خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جریان تکفیر درپی ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از ستاد خبری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، آیت‌الله جعفر سبحانی در گفت‌وگویی با اشاره به هویت و اهداف شکل‌گیری جریان تکفیر در جهان امروز اظهار کرد: اساس اسلام رحمت، مغفرت و آرامش است، بسم‌الله الرحمن الرحیم نخستین آیه‌ای است که پدر و مادر به فرزندان تعلیم می‌‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: این آیه ما را با خدایی آشنا می‌کند که مظهر رحمان و رحیم است و بدون تردید رحمانیت خداوند بیشتر از رحیمیت بوده و رحیم بر مومنان و رحمان بر تمام بشر است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه رمز موفقیت پیامبر اکرم(ص) این بود که با نرمش و اخلاق با مردم رفتار می‌کرد، گفت: حتی خداوند به  این نکته در آیه‌ای اشاره می‌کند که به خاطر رحمتی که خدا به تو داده، توانستی بر این مردم نفوذ کنی و اگر با تندی و قساوت با مردم رو به رو می‌شدی، این جمعیت از شما پراکنده می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در تمام جنگ‌ها و غزوات، افراد را به رحمت و نرمش دعوت می‌کرد و در خطابه‌های پیامبر اکرم(ص) آمده زمانی که افرادی را برای تبلیغ می‌فرستاد، سفارش می‌کرد که شما از در رحمت وارد شوید.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به حدیثی از صحیح مسلم که برادران اهل سنت از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده‌اند، گفت: تعبیر پیامبر اکرم(ص) این است هر چیزی که در آن مهربانی باشد، زینت محسوب می‌شود، اگر در اجتماع و کار رفاقت، دوستی، نرمش و مهربانی از بین برود آن کار به طور کامل معیوب و غیرمطلوب است.
وی خاطرنشان کرد: پدیده‌ای که اکنون به نام پدیده تکفیر پیدا شده است در واقع به دنبالش قتل، غارت، کشتن و خراب کردن است و اصلا ارتباطی به اسلام و شرایع آسمانی ندارد و در تورات، انجیل و قرآن چنین مسئله‌ای مطرح نیست.
این مرجع تقلید عنوان کرد: مسئله اول دعوت به اسلام از طریق عقل، قرآن، سنت و اتمام حجت است، اگر افرادی بخواهند در آیین خودشان بمانند، آیین آسمانی به آنها اجازه می‌دهد، بنابر این اینها خودشان را نمی‌توانند به اسلام متصل کنند و پیوند بدهند.
وی با اشاره به تعبیرهای مختلف تکفیر بر پیکر امت اسلام گفت: شکی نیست در این کار اتاق فکری قبلی وجود دارد و دولت‌هایی در پشت سر آنها هستند که این افراد را آلت دست قرار دادند، برخی از آنها ناآگاه هستند ولی اکثر آنها آگاه هستند، در واقع اینها ابزاری برای جمعیت پشت سر آنها هستند.
آیت‌الله سبحانی ادامه داد: من هیچ دولتی را نام نمی‌برم، ولی می‌توانم بگویم این جمعیت قدرت و پول نداشتند و این سلاح‌ها را جمعیت‌هایی در اختیار آنها گذاشته است.
وی با اشاره به اهداف تکفیری‌ها گفت: یک هدف این است که زیرساخت‌های کشورهای اسلامی را به وسیله جنگ از بین ببرند، بنابراین آنچه که یک کشور باید دارا باشد را به وسیله جنگ، بمباران، قتل و کشتار از بین می‌برند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که اینها با تندی‌ها و سر بریدن‌ها می‌خواهند اسلام را بد جلوه دهند.
وی با بیان اینکه غرب در حال پیشروی به سوی اسلام است، گفت: واقعا چیزی نمی‌گذشت که بخشی از غرب را مسلمانان تشکیل دهند ولی به وسیله این عمل نوعی بدبینی نسبت به اسلام پیدا شده است، در حقیقت کسانی که پشت سر اینها هستند، به دو نتیجه رسیدند، زیرساخت‌های کشورهای اسلامی به تدریج از بین می‌رود و ثانیا اسلام در نظر دیگران بدجلوه می‌کند.
آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: بدون تردید جریان تکفیری آمده است که حاشیه امنی برای اسرائیل درست کند، مسلمانان باید امروز آماده باشند که مسجدالاقصی صدمه و خدشه نبیند.
وی ادامه داد: اکنون این جنگی که به عنوان تکفیر راه افتاده، ذهن مسلمانان را متوجه این بخش کرده به طوری که مسئله اسرائیل، مسجدالاقصی و اراضی اسلامی به کلی در حال فراموشی است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در حقیقت کسانی که این طرح را ریختند می‌خواهند زیرساخت‌ها را از بین ببرند و ثانیا این مسئله سبب می‌شود که اسلام مشوش جلوه کند ثالثا حاشیه امنی برای اسرائیل باشد و اذهان به آن صورت متوجه نشود و متوجه جای دیگر باشد، البته بدون تردید طراحان این مسئله عواقب دیگری نیز برای این کار در نظر گرفتند که به تدریج روشن می‌شود.
وی تصریح کرد: بدون تردید جوانانی از نقاط مختلف می‌آورند، در آنها تصرف فکری کرده و آنها را شست و شوی مغزی می‌دهند، جوانی که ناآگاه است تصور می‌کند که واقعا می‌خواهد برای احیای اسلام بