خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحلیل و بررسی مولفه های اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی

نویسنده :  کردفیروزجایی اسداله*
 
* حوزه علمیه قم
 
چکیده:

اومانیسم یا انسان محور نهضتی است برخاسته از تفکر روشنفکران قرون وسطا شاید بتوان رویگردانی از خدا محوری و روی آوردن به انسان محوری را در دوران جدید واکنشی در مقابل افرا طی گر ی ها و سوء استفاده های کلیسا و اربابان آن در قرون وسطا دانست . این اندیشه با نگرش انسان محور به جای خدامحوری به انسان جایگاه خدایی داد.

نوشتار حاضر، بعد از تبیین موضوع، درصدد است تا، در گام نخست، دیدگاه اسلام در مورد انسان را تذکر دهد و به این نکته بپردازد که اسلام اگرچه برا انسان جایگاه والایی در نظر گرفته است اما به این مهم نیز تودجه دارد که انسان مملوک خداست و هیچ مالکیتی از خود ندارد در گام بعد ، این نوشتار به تأثیر این آموزه غربی در نوع هجمه فرهنگی غرب به اسلام می پردازد.

مؤلفه های اومانیسم ، که عبارت اند از عقل بسندگی، علم گرایی، آزاد ی مطلق و تساهل و تسامح، هر یک از آنان، در بسترسای تهاجم فرهنگی اهمیت قابل توجهی دارند . نگارنده درصدد است به تحلیل و بررسی موضوع و نقش آن در تضاد فرهنگی بپردازد تا گامی در دفاع از دین، عقاید دینی و حقیقت انسان برداشته باشد .

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: اومانیسم، خدامحوری، عقل بسندگی، علم گرایی، آزادی (کلیدواژه عربی: الإنسانیه، الفکر الإلهی، کفایه العقل، العلمانیه، الحریه)

تحلیل و بررسی مولفه های اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.