خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جوانی: این اثر کوششی برای رفع تعصبات و زدودن مرزهای جاهلی میان ادیان ابراهیمی‌ است

کتاب «ادیان جهان از منظر اسلام» رونمایی شد؛

جوانی گفت: این اثر کوششی برای رفع تعصبات و زدودن مرزهای جاهلی میان ادیان ابراهیمی‌ است. همچنین موضوع آسیب شناسی اجتماعی و توجه به مباحث اخلاقی، موضوع آفت شناسی جوامع دینی، بحث خشونت و دین و بررسی تحریف‌هایی که در دین رخ داده از جنبه‌های مثبت کتاب است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مراسم رونمایی از کتاب «ادیان جهان از منظر اسلام» با حضور عبدالرحیم گواهی، مترجم و مؤلف کتاب به میزبانی مؤسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی‌ برگزار شد.

حجت الله جوانی، معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س)، با تمجید از کوشش‌های دکتر گواهی در ترجمه آثار متعدد در حوزه مطالعات ادیان و دین پژوهی به پیشینه دیرپای سنت آشنایی با تاریخ ادیان در ایران و اهتمام به شناخت ادیان و مذاهب در فرهنگ اسلامی‌اشاره کرد و افزود: آثار متعددی که از مورخین اسلامی‌به جای مانده است نشان می‌دهد که در این فرهنگ نسبت به دیگری توجه خوبی صورت می­‌گرفته است و می‌­توان نتیجه گرفت که پارادایم اصلی فرهنگ ما ستیز با دیگری نبوده و در فرهنگ اسلامی‌باب گفتگو و تعامل با دیگر ادیان و سنت‌ها مفتوح بوده است. روش سلفی‌ها و رادیکال‌ها که بر طبل نزاع کوبیدن و سرکوب دیگر سنت‌ها است مورد تایید فرهنگ اسلامی‌نبوده است.

او ضمن اشاره به ترجمه قبلی این کتاب توسط دکتر گواهی ابراز کرد: ایشان به درستی مسیر را شناخته‌اند و آگاهند که تاریخ اندیشه‌ها در قالب ترجمه‌ها منتقل می‌شود و سپس باب گفتگو باز می‌شود لذا در ترجمه و تألیف جدید این کتاب، دیدگاه‌های اسلامی‌ در خصوص مطالب هیوم را به کتاب افزوده‌اند.

جوانی پیشنهاد اصلاح ساختار کتاب را مطرح کرد و خواهان تفکیک مطالب نویسنده کتاب یعنی رابرت هیوم از مطالب عبدالرحیم گواهی شد تا دیدگاه‌­ها و افزوده‌­های ایشان برکتاب، برای خوانندگان مشخص باشد.

او با اشاره به گشودن باب گفتگو توسط دکتر گواهی در بخش‌های جدیدی که به کتاب افزوده گفت: این اثر کوششی برای رفع تعصبات و زدودن مرزهای جاهلی میان ادیان ابراهیمی‌ است. همچنین موضوع آسیب شناسی اجتماعی و توجه به مباحث اخلاقی، موضوع آفت شناسی جوامع دینی، بحث خشونت و دین و بررسی تحریف‌هایی که در دین رخ داده از جنبه‌های مثبت کتاب است.

جوانی، با تمرکز بر فصل‌­های ادیان هند، بودایی و خاور دور و شینتاوی به تبیین اهم مطالب مطرح شده توسط عبدالرحیم گواهی در کتاب «ادیان زنده جهان از منظر اسلام» پرداخت و گفت: تأثیر آموزه­‌های دینی شینتاوی در حیات اقتصادی مردم ژاپن و بحث اجتناب از خشونت گرایی و لزوم وحدت ادیان در مقابله با هندوئیسم و ماتریالیسم و طرح دیدگاهها در باره دین هنداوی و ضرورت توجه به وداها به عنوان متونی محتملا دارای نبی‌‌ از زمره مباحثی بود که با توجه به گفتارهای مترجم اثر مطرح شده است.

