خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازداشت پیشوای جنجال برانگیز هندو

به گزارش ادیان نیوز، مقامات هندی می‌گویند رامپال مهاراج، یک پیشوای جنجال‌برانگیز هندو که روز چهارشنبه (۱۹ نوامبر/۲۸ آبان) به دنبال یک هفته درگیری در آشرام (معبد) خود در ایالت هاریانا در شمال این کشور دستگیر شد، تا ۲۸ نوامبر در بازداشت خواهد ماند.
 این پیشوای خودخوانده هندو به دست داشتن در یک فقره قتل در سال ۲۰۰۶ و توهین به دادگاه متهم است.

 رامپال مهاراج پس از درگیری پیروانش با پلیس اواخر روز چهارشنبه بازداشت شد.

او در نهایت و پس از مقاومت تن به تن و شدید طرفدارانش با پلیس در آشرام خود دستگیر شد. پلیس می‌گوید در این درگیری‌ها دست کم ۶ نفر کشته شده‌اند.
روز چهارشنبه اجساد چهار زن و یک کودک در محل درگیری‌ها پیدا شد.
زن پنجم که بیست سال داشت پس از انتقال از آشرام به بیمارستان جان داد. پلیس گفته است در مورد علت مرگ قربانیان تحقیق می‌شود. به گفته پلیس در اجساد “نشانه‌ای از آزار و اذیت” دیده نشده است.
این پیشوای مذهبی ۶۳ ساله روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که از مرگ افراد “متاسف” است، ولی ادعاهای پلیس درباره استفاده از حامیانش به عنوان سپر انسانی در زمان درگیری‌ها را رد کرد.
او افزود: “من از آنها (به عنوان سپر انسانی) استفاده نکرده‌ام. آنها با خواست خود عمل می‌کردند.” وی همچنین با رد همه اتهامات علیه خود افزود: “من بی‌گناهام، تمامی اتهامات علیه من بی‌اساس است.”
آقای رامپال اواخر روز چهارشنبه از آشرامش که مثل قلعه است، به بیرون انتقال داده و با آمبولانس برای انجام آزمایشات پزشکی اعزام شد.
پیش از دستگیری آقای رامپال پلیس بیش از ۱۶۰۰۰ نفر از پیروان او را از آشرام با اتوبوس و قطار به خانه‌هایشان انتقال داد.
بعد از بازداشت این پیشوای جنجالی ساتندر کومار گوپتا، یکی از مقام‌های پلیس محلی به خبرنگاران گفت: “ممکن است بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر هنوز در داخل مجتمع باشند.”
پلیس هواداران مسلح او را به گروگانگیری متهم کرده و می‌گوید آن‌ها از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند.
یک تن از شاهدان عینی گفته است محافظان خصوصی وی که معروف به “کماندو” هستند در جریان درگیری‌های خونین روز سه‌شنبه هواداران را مورد تهدید قرار داده و به آنها اجازه نداده‌اند تا از آشرام بیرون بروند.
به گزارش بی بی سی، رام کومار، یکی از پیروان آقای رامپال به روزنامه ایندین اکسپرس گفته است: “ما را از خانواده‌هایمان جدا کردند تا نتوانیم محل را ترک کنیم. آنها همچنین با زور ما را مجبور کردند به پلیس حمله کنیم و گفتند اگر ما برای حمایت رهبر به سوی پلیس سنگ پرتاب نکنیم به ما گلوله شلیک خواهند کرد.”
بیش از ۲۰۰ نفر در این درگیر‌ی‌ها آسیب دیده‌اند. نیروهای پلیس برای وارد شدن به آشرام از گاز اشک‌آور، بولدوزر و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند در حالی که اعضای آشرام به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند و آتش گشودند.
در ارتباط با این خشونت‌ها دست کم ۲۷۰ نفر بازداشت و به ارتکاب جرایم مختلف متهم شده‌اند.
*رامپال کیست؟
رامپال مهاراج متهم است که در سال ۲۰۰۶ در قتلی که در یکی از آشرام‌های تحت رهبری او رخ داده نقش داشته است.
وی این ادعاها رد کرده بود و به قید وثیقه آزاد شده بود. پس از آن که وی مکررا در دادگاه حاضر نشد، مقامات او را به بی‌احترامی نسبت به دادگاه متهم و حکم بازداشتش را صادر کردند.
دادگاه عالی ایالات پنجاب و هاریانا مهلت نهایی حضور در دادگاه برای رامپال را در رابطه به اتهام تحقیر دادگاه روز دوشنبه مقرر کرد. او حکم دادگاه را نادیده گرفت و وکلایش گفتند او به دلیل بیماری نمی‌تواند برای حضور در دادگاه به چندیگار، که مرکز این دو ایالت محسوب می‌شود، که در حدود ۲۵۰ کیلومتری آشرام است، سفر کند.
قضات با انتقاد از دولت گفته‌اند دولت اراده کافی برای بازداشت این فرد نشان نداده است و بر حضور او در جلسه دادگاه تا روز جمعه تاکید کرده اند.
منبع: جام نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.