خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سلفی گری دیرینه و نوین

نویسندگان :  سبحانی جعفر, سبحانی علیرضا
 
چکیده :
چکیده فارسی:
مقاله حاضر به تبیین معنای صحیح قرن و سلف پرداخته و در ضمن آن به برخی از شبهات ابن تیمیه و پیروان او پاسخ گفته است. مقصود از قرن در اصطلاح قرآن، جمعی از انسان ها هستند که در شرائط خاصی از نظر دین یا فرهنگ و یا سیاست زندگی کرده و با هم قدر مشترکی دارند.

بر این اساس مقصود پیامبر اکرم (ص) از قرن در حدیث «خیرالقرون» نیز عصری است که اسلام در آن طلوع و گسترش یافت. ابن تیمیه و پیروان او، با اخذ معنای جدید قرن (به معنای صد سال) ملاک حق و باطل را رفتار و گفتار مسلمین صدر اسلام دانسته و برای اعصار پس از آن حجیتی قائل نیستند. این در حالی است که اولا معنای قرن در اصطلاح قرآن مقید به زمان خاصی نیست. ثانیا مسلمین صدر اسلام دارای مشرب ها و روشهای مختلفی بودند که نمی توان به همه آنها مراجعه نمود.

چکیده عربی:
المقاله الحاضره تسلط الاضواء علی المعنی الصحیح لکل من مفردتی القرن و السلف مع التعرض لبعض الشبهات التی اثارها ابن تیمیه و اتباعه فی هذا الصدد، حیث میز المقال بین معنی القرن فی عصر الرسول الاکرم (ص) حیث اطلق علی اناس یعیشون فی عصر واحد و تحکمهم قیم و قوانین دینیه و غیر دینیه و یخضعون لشروط خاصه، فیما تطلق مفرده القرن فی العصور المتاخره علی فتره زمنیه خاصه تعادل المائه عام، من هنا حاول ابن تیمیه لتسریه هذا المعنی و القول بان مراده (ص) من «خیر القرون قرنی» من عاش تلک المائه عام الاولی و جعل سلوک المسلمین و قولهم فی ذلک القرن معیارا للحق و الباطل دون القرون اللاحقه، و الحال ان مصطلح القرن فی القرآن الکریم لم یقید بزمان ما أولا، و ان مسلمی صدر الاسلام ذوو اتجاهات و مشارب مختلفه لا یمکن معها اعتبار سلوکهم حجه علی الجمیع ثانیا.
 
کلید واژه:
کلیدواژه فارسی: قرن، سلف، سلفی گری، خیرالقرون، ابن تیمیه، تکفیر (کلیدواژه عربی: القرن، السلف، السلفیه، خیر القرون، ابن تیمیه، التکفیر)

سلفی گری دیرینه و نوین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.