خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شهدای روحانی تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند

به گزارش ادیان نیوز، روحانیت شیعه بر خلاف رهبران مذهبی سایر مذاهب، یک نهاد مستقل و یک قدرت ملی است و همواره در کنار مردم به سود آنان بر ضد حکمرانان ظالم قیام کرده است.
نقش روحانیت پس از انقلاب اسلامی
قیام امام خمینی(قدس سره) از روزهای آغازین تا پیروزی انقلاب، با سخت کوشی و جانبازی روحانیت همراه بود.
به برکت این قیام الهی و تلاش خالصانه امام خمینی(قدس سره)، خدای متعال به مسلمانان و حوزه‏های علمی شیعه عزت وصف ناپذیری عطا فرموده و در دل جباران و ستمگران عالم رعب و وحشت افکند، مستضعفان و محرومان را به غلبه بر جهان‌خواران امیدوار ساخت.
با شروع جنگ تحمیلی به سر کردگی استکبار جهانی، حوزه‏های علمیه فداکاری‌های زیادی از خود نشان داده و با تقدیم شهدا، جانبازان و آزادگان زیادی حضور فعال خود را در دفاع مقدس نشان داد.
امام خمینی(قدس سره) در تجلیل از شهدای حوزه می‏فرماید: افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبک‌بالانه به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سرودند.
سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند که بندبند حدیث صداقت‌شان را قطرات خون و قطرات پاره پاره پیکرشان گواهی کرده است و حقا از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظاری نمی‏رود که در دعوت به حق و راه خونین مبارزه مردم، خود اولین قربانی‏ها را بدهد و مهر ختام دفترش شهادت باشد.
روحانیت و دفاع مقدس
حوزه‏ها علمیه و روحانیت در دفاع مقدس منشا خیرات و برکات زیادی گردید که در ذیل به برخی از فعالیت‏های آنان اشاره می‏کنیم:
۱- بسیج نیروها: روحانیت چونان دوران مبارزه با حکومت ستمشاهی، پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز با سخنرانی‏ها و رفتار خداپسندانه‏اش در نیروها و اعزام به جبهه ‏ها تاثیر بسیار مهمی داشت.
۲- شاداب نگه داشتن روحیه مردم: شاداب و بالا بودن روحیه مردم در هنگام جنگ از اهمیت زیادی برخوردار است؛ با ضعیف بودن روحیه مردمی از توان نیروهای رزمنده کاسته شده و دشمن فرصت می‏یابد در خط مقدم نفوذ کرده و به اهداف شوم خود دست یابد.
در جنگ تحمیلی، به رغم موشک باران‏ها، بمباران‏ها، تشیع و کاروان‏های شهدا، فشارهای اقتصادی و موج عظیم تبلیغاتی دشمنان، روحیه مردم و جامعه اسلامی ما استوار و پایدار ماند و چهره‏ای تابناک از خود نشان داد؛ بدون تردید روحانیت در این فضاسازی و خنثی نمودن تبلیغات زهرآلود دشمن نقش مهم و اساسی داشته است.
۳- تقویت بنیه اعتقادی رزمندگان: جنگ ما تنها یک دفع نظامی نبود، بلکه بستری مناسب و دانشگاهی بزرگ ربای تربیت انسانهای موحد و برخوردار از اعتقادات و تفکر الهی بود؛ جبهه ما نمونه پایبندی به شریعت، تقید به انجام واجبات و ترک محرمات و حتی انجام مستحبات و دوری از مکروهات بود، نمای غالب رزمندگان با احکام و معارف نورانی قرآن و عترت نقش بسیار مهمی داشتند.
۴- دمیدن روح ایثار و شهادت طلبی: حضور طلاب فاضل به خصوص عالمان وارسته‏ای چون مقام معظم رهبری(در سمت نماینده امام)، میرزا جواد آقای تهرانی(آن عالم وارسته زاهد گرانمایه)، آیت الله مشکینی، آیت الله اشرفی اصفهانی و غیره موجب فزونی شور حال عارفانه و عشق به مجاهدت و شهادت طلبی رزمندگان می‏شد.
۵- تحکیم ارزشهای اخلاقی: دفاع مقدس فرصتی مناسب برای درآمیختن جهاد اکبر و اصغر و مبارزه با دشمن درون و برون بود؛ روحانیت در جبهه با تبلیغ ارزشهای اخلاقی، بهره وری از فضای اخلاقی جبهه را افزایش دادند و با علم و عمل خویش به تشنه کامان معرفت درس اخلاق و مهر و صفا دادند. 
منبع: رسا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.