خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا تراژدی عاشورا نشأت گرفته از یک درام عاشقانه است؟

 ادیان نیوز: حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی مبلغ بین المللی حوزه در گفتگویی، با اشاره به شبهات موجود در واقعه کربلا و این شبهه که واقعه کربلا یک درام عشقی بوده است نه جنگ حق طلبی گفت: در کوفه زنی زیبا و خوش نام به نام اورینب بوده  که امام حسین علیه السلام و یزید هردو عاشق این زن می شوند و در نهایت اورینب با امام حسین علیه السلام ازدواج  می کند و یزید به کینه این عشق با امام وارد جنگ و اورا به شهادت می رساند.
 وی افزود: ابن قتیبه در کتاب الإمامه والسیاسه بیان کرده که یزید عاشق زنی می شود که در زیبایی و وقار شهرت زیادی داشته است منتها این زن شوهر داشت و مردی به نام عبداله بن سلام همسر وی بود.
 استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد : یزید نزد معاویه پدر رفته  و اظهار عشق می کتند  و اینکه من عاشق اورینب شده ام و معاویه می گوید هیچ راهی وجود ندارد چرا که او همسر دارد  و اگر بخواهی کاری بکنی هم آبروی من می رود و هم آبروی تو.
 حجت الاسلام جهانگیری سهروردی تصریح کرد: معاویه برای اینکه پسرش ناکام نماند و به معشوقه اش برسد نقشه ای میکشد وعبدالله بن سلام همسر اورینب را دعوت به شام می کند و می گوید من به خاطر اینکه تو انسان خوبی هستی  می خواهم دخترم را به تو بدهم که عبدالله این پیشنهاد را می پذیرید به شرط اینکه تو همسرت را طلاق بدهی.
 وی اظهار داشت:  عبدالله نیز به جهت دختر معاویه همسرش اورینب را  در نزد دو شاهد  طلاق داد در همین راستا شاهدان به شام رفته و به اورینب خبر دادند که همسرش عبدالله او را طلاق داده است و در همین حال یکی از شاهدان که مخالف امام حسین بود به نام  ابو هریره نزد اورینب آمد و گفت می خواهیم تو را برای یزید خواستگاری کنیم .
 استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در همین حین شاهد دیگربه نام ابو درداء  که از دوستداران امام حسین علیه السلام بود نزذ امام رفت و گفت: معاویه این نقشه را کشیده تا با فریب عبدالله او همسرش را طلاق دهد و آن را برای پسرش یزید خواستگاری کند امام حسین علیه السلام نیز گفت: برو و به اورینب بگو حسین نیز عاشق توست .
 مبلغ بین المللی حوزه یادآور شد: شاهدی که نزد امام حسین علیه السلام رفته بود پیش اورینب رفت و جریان را بازگو کرد و گفت: حسین علیه السلام فرزند رسول خدا نیز عاشق توست  اورینب با کمی تامل با توجه به فضائل امام حسین علیه السلام گفت من با امام حسین علیه السلام ازدواج می کنم که این کار امام، آتش خشم و کینه یزید نسبت به امام را روشن کرد.
 وی خاطر نشان ساخت: عبدالله همسر سابق که در شام بود، مورد بی مهری معاویه واقع شد ومعاویه حقوق او را قطع کرد. عبدالله به سبب اموالی که نزد همسر خود به امانت گذاشته بود،‌ رهسپار عراق شد نزد امام امد و موضوع  مال و ثروتش را با امام حسین مطرح کرد.
 حجت الاسلام جهانگیری سهروردی گفت:  امام به عبدالله گفت همسر تو  آنجاست و من هنوز به او نزدیک نشده ام من فقط می خواستم او را برای شوهرش به امانت نگه دارم، با او ازدواج کردم. تا دست یک آدم دجال به او نرسد  و سپس دستور داد تمام مهریه او را بدهند و به عبدالله گفت حال برو و با همسرت زندگی کن.
 هرچند این یک درام عشقی است اما اسلام فضیلت هایی برای آن نقل کرده و به برخی شبهات موجود پاسخ داده است
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حتی اگر این داستان دروغ باشد اما درام زیبایی دارد و همین امر سبب شده برخی قیام امام حسین علیه السلام را یک قصه عشقی بدانند که یزید شکست خورده این عشق بوده است و می گویند قیام امام حسین علیه السلام بحث حق طلبی نبوده است.
 مبلغ بین المللی حوزه ادامه داد: اگر این قصه راست باشد باز به نفع امام حسین علیه السلام است ومی توان دید که امام حسین علیه السلام حتی در جزیی ترین مسائل اخلاق را فدای اهداف  جنسی و عشقی نکردند و اورینب را نه به عنوان یک زن بلکه به عنوان یک امانت در پیش خود نگه داشت که اگر درست باشد می فهماند امام حسین علیه السلام به میدان می آید و با تمام اخلاق نمی گذارد این حق پایمال شود و با تمام قدرت  یزید را شکست می دهد.
 وی اذعان داشت: ابن قتیبه  اولین کسی است که این داستان را نقل کرده است و ۲۰۰ سال با دوران امام حسین علیه السلام فاصله دارد و بدون هیچ اشاره‌ای به ناقل و راوی این داستان حکایت را از شخص ثالثی نقل می‌کند که برای ما آن شخص شناخته شده نیست ؛ پس داستان از نظر سندی مشکل دارد و قابل احتجاج نیست  که اگر هم راست باشد یک برش تاریخی به اندازه ۴۰۰ سال را دارد.
 حجت الاسلام جهانگیری سهروردی بیان کرد: در روایات مرسل بین روایات و واقعیت فاصله است و معتبر نیستند کسی که خود شاهد واقعه نبوده  و از شاهد واقعه نیز نقل نکرده است چگونه می توان به آن اعتماد کرد .
 مبلغ بین المللی حوزه افزود: خیلی ها بیان داشته اند که کتاب الإمامه والسیاسه را ابن قتیبه نوشته است  که وقتی با قلم و ادبیات ابن قتیبه بررسی می کنیم این نوشته مال او نمی باشد و گویی کس دیگری این داستان را بافته و به اعتبار ابن قتیبه منتشر کرده است چرا که در گذشته انتصاب کتاب وجود داشته است.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: گفته شده که عبدالله همسر اورینب  والی عراق بوده که معاویه او را دعوت کرده که وقتی گذری بر تاریخ می زنیم کسی به عنوان عبدالله والی عراق نبوده است و اینکه گفته شده امام حسین علیه السلام در کوفه بوده است نیز نادرست است چرا که امام حسین علیه السلام بعد از شهادت امام علی علیه السلام به مدت ۵ ماه در کوفه بوده و بعد از آن شهر کوفه را ترک کرده است و در مدت اقامتش نیز چنین اتفاقی گزارش نشده است.
 وی ابراز داشت: وقتی عبدالله نزد امام آمد و گفت پول های مرا بده امام گفت : فلانی پولهایت دست نخورده است و همسرت نیز چنین  ومن همسرت را طلاق می دهم و آنهم سه طلاقه که مهمترین اشکالی که  در این داستان وجود دارد این است که امام حسین ‌علیه السّلام در یک مجلس همسرش را سه طلاقه می‌کند و حال آن که بر اساس فقه شیعه که بر گرفته از روایات اهل بیت معصومین علیهم السّلام است سه طلاقه معنایی ندارد چگونه است که امام حسین علیه السلام به عنوان یک معصوم این چنین بگوید  گویی طرف در قاموس سنی مذهب می زیسته و خواسته این روایت را نسبت به امام جعل کنند .
 
حجت الاسلام جهانگیری سهرودی در پایان گفت: مجموعه این نقدها و ساختن تراژدی این است که هدف  امام حسین علیه السلام و قیامش را تحت الشعاع قرار دهند و این شبهه که قیام امام حسین علیه السلام یک درام عشقی بوده نه یک حماسه حق طلبی را در جامعه عنوان کنند.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.