خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حضور دانشگاه ادیان و مذاهب در دیار کریمان و مزار شهیدان

در این سفر که به همت روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب و معاونت فرهنگی و دانشجویی سامان یافته بود، با جمعی از دانشجویان عراقی، افغانی و آفریقایی(از نیجر)، همسفر شدیم که وجه مشترک آنها قرارگرفتن در مدار مغناطیس سردار سلیمانی بود. سخنان پرشور سرکارخانم صبیحه حمزه، دانشجوی دکتری دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسم نکوداشت شهید بر سر مزار شهید نیز همگان را به وجد آورد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب،در یادداشتی با عنوان «دیار کریمان، مزار شهیدان» گزارشی از شرکت کاروان «همگام با ولایت،میثاق با شهادت» این دانشگاه در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که بر سر مزار آن شهید والامقام در کرمان برگزار شد آورده است:

در دومین سالگرد شهادت سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی، توفیقی دست داد تا به خیل بی شمار زائر مشتاق آن فرمانده سپاه اسلام بپیوندم و همراه وهمسفر با کاروانی از دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه ادیان و مذاهب، به زیارت قبر شهید سلیمانی نائل شوم.

درباره این سردار نامدار، بسیار گفته و نوشته‌اند. صاحب این قلم نیز در ایام شهادت ایشان، یادداشتی را فراهم آورد، اما همچنان مجال برای نوشتن و بیش‌تر از نوشتن، جای اندیشیدن درباره آن عزیز کوچ کرده باز و فراخ است.

در این سفر، ابعاد تازه‌ای از شخصیت قاسم سلیمانی برای ما مکشوف گردید، از جمله اقدامات انسانی و مدنی او که اتفاقا محور همایشی شده که دانشگاه آزاد اسلامی کرمان که میزبان ما در این سفر بودند، عهده دار آن شده است، نشستی در پیرامون مدیریت و کارآفرینی با تمرکز بر تجربه زیسته شهید قاسم سلیمانی در منطقه جازموریان.

جازموریان را عمدتا با تالاب معروفش می‌شناسند که در جنوب کرمان و در مرز بین این استان و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. تا پیش از باران‌های سیل آسای ۱۳۹۸، این حوضه آبریز به یکی از کانون  های تولید ریزگرد تبدیل شده بود. پیش از آن، پویشی  برای احیای این دریاچه تشکیل شده بود که بنده نیز به آن پیوسته بودم.

اما چهره دیگر جازموریان که مورد توجه سردار سلیمانی، فرزند کرمان، دیار کریمان، واقع شده بود، جولان دادن ده ها گروه از اشرار مسلح در این منطقه بود که باعث ناامنی‌های زیادی شده بود. سردار سلیمانی با مجموعه‌ای از اقدامات و تدابیر، موفق شد برخی از این گروه ها  از جمله اشرار طایفه رئیسی را توجیه کند تا اسلحه خود را تسلیم دهند و در مقابل، زمین و امکانات لازم برای کشاورزی در اختیار آنان قرار گیرد. او به خوبی تشخیص داده بود که شکل‌گیری این گروه‌های مسلح، به واقع، به خاطر نابسامانی اوضاع معیشتی مردم آن منطقه و نیز به منظور تأمین امنیتشان توسط خودشان بوده است.

حضور دانشگاه ادیان و مذاهب در دیار کریمان و مزار شهیدان

در سخنان کوتاهی که در پیش نشستِ این همایش در حضور رئیس فکور و دردآشنای دانشگاه آزاد کرمان(با نام دانشگاه شهید قاسم سلیمانی)، داشتم، عرض کردم که مدیریت را در گرو پنج اصل اساسی می‌دانند، از جمله رهبری(برای کنترل و هدایت سازمان) و برآنند که به واقع، مدیریت ترکیبی از علم و هنر یا دانایی و خلاقیت است. عرض کردم که اگر هنر را به معنای گسترده و اصلی آن بگیریم، یعنی فضیلت(چنانکه Art هم در آرته یونانی به معنای فضیلت/ virtue ریشه دارد)، باید نقش فضائل انسانی در کنار خلاقیت و نوآوری را از ارکان مؤثر در پیشبرد مدیریت بدانیم.

   شهید سلیمانی علاوه بر دانایی، تجربه و مهارت هایی که داشت، با بهره‌گیری از هنر انسان بودن، در عرصه‌های مختلفی فراتر از فرماندهی نظامی و رزمی، کارآفرین و کارآمد بود. توجه به ابعاد انسانی و عاطفی زیردستان و همه مردمانی که رسیدگی به آنها در توان او بود، از مشخصه‌های اصلی شهید سلیمانی در مدیریت سازمانی‌اش بود.