در ادامه عبدالله ادریسی حقیقی، مدیر بین الملل مرکز اطلاعات و تحقیقات اسلامی‌(IRIC)، تفکیک ادیانی که در شرق رشد کردند از ادیان ابراهیمی‌ و تفکیک تاریخی ادیان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از چالش‌های مطالعه ادیان ضعف منابع مکتوب است. آنچه رابرت هیوم از تاریخ یهودیت، مسیحیت و اسلام در کتابش آورده بیشتر مراجعه به تورات و انجیل است و تاریخ را بر اساس این دو منبع نگاشته اما دکتر گواهی به خوبی بر کتاب حاشیه زده‌­اند و به تاریخ این ادیان از منظر اسلام و تحریفاتی که رخ داده است اشاره کرده و رابطه میان یهودیت و مسیحیت را تبیین کرده‌ است.

او ضمن معرفی بخش‌های جدید این کتاب تحت عنوان ادیان جدید که نشئت گرفته از ادیان قدیم هستند و معنای دین و کنکاشی که در خصوص کتاب دن کیشوت‌های ایرانی صورت گرفته، این بخش‌ها را بسیار مفید ارزیابی کرد.

در ادامه، عبدالرحیم گواهی در مورد چاپ جدید این کتاب که قبلاً تحت عنوان ادیان زنده جهان بارها چاپ شده توضیح داد و گفت: اولا مطالب کتاب مربوط به دیدگاه­‌های یک مسیحی مبلغ متعصب بوده و ثانیاً مربوط به بیش از پنجاه سال قبل بوده است لذا هرجا که دکترهیوم اطلاعات ناقص واشتباهی از منظر اسلام بیان کرده به عنوان تکمله، آن نظرات را براساس معیارهای اسلامی‌ تصحیح و تشریح کردم.

او خود را مدیون جامعه اسلامی‌ ایران دانست و بیان کرد که همه کتبی که در دوران تحصیل دکترا مطالعه کرده را برای استفاده ایرانیان ترجمه کرده است. او هدف دکتر هیوم را اثبات آنکه مسیحیت بهترین دین است بر شمرد و تاکید کرد که همیشه این آرزو را داشته که این کتاب را از منظر اسلام بررسی کند.

گواهی با اشاره به نبود منبع خوب در مطالعه تطبیقی ادیان یادآور شد: این موضوع یکی از دلایل ترجمه کتاب بوده است. بخش ادیان جدید همچون بهاییت و وهابیت نیز از منابع آکادمیک استفاده و سعی شده در فرصت اندکی کتابی را تداون شود تا اثری که از ایشان باقی می‌ماند، کتاب یک میسیونر مسیحی نباشد؛ گرچه بخش تاریخ ادیان کتاب هیوم بر اساس داده‌های حقیقی است اما دین نیز همچون دیگر مقوله‌ها شامل داده‌ها و استنتاج‌ها است و می‌توان از یک مجموعه داده‌های حقیقی دو گونه استنتاج نمود.

او گفت: دین را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد و من بخش مسیحیت و یهودیت کتاب هیوم را از منظر قرآن مورد بررسی کردم و پیشنهاد دادم که نسلهای بعدی از منظرهای دیگر همچون احادیث و … مورد بررسی قرار دهند و کاستی‌های این کتاب را مرتفع کنند.

در ابتدای این برنامه که به ابتکار مؤسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی‌(IRIC) انجام گرفت، گزارش مختصری از فعالیت‌های این مرکز توسط حجت الاسلام و المسلمین حسن طارمی‌راد به اطلاع علاقه مندان رسانده شد. در حاشیه این برنامه نیز مجموعه‌ای از برخی آثار و تألیفات گواهی در معرض دید علاقه مندان قرارگرفت وعلاوه برآن شرکت کنندگان با برنامه‌­های آموزشی و تحقیقاتی مؤسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی‌ آشنا شده و از کتابخانه تخصصی اسلام و غرب این مؤسسه که به زبان انگلیسی است بازدید کردند.

منبع ایبنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.