خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی علل اقبال به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

نویسنده : دکتر سید مجتبی رضوی طوسی ، مهدیه احسانی

چکیده :

فیلم سینمایی اخراجی‌ها، به فروش بالا و بی‌سابقه‌ای در تاریخ سینمای ایران دست یافته است. دریافت زمینه‌ها و علل این موفقیت، بر اساس این نظریه که فروش بالا نشان از رضایت مخاطب سینما دارد، فعالان این حوزه را در سیاست‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های آینده یاری خواهد کرد.

بدین منظور پژوهشی پیمایشی از طریق نظرسنجی تلفنی از افراد ۱۵ ساله و بالاتر ساکن در مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران، که هم فیلم اخراجی‌های ۱ و هم فیلم اخراجی‌های ۲ را دیده‌اند، انجام شده است.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر پاسخ‌گویان اخراجی‌های ۲ را خوب و اخراجی‌های ۱ را بهتر از اخراجی‌های ۲ ارزیابی کرده‌اند. همچنین بیشتر پاسخ‌گویان اخراجی‌ها را فیلمی در فضای طنز می‌دانند تا دفاع مقدس و به عقیده آن‌ها افراد عادی موفق‌ترین گروهی هستند که در این فیلم نشان داده شده‌اند. از نظر آن‌ها عواملی چون فضای طنزآمیز فیلم، حرف‌های متفاوت، انتخاب درست و به‌جای بازیگران، بازی خوب، و پخش سریال اخراجی‌های ۱ از تلویزیون در استقبال از اخراجی‌های ۲ تأثیر بسیاری گذاشته است. آن‌ها موافق‌اند که در این فیلم نشان داده شده است که دفاع از وطن به گروه خاصی منحصر نبوده، ایرانیان در هنگام تهدید کشور بدون توجه به اختلاف‌نظرها با هم متحدند. همچنین اظهار کرده‌اند این فیلم سبب مثبت‌تر شدن دید مردم به گروه‌های مذهبی شده است.

کلیدواژه : فیلم؛ ‌طنز؛ ‌اخراجی‌ها؛ ‌دفاع مقدس؛ ‌بسیجی

بررسی علل اقبال به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.