خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جریان انحرافی٬ ذیل عنوان مرجعیت فردی خاص

به گزارش ادیان نیوز٬ مدتی است که برخی انحرافات ترویجی از سوی جریانی خاص در میان گروهی منتسب به شیعیان مبنای اختلاف شده و نظرات و رفتار آنان دست‌مایه تعداد زیادی از رسانه‌های خارجی شده است. این رسانه‌ها با نمایش فعالیت‌ها و مواضع این گروهک‌‌های خاص تصویری وارونه از شیعیان به دنیا مخابره کرده و روز به روز به اختلاف افکنی میان مسلمانان با یکدیگر و همچنین تخریب مذهب تشیع در میان پیروان ادیان دیگر می‌پردازند. ترویج خون‌ریزی، قمه‌زنی و اهانت به همسران و اصحاب رسول‌الله(ص) به بهانه عزاداری برای ائمه معصومین(علیهم السلام) که با نظر منفی بسیاری از علما و مراجع روبه‌رو شده است، بخش قابل توجهی از رفتارهای این گروه را نمایش می دهد که با واکنش منفی قاطبه مردم و مسلمانان سرتاسر جهان نیز مواجه شده است. سوءاستفاده و نمایش تصاویر تیغ‌زنی و خون‌ریزی متأثر از قمه‌زنی در شبکه‌های جهانی متعلق به جریان ضد اسلام موجب به هم ریختگی تصویر واقعی و البته زیبای دین اسلام در نظر مردمان جهان شده است.این تصاویر همگی از پوشش چند مجلس خاص که با هدایت این جریان انحرافی برگزار شده، تهیه شده است.
جریان موسوم مدتی است که ذیل عنوان مرجعیت فردی خاص دست به ترویج این دیدگاه‌های اختلافی که عموماً ریشه در مسائل سیاسی و جناحی و در ضدیت کامل با بسیاری از مولفه‌های دینی دارد، زده و اقدامات رسانه‌ای و تکفیر جریانات مختلف دینی را در دستور کار خود دارند. صدمات زیادی از ناحیه مواضع تند و رادیکال و بعضاً غیرعقلانی آنان متوجه مسلمانان و خصوصاً شیعیان شده است. کارشناسان دینی عموماً حرکات این جریان انحرافی در میانه ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان را حرکتی در تضعیف توان آگاهی بخش و دستاوردهای این دستگاه می‌دانند و به نقد آن می‌پردازند. عمده انتقادی که کارشناسان برجسته دینی مطرح می‌کنند این است که چطور در شرایطی که جمهوری اسلامی در تحریم کامل بانکی قرار دارد جریانی امکان تجارت و تبادل مالی بین‌المللی با برخی مجالس داخلی داشته یا شبکه‌های رسانه‌ای و ماهواره‌ای گسترده‌ای که سرمایه مالی عجیبی برای هدایت آن‌ها مورد نیاز است را مدیریت می‌کنند.
آنان همچنین از وجود حساب‌های بانکی در انگلستان و واریز وجوه مالی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی که در تمام این سال‌ها عمده تمرکز خود را بر تخریب وجهه اسلام و تشیع قرار داده و امروز به عنوان اسپانسرها و پشتیبانان اصلی این جریان محسوب می‌شوند، ابراز تعجب کرده و اتفاقاً آن را دلیل محکمی در انحراف این جریان و توجیه محکمی در هدایت آنان از خارج کشور برمی‌شمارند. آن‌ها اشارات زیادی به نفوذ جریانات ضد اسلام و یهودی به بدنه مسلمانان و سابقه طولانی دولت انگلستان در ایجاد فرقه‌های انحرافی در اسلام و تشیع می‌کنند و نسبت به قوت گرفتن این جریانات هشدار می‌دهند.
