خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جهان سلطه و رژیم صهیونیستی حامیان پیدایش جریان تکفیری

به گزارش ادیان نیوز، نشست خبری «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» که قرار است دوم و سوم آذر در قم برگزار شود، امروز با حضور آیت الله محسن اراکی «دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی » و نماینده آیت الله مکارم شیرازی در این کنگره و حجت الاسلام دکتر «علیزاده» رئیس ستاد اجرای این کنگره و اصحاب رسانه در مجتمع شهید آوینی صدا و سیما تهران برگزار شد.

آیت الله اراکی در این نشست خبری گفت: کنگره جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام یک رویداد علمی و فکری بسیار مهم و بی سابقه است و ما تاکنون در جهان اسلام کنگره ای که بتواند علمای اسلام را جمع کند و موضع صریحی نسبت به جریانهای افراطی و تکفیری اتخاذ کنند، نداشته ایم و این برای نخستین بار است که اینچنین کنگره ای در سطح جهان اسلام در کشور ما و در قم برگزار خواهد شد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما امروز در سطح جهان اسلام با جریانی روبه رو  هستیم که سه عامل عمده منشأ پیدایش این جریان است و وظیفه همه علما و مصلحان جهان اسلام امروز  نحوه مقابله با این جریان شده است.

وی سه عامل را زمینه پیدایش این جریان تکفیری دانست و گفت: عمل اول، جهان سلطه و استکبارگران هستند؛ جهان سلطه و استکبارگران اول با انگیزه مقابله با پیدایش امت واحده اسلامی و مقابله با وحدت اسلامی که انقلاب اسلامی پایه های نخستین شکل گیری آن را نهاد، حمایت و پشتیبانی از جریان های افراطی می پردازد.

اراکی ادامه داد: ایده امت واحده اسلامی  با پیروزی انقلاب و گسترش انقلاب و ظهور پدیده بیداری اسلامی شکل گرفت و جهان سلطه به همین دلیل در اندیشه جلوگیری شکل گیری امت واحده برآمدند؛  دومین عامل مقابله با شکل گیری امت واحده اسلامی و پشتیبانی از جریان های افراطی، گسترش اسلام در غرب بودو گرایش روز افزون به اسلام در غرب منجر به ایجاد گروه های و تقویت و حمایت از آنها برای مقابله با گسترش اسلام است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  افزود: عامل دوم، حکومت های مرتجع منطقه بودند، این حکومت ها وقتی دیدند با گسترش بیداری اسلامی آینده سلطه گری و استبداد آنها به خطر افتاده است برای حفظ قدرت و استبداد گری خودشان راهی جز تقویت گروههای افراطی نیافتند.

وی عامل سوم را رژیم صهیونیستی دانست و گفت: رژیم صهیونیستی با پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش این انقلاب و حمایت ایران از خط مقاومت و پیدایش جریان های انقلابی در اطرافش احساس خطر کرد و به حمایت و پشتیبانی از گروههای افراطی و تکفیری پرداخت.

اراکی خاطر نشان کرد: همه موجودیت جهان اسلام از قبیل عقاید مسلمین، وحدت مسلمین، اقتصاد مسلمین و سیاست مسلمین و امنیت جهان اسلام و مورد تهدید جدی است، امروز کشورهای جهان اسلام نظیر سوریه و عراق و لبنان که می توانستند در رشد فکری، علمی، اقتصادی و سیاسی نقش بسیار مؤثری داشته باشند به خاطر چالشهای تکفیری نتوانسته اند نقش خود را ایفا کنند.

دبیر کل مجمع تقریب تاکید کرد: امیدواریم این کنگره بتواند در سطح متفکران، اندیشمندان و مفتیان جهان اسلام ابعاد خطر گسترده تکفیریها را تبیین کند و موضع دین اسلام را در این رابطه مشخصی نماید.

آیت اراکی افزود: این کنگره یک کنگره علمی است و رنگ و بوی سیاسی ندارد و مراجع بزرگ جهان اسلام در آن شرکت می کنند و  این کنگره با نظارت و مدیریت علمی دو تن از مراجع بزرگ جهان اسلام یعنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حضرت آیت الله سبحانی برگزار می شود و برای نخستین بار است که کنگره ای با این ویژگی توسط دو تن از مراجع بزرگ جهان اسلام برگزار می شود.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام دکتر علیزاده، رئیس ستاد اجرای کنگره جهانی گفت: این کنگره مهمترین رویداد و بی نظیرترین رویداد جهان تشیع است، ایده برگزاری این کنگره حدود سه سال پیش شکل گرفت و دلیل این امر نیز مشخص است اگر نگاهی به جهان اسلام بیاندازیم می بینیم که جهان اسلام در حال حاضر در چه شرایط سختی قرار دارد فقط برای نمونه در سال ۲۰۱۳ بیش از ۹ هزار نفر در عراق کشته شدند.

علیزاده ادامه داد: این کنگره در روز های دوم و سوم  آذر با حضور اندیشمندان ، علماء و مفتیان بیش از ۸۳ کشور دنیا در قم برگزار می شود و هدف غائی و نهایی آن اجماع جهانی علیه تکفیر است؛ زیرا جریان های تکفیری جزء اسلام نیستند و هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در این کنگره حدود ۳۰۰ مهمان خارجی و ۲۰۰ مهمان شیعه داخلی و ۱۰۰ مهمان اهل سنت داخلی حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد اجرای این کنگره افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ چکیده مقاله به این کنگره ارائه شده است که در کنار این مقالات برخی فعالیت های تحقیقی از جمله کتاب «تخریب آثار و ابنیه اسلامی توسط تکفیری ها»آماده شده است، در مجموع ۳۵ عنوان کتاب محصول علمی این کنگره خواهد بود.

علیزاده  گفت: خواستگاه تکفیر در جهان اسلام جهل است، تلاش علمای جهان اسلام این است که نوعی روشنگری نسبت به این مسئله انجام شود.

وی اظهار داشت: در این کنگره ۴ کمیسیون خواهیم داشت که  کمیسیون تبار شناسی جریان های تکفیری، کمیسیون عقاید جریان های تکفیری، کمیسیون سیاست های جریان های تکفیری و کمیسیون راههای مقابله و برون رفت از شرایط کنونی است.

منبع : شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.