شکل قارچی رشد کردند من تصمیم گرفتم مستندی را پیرامون این مساله تولید کنم.
وی ادامه داد: این عرفان های کاذب با یک فعالیت زیرپوستی که در ظاهر خود را دینی نشان می دادند اما در باطن ضد دین بودند سبک زندگی ایرانی و اسلامی ما را نشانه گرفته اند. 
این مستندساز که تحقیقاتی نیز روی مساله سبک زندگی در کشورهای غربی داشته است، بیان کرد: بحث سبک زندگی به لحاظ تاریخی از زمان نئولیبرالیسم از طرف دولتمردان آمریکا مطرح شد و بسیار جدی گرفته می شود. به طور مثال در یکی از آخرین فیلم های هالیوود می‌بینید که وقتی سقوط کاخ سفید نشان داده می شود یک کودک سوال می کند که چرا آنقدر با جنگ و درگیری رو به رو می شوند و بعد جواب می گیرد که «دشمنان آمریکا سبک زندگی آمریکایی ها را نشانه رفته اند و برای همین هم باید با آنها مقابله کرد».
ظاهر دینی عرفان حلقه 
صادق زمانی اضافه کرد: نظم نوین جهانی مورد نظر آمریکا بر همین تعریف استوار است و آن این است که باقی کشورها هم باید از سبک زندگی غربی پیروی کنند و امروزه می توان در انواع شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای وایبر، واتس اپ، لاین و … نوعی از سبک زندگی آنها را دید. اگرچه که اینها نرم افزار هستند و هرکس بنا به اندازه درک خود از آنها استفاده می کند اما یکی از ویژگی های این اپلیکیشن ها ارائه نوعی سطح فکری و رواج شایعات است و مباحث فکری و اندیشه ای را شامل نمی شود.
این مستندساز با اشاره به عرفان های کاذب به عنوان یکی دیگر از راه های تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی اظهار کرد: این عرفان های دروغین امروزه رشد عجیب و غریبی پیدا کرده اند و متاسفانه به راحتی نمی توان نسبت به این جریان ها آگاهی کسب کرد.
صادق زمانی با اشاره به یکی از فرقه های عرفان های کاذب عنوان کرد: یکی از جدی ترین فرقه ها در کشور ما عرفان حلقه است که ظاهری دینی دارد و حتی از ادبیات عرفانی، مذهبی و دعا استفاده می کند اما در جلسات و مخصوصا در سطوح بالاتر کلاس های این فرقه اتفاقات عجیب و غریبی رخ می دهد. 
طلاق از آسیب های ورود به فرقه های عرفانی کاذب
وی با اشاره به مردمی که برای شفا یا مسایل معنوی وارد این فرقه ها می شوند و بعد زندگی آنها با آسیب هایی مواجه شده است بیان کرد: من خانمی را سراغ دارم که بعد از حضور در این فرقه ها از همسر خود جدا شده است و یا خانمی که دچار توهمات شدید شده و می خواسته با یک جن ازدواج کند. 
صادق زمانی که در قسمت های ابتدایی مستند «شوک» نیز همکاری هایی داشته است، به تحقیقات خود در این حوزه اشاره و بیان کرد: من از سال ۸۸ شروع به تحقیق کردم و از همان سال موج مقابله با عرفان های کاذب را کلید زدم. مقابله با این جریان در ایران زمانی جدی شد که رهبر انقلاب عرفان های کاذب را به عنوان پایه جنگ نرم معرفی کردند. 
این مستندساز در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به جلسات این فرقه ها عنوان کرد: در جلسات عرفان حلقه عملی با نام برون ریزی وجود دارد که در آن گفته می شود بدن موجودات ریزی دارد که باید بیرون ریخته شود و بعد مسترها با ارتباطی که با این اعضا پیدا می کنند سعی در خارج کردن این موجوات یا جن ها از داخل بدنشان را دارند.

از طریق معنویت افراد را به فرقه ها جذب می کنند
صادق زمانی با تاکید بر مهمترین ویژگی عرفان های کاذب که باعث گمراه شدن مردم می شود، افزود: شناخت این فرقه ها با یک مشکل همراه است که باید با یک مثال بیان کرد. ما با آمریکا دشمنی داریم و این دشمنی هم بسیار آشکار است اما در مباحث عقیدتی جریان نفاق خطرناک ترین جریان است چون با ظاهری غیر از آنچه که هست جلو می آید و عرفان های کاذب هم ظاهری کاملا دینی دارند. 
کارگردان مستند «دسیسه شیطانی» بیان کرد: آمیخته کردن حقیقت با باطل ویژگی دوم جریان های عرفان کاذب است و مهمتر از اینها معنویت است که از این طریق افراد را به فرقه ها جذب می کنند. بنابراین فرد باید در مواجهه با این افراد تامل کند زیرا اینها از طریق این جریان ها برای خود دکان باز کرده اند و به نوعی کاسبی می کنند. 
صادق زمانی درباره جامعه مورد هدف این فرقه ها نیز بیان کرد: در این فرقه ها افراد تحصیلکرده و دارای مدرک دکتری نیز وجود دارند اما تمرکز روی جامعه هدف دانش آموزان، جوانان و زنان خانه دار است. مخصوصا خانم های خانه دار بستر مناسبی برای دریافت محصولات فرهنگی و فکری هستند. به دلیل خلایی که مدیران و متولیان امر در ارایه محصولات فرهنگی دارند این زنان نیاز خود را از جایی دیگر برآورده می‌سازند.  
تجربه های اعضای آسیب دیده  فرقه ها در مستند «نبرد با شوالیه های شیطان»
وی درباره کلاهبرداری هایی که در این فرقه ها صورت می گیرد بیان کرد: یکی از سرشاخه های یکی از فرقه ها با تعدادی از بانوانی که در این جلسات حضور می یافتند ارتباط نامشروعی برقرار کرده بود و ذهن و فکر آنها را به گونه ای شستشو داده بود که این خانم ها فکر نمی کردند از آنها سوء استفاه شده است و حتی با دروغ و شیادی ارتباط خود با هر یک از آنها را به منابع الهی نسبت داده بود.
صادق زمانی همچنین به تعلیماتی که در این فرقه ها آموزش داده می شود اشاره و بیان کرد: مرید در مسیر این عرفان ها آموزش می بیند که باید روح و جسم خود را تسلیم مرادش کند و رهبران به بهانه هایی مثل شفا و یا انرژی دادن با اعضا ارتباط نزدیکی برقرار می کنند. همچنین در سطوح بالاتر اصطلاحاتی دارند مثل اینکه به اعضا گفته می شود «ترمز نماز خود را بکشید». در ترم های بالاتر کلاس های عرفان حلقه مستر کلاس به اعضا بیان می کند که شما روح دین خود را دریافت کرده اید و عباداتی چون نماز برای عوام مردم است. 
این مستندساز که درحال حاضر مراحل پیش تولید مستند خود را می گذراند درباره مواردی که در «نبرد با شوالیه های شیطان» به تصویر کشیده می شود، گفت: در این مستند افراد آسیب دیده عضو فرقه های عرفانی از تجربیات خود و شگردهایی که برایشان فاش شده است سخن می گویند و در کنار اینها کارشناسانی هستند که توضیح می دهند که مردم چطور می توانند اندیشه های این عرفان های کاذب را شناسایی کنند و همچنین نشان داده خواهد شد که در برخورد با آنها چطور باید عمل کرد. 
منبع: مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.