«تخریب وحدت مسلمانان جهان» یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که این جریان شانه به شانه جریانات تکفیری‌ای از جنس داعش که در جناح مقابل آنان و با توجیه مقابله با این جریان ایجاد شده، مشغول دامن زدن به آن است. حرکات این جریان انحرافی باعث شده است که با تکیه بر اقدامات آنان اختلافاتی کاذب و غیرعقلانی میان جریانات مختلف اسلامی ایجاد شده و با کوبیدن بر طبل اختلاف شیعیان و اهل سنت به یکپارچگی و برادری مسلمانان با یکدیگر لطمات شدیدی بزنند.این لطمات به جایی رسیده که در نقاط مختلف دنیا جریانات تندرو به جان مسلمانان در مذاهب گوناگون افتاده و امنیت خانواده‌های مسلمانان با بحران جدی مواجه شود. این جریان تاکنون در جهت مواضع ضد وحدت و انحرافی خود بارها به ساحت علمای بزرگ اهل سنت و شیعیان بی احترامی کرده و از عبارت‌های ناپسندی در مواجهه با آنان بهره ببرند.
آیت الله عباس کعبی در گفتگو یی با اشاره به برخی جریان‌هایی که به دنبال ایجاد و ترویج نگاه قشری‌گری و سطحی‌نگری و توجه به شکل و ظاهر در عزاداری‌ها هستند، اظهار کرد: شاخص و معیار ما در تبیین قیام عاشورا و بیان مظلومیت اهل بیت علیهم السلام سیره و سنت خود آن بزرگواران، مراجع معظم و بزرگان دین و ضوابط شرع مقدس است.
وی گفت: بر این پایه عزاداری بر اهل بیت علیهم السلام و اشک بر امام حسین(ع) برپایه احیای شعائر الهی و تذکر ارزشهای معنوی، تقویت ایمان و تقوا و هویت بخشی به امت اسلامی در مسیر عشق به اهل بیت علیهم السلام است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عزاداری برای آن بزرگواران نیز باید هدفمند، معنادار و با رویکرد هویت بخشی و کمک به دین خدا باشد، تصریح کرد: عزاداری‌ها باید در جهت بیان اسلام و بیان حقانیت اهل بیت علیهم السلام و تقویت عزت و عظمت امت اسلامی بوده و عاری از هتک و هرگونه کج روی و انحراف از مسیر اهل بیت علیهم السلام باشد.
آیت الله کعبی اظهار کرد: بعضی از شیوه‌هایی که اکنون نزد بعضی‌ها رواج یافته همچون قمه زنی ناشی از جهل، موجب هتک شیعه و دوری از اهداف متعالی اهل بیت علیهم السلام است که ما در سیره آنها هیچ نکته‌ای در این زمینه را مشاهده نمی‌کنیم که چنین باشد و براین شیوه عزاداری تأکید کرده باشند.
وی افزود: در شیوه عزاداری اهل بیت علیهم السلام علما و بزرگان دین بحث بکاء، حزن و اندوه و اقامه عزا با محوریت تقویت عشق و محبت به اهل بیت علیهم السلام، افشاگری نسبت به جریان ضد اهل بیت، بیان معارف اسلام ناب و تقویت روحیه مقاومت و ستیز در برابر دشمنان اسلام مورد تأکید قرار گرفته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید براینکه این موارد خطوط کلی عزاداری است که از اهل بیت علیهم السلام آموخته ایم، گفت: هرگونه خروج از این خطوط و اتخاذ روش‌های غیرمناسب که باعث هتک و بدنامی شیعه می‌شود جایز نبوده و از مصادیق بدعت است.
وی تأکید کرد: یکی از روش‌هایی که دشمنان اسلام برای ایجاد انحراف از تعالیم اسلام ناب دنبال می‌کنند و برای آن هزینه های زیادی خرج می‌کنند ترویج قشری گری و سطحی نگری و ترویج حرکات تندروی، غلو و توجه به شکل و ظاهر با عبور از محتوای دینی است که امروز متأسفانه یک عده به آن مبتلی هستند.
آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: ما باید عزاداری‌ها را کانون جذب امت اسلامی در دریای خروشان عاشقان اهل بیت علیهم السلام به سمت تحقق اهداف بزرگ اسلامی بدانیم که این اهداف بزرگ اسلام و تشیع امروز در گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه ولایت فقیه و خط و روش امام و سیره رهبر معظم انقلاب تبلور می‌یابد.
وی در پایان اظهار داشت: در دوران معاصر امام راحل و مقام معظم رهبری احیاگر امر اهل بیت علیهم السلام و عزاداری‌ها براساس روش و سیره اهل بیت علیهم السلام هستند و ما نباید از این روش و خطوط فاصله بگیریم.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.