شاید در میان بی شمار تحلیل‌هایی که از شخصیت سردار سلیمانی و رمز و راز محبوبیت شگفت انگیز و فراگیر وی،ارائه شده، بتوان بر ابعاد انسانی و عقلانیِ حیات و سیرت او انگشت نهاد. اینکه کسی بتواند در همه فعالیت‌هایش از جمله، فعالیت‌های نظامی‌اش، آن هم در فراتر از مرزهای سرزمینی‌اش، انسانیت و عقلانیت را برجسته و نمایان کند، بی تردید، شخصیت او را هم اثرگذار می‌کند، هم محبوب و ماندگار.

در این سفر که به همت روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب و معاونت فرهنگی و دانشجویی سامان یافته بود، با جمعی از دانشجویان عراقی، افغانی و آفریقایی(از نیجر)، همسفر شدیم که وجه مشترک آنها قرارگرفتن در مدار مغناطیس سردار سلیمانی بود. سخنان پرشور سرکارخانم صبیحه حمزه، دانشجوی دکتری دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسم نکوداشت شهید بر سر مزار شهید و نیز در پیش نشست دانشگاه آزاد، هم عزاداران را به وجد آورد، هم استادان و شخص رئیس محترم دانشگاه آزاد را.

حضور دانشگاه ادیان و مذاهب در دیار کریمان و مزار شهیدان

 او که از نشان افتخار مادریِ شهید(از حشد شعبی) نیز برخوردار است، با تأکید بر ناکام ماندن قاتلان شهیدان سلیمانی و ابومهدی مهندس در اهداف شوم خود، از تثبیت مقاومت در جهان اسلام در پی شهادت این سرداران سخن گفت. او نیز در نشست دانشگاه آزاد به مجموعه‌ای از فعالیت‌های انسانی و عمرانی سردار سلیمانی در عراق اشاره کرد.

در این سفر علاوه بر آنچه گفته آمد، از کارگاه بازسازی حرم حسینی و ساخت گنبد جدید آن نیز که به همت سردار سلیمانی به مراحل نهائی‌اش نزدیک می‌شود، بازدید کردیم. این کارگاه که بر دوش متخصصان کرمان و فارس و با هزینه کردِ مردمی شکل گرفته، با فاصله کمی از سقوط صدام و بنابه خواستِ آیت الله العظمی سیستانی مبنی بر ساخت گنبدی مرتفع و در دید، شکل گرفت که اولین مأموریت خود را تقویت زیرسازی‌های مرقد شریف امام حسین(ع) بود که به خوبی از عهده آن برآمدند. گام بعدی ساخت گنبدی جدید برای نصب بر روی گنبد فعلی(بدون آسیب زدن به آن) بود که عمده قطعه‌های آن ساخته و به عتبات منتقل شده است و آخرین قطعه آن نیز به زودی منتقل خواهد شد.

حضور دانشگاه ادیان و مذاهب در دیار کریمان و مزار شهیدان

حسینیه الزهرا نیز از جمله اماکنی است که کاروان اعزامی دانشگاه ادیان موفق به بازدید آن شد. این حسینیه که پیش تر خانه شخصی سردار سلیمانی بوده، سال هاست که شاهد سوگواری‌های فاطمی در ایام فاطمیه بوده و سردار همه ساله مقید بود که حتما خودش شخصا در این مراسم حضور یافته، به استقبال عزاداران برود.

در پایان  فرصت را مغتنم می شمارم و ابتکار دانشگاه ادیان و مذاهب در راه اندازی این سفر زیارتی و نیز تلاش و پشتکار همکاران دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش‌های روابط عمومی، خدمات، حراست ونقلیه را ارج بنهم و با تقدیر ویژه از دانشگاه آزاد کرمان و شخص ریاست محترم آن دانشگاه  جناب آقای دکتر منظری توکلی که مسئولیت بنیاد شهید سلیمانی را نیز عهده دار هستند، از خدای متعال می‌خواهم که به برکت خون شهید سلیمانی و همراهانش  به ویژه ابومهدی المهندس، آرامش و انسجام را به ایرانیان و همه مسلمانان پیشکش کند و ما را قدردان خون شهیدان و مرزبان همه فضیلت‌های انسانی و ایمانی قرار دهد.

حضور دانشگاه ادیان و مذاهب در دیار کریمان و مزار شهیدان

منبع روابط عمومی دانشگاه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.