خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سخنان اندیشمند اهل سنت درباره علل پیدایش فرقه‌های انحرافی

به گزارش ادیان نیوز، فاروق صفی زاده، اندیشمند اهل سنت و استاد فلسفه و تاریخ دانشگاه در گفت‌وگویی به سؤالاتی در خصوص علل پیدایش و رشد فرقه‌های انحرافی از جمله طالبان و داعش پاسخ داد و سقیفه بنی‌ساعده را ریشه انحرافات در دین اسلام معرفی کرد.
دکترای الهیات و معارف اسلامی با بیان این‌که سلفی‌گری و انحراف در اسلام پیشینه‌ای از زمان صدر اسلام دارد، اظهار داشت: عده‌ای از اصحاب در زمان حضرت رسول اکرم(ص) اختلافاتی باهم داشتند که برای نخستین بار این اختلافات در سقیفه بنی‌ساعده بروز پیدا کرد و وصیبت پیامبر خدا که از جانب پروردگار بود، در همین سقیفه کنار گذاشته شد.
وی در ادامه افزود: بنی امیه و بنی هاشم هر دو از یک خانواده قریشی بودند اما در طول تاریخ و قبل از اسلام، اختلافات و جنگ‌های برادرکشی با یکدیگر داشتند و همین امر سبب شد تا پس از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) فرمان الهی مبنی بر جانشینی حضرت علی(ع) توسط انصار و مهاجرانی که خداوند در قرآن به آن‌ها درود فرستاده بود، کنار گذاشته شود.
معاویه، بزرگ‌ترین اشتباه خلفای سه گانه
صفی زاده خاطرنشان کرد: سقیفه بنی‌ساعده و اختلافات اصحاب پیامبر(ص) سبب شد تا با اشتباه و انحرافی بزرگ، فردی غیر عالم و ناآگاه به رموز قرآن و اسلام ناب به خلافت برسد و در انتخاب والیان اشتباهات زیادی انجام دهد؛ بزرگترین اشتباه ابوبکر قرار دادن معاویه به عنوان والی شام بود که سنگ بنای انحرافات اسلام را پایه گذاری کرد.
وی با بیان این‌که معاویه در زمان خلفای سه گانه به ویژه خلیفه سوم بسیار بها و قدرت یافت، گفت: بها دادن به معاویه تا جایی این فرد را جسور کرد تا این‌که یزید، پسر فاسق و شراب خوار خود را برای جانشینی بر حکومت شام انتخاب کرد و سبب جنایات بسیار بزرگ روز عاشورا در کربلا شد؛ در حقیقت واقعه کربلا به انحراف در سقیفه بنی‌ساعده باز می‌گردد.
دکترای ادیان و مذاهب اسلامی جنگ خوارج با حضرت علی(ع) را از دیگر علل انحرافات در اسلام دانست و تصریح کرد: اشتباهاتی که در ایام خلافت خلفای سه گانه صورت گرفت و نیز مقابله خوارجی که خود مفسر قرآن بودند با حضرت علی(ع) سبب شد تا از قرن چهارم هجری به بعد، فرقه‌های ضاله به وجود آمده و هرکس در صدد ترویج افکار ضاله و معارض با قرآن و اهل‌بیت(ع) برآید.
یهود و انگلیس؛ منشأ ایجاد و تقویت وهابیت، حکومت آل سعود و داعش
وی ابراز کرد: مهم‌ترین و بیشترین فرقه‌های ضاله و عرفان‌های کاذب از ۳۰۰ سال پیش به این‌طرف و با دخالت و حمایت انگلیسی‌ها از افکار ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب به وجود آمد؛ به طوری که ایجاد فرقه وهابیت و پادشاهی سعود به طور مستقیم از سوی عوامل یهود و انگلیس حمایت و برنامه ریزی شد.
صفی زاده عنوان داشت: سعود که فرزند یک یهودی الاصل و از اورشلیم به عربستان آمده بود، درست در زمانی از سوی انگلیسی‌ها به حکومت عربستان دست می‌یابد که مستر همفر جاسوس انگلیسی، محمد بن عبدالوهاب را ترغیب به ترویج افکار ضاله کرده بود؛‌ در همین شرایط سعود و محمد بن عبدالوهاب باهم همراه شده، تفکر وهابیت را بنیان و تسلط بر مکه و مدینه را به دست عوامل یهود و انگلیس می‌گذارند.
وی خاطرنشان کرد: وهابیت فرقه‌ای ضاله است که هیچ یک از مذاهب چهارگانه اهل‌سنت آن را قبول ندارند و حتی خانواده محمد بن عبدالوهاب نیز از افکار ضاله وی منزجر بودند.
دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی تصریح کرد: امروز تفاله‌های وهابیت با عناوینی همچون طالبان و داعش و با همکاری انگلیس، آمریکا و یهود مشغول ترویج تفکراتی ضاله‌تر و خشن‌تر از وهابیت هستند تا درست در زمانی که باید اسلام و پیامبر اکرم(ص) به عنوان رحمت للعالمین معرفی شوند، چهره‌ای خشن، تروریست و آدم کش از دین الهی به جهانیان معرفی گردد.
افراطی گری برخی شیعیان سبب محبوب شدن داعش میان اهل‌سنت می‌شود
وی با تأکید بر این‌که پیشینه تفکر داعش از سقیفه بنی‌ساعده برخواسته است، اظهار داشت: یکی از عللی که سبب نمایان‌تر شدن و حتی محبوب شدن داعش میان اهل‌سنت سراسر دنیا می‌شود، افراطی گری‌های برخی از شیعیان در خصوص لعن و دشنام به خلفای سه گانه است.
صفی زاده تأکید کرد: خلفای سه گانه از اصحاب و یاران رسول خدا بودند و انجام اشتباهات بزرگ و نادیده گرفتن حکم الهی و وصیت پیامبر اکرم(ص) از سوی این خلفا دلیل موجهی برای افراطی‌گری برخی از شیعیان نیست؛ تخریب خلفا، لعن و دشنام دادن به آن‌ها و برگزاری مراسمات عمرکشون به یقین مورد رضایت پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) نبوده و نخواهد بود.
وی با بیان این‌که خطبه شقشقیه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه تنها نقدی علمی به روش خلفا و نه توهین و اهانت است، اضافه کرد: امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و سایر علمای شیعه و مسؤولان نظام اسلامی بارها نسبت به اهانت به خلفای سه گانه از سوی برخی از افراطی‌ها گوشزد کرده و انزجار خود را از لعن و دشنام بروز داده‌اند.
این اندیشمند اهل‌سنت در پایان با بیان این‌که نقد علمی خلفای سه گانه متفاوت از تخریب و دشنام است، گفت: برگزاری مراسمات عمرکشون و نیز لعن و دشنام به خلفا سبب رشد داعشیسم و طالبانیسم می‌شود و آن دسته از مردم و علمای ناآگاه شیعه که به لعن خلفا می‌پردازند، باید نسبت به عواقب آن آگاه شوند.
منبع: رسا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.