خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماجرای خرید ۱۲ میلیارد نخ سیگار مارلبرو از یک شرکت صهیونیستی چه بود؟

به گزارش ادیان نیوز، بحث بر سر اعطای مجوز به یک برند معروف تولید سیگار این روزها حرف و حدیث های فراوانی را پیرامون وزارت صنعت، معدن وتجارت و شخص محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ایجاد کرده است. هفتم آبان ماه امسال آقای وزیر به جای رئیس مرکز نظارت و برنامه ریزی دخانیات کشور، زیر برگه اعطای مجوز به شرکت فیلیپ موریس را امضا کرد تا ماجرای چندین ساله اعطای مجوز به این شرکت را وارد فاز جدیدی کند.
در حال حاضر بیشتر بازار سیگار ایران در انحصار سه برند کنت، وینیستون و مارلبرو است که دو شرکت اول با مجوز و به شکل قانونی اقدام به واردات و تولید سیگار می‌کنند، اما سیگارهای مارلبروی موجود در کشور از راه قاچاق وارد کشور می شوند. به گفته حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سالانه ۸۰۰ تریلی سیگار مارلبرو به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود و مسئولان هیچ واکنشی نسبت به این قضیه از خود نشان نمی دهند. سود فراوان حاصل از تجارت این برند سیگار در کشور برخی از سودجویان را برای دریافت مجوز تاسیس نمایندگی این شرکت در کشور و انحصار واردات آن به نام خود از سال های گذشته به تکاپو انداخته است.
سیگارمارلبرو از برندهای شرکت بزرگ فیلیپ موریس است که به غیر مارلبرو برند معروف بوند اسرتیت را هم تولید می کند. این شرکت متعلق به کشور آمریکاست و دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد، اما محدودیت هایی که فعالان حوزه سلامت برای این شرکت ایجاد کرده اند، به انتقال امور اداری آن به شهر لوزان سوئیس و زیر نظر شرکت آلتریا انجامیده است. فیلیپ موریس، بعد از شرکت دخانیات چین در رتبه دوم تولید سیگار جهان قرار دارد. چند تن از سهامداران این شرکت صهیونیستی هستند و نام این شرکت در سایت تحریم کالاهای صهیونیستی دیده می شود.
اولین جرقه های ایجاد ارتباط میان شرکت فیلیپ موریس و ایران در سال ۸۵ زده شد که نتایجی در این زمینه حاصل نشد و اعطای مجوز به این شرکت در دولت نهم و دهم عملی نگردید تا نوبت به دولت یازدهم رسید. دولتمردان یازدهم ابتدا استعلامی را از وزارت امور خارجه در این خصوص گرفتند که وزارت امور خارجه هم ابتدا این شرکت را صهیونیستی دانست اما بعد از ۶ ماه موضع این وزارتخانه به طرز عجیبی تغییر کرد و معامله با این شرکت را جایز دانست. یکی از مقامات مسئول در این خصوص از فشار برخی از مقامات دولتی برای تغییر موضع وزارت خارجه در این خصوص خبر داده است!
در نهایت قرارداد تاسیس کارخانه و تولید سالانه ۱۲ میلیارد نخ سیگار در کشور به امضای وزیر صنعت رسید، در حالی که رئیس مرکز نظارت و برنامه ریزی دخانیات کشور پیش از این از امضای قراردادی در این خصوص سرباز زده بود!
بعد از افشای این خبر، شرکت فیلیپ موریس در پاسخ به شبکه انگلیسی بی بی سی ضمن رد امضای قرارداد با ایران اعلام کرد که هیچ کس از طرف این شرکت اجازه امضای قرارداد با ایران را ندارد.
محمدرضا نعمت زاده هم در واکنش به ادعای این شرکت گفت که قرارداد، تحویل نماینده این شرکت شده است و آن ها به دلیل ترس از قرار گرفتن در لیست تحریم ها نسبت به اعلام این مسئله اقدام نمی‌کنند.
همچنین نعمت زاده اطمینان داده که این شرکت به هیچ وجه صهیونیستی نبوده و بررسی های لازم در این خصوص انجام گرفته است.
اما نمایندگان مجلس هم بعد از امضای این قرار داد نسبت به آن واکنش نشان دادند. پور مختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن اعلام خبر احضار محمدرضا نعمت زاده به مجلس برای پاسخگویی به این مسئله گفته:” رفتار وزیر در قبال امضای قرارداد با شرکت فیلیپ موریس به شکلی بوده است که گویی واردات سیگار جز کالاهای استراتژیک است. ایشان به جای رئیس مرکز نظارت و برنامه ریزی دخانیات کشور اقدام به امضای این قرارداد نموده که جای سوال دارد.”
وی با اشاره به نامه دادستانی کل به وزارت صنعت در خصوص عدم امضای قرار داد گفته: صهیونیستی نبودن این شرکت همچنان اثبات نشده است و دادستانی کل هم قبل از امضای قرارداد به وزارت صنعت نامه در این خصوص هشدار داده بود.
نادر قاضی پور دیگر نماینده مجلس هم از احتمال استیضاح وزیر صنعت به دلیل امضای این قرارداد خبر داده و تاکید کرده: واردات سیگار باید از طریق شرکت دخانیات و بنابر نیاز آن ها صورت گیرد.
وی معتقد است: وزیر باید در خصوص اعطای مجوز به فردی خاص با نام “میم” پاسخگو باشد.
اما سوالی که وزارت صنعت و شخص نعمت زاده باید به آن پاسخ بدهند این است که آیا تضمینی وجود دارد که امضای قرارداد با شرکت فلیپ موریس قاچاق برند مارلبرو به کشور را کاهش دهد و آیا اولویتی برای واردات این محصول دخانی وجود داشته است که شخص وزیر راسا نسبت به امضای قرارداد با نماینده شرکت فیلپ موریس اقدام کرده است؟
در نهایت باید دید ماجرای این برند تولید سیگار در کشور به کجا خواهد انجامید.
منبع: نسیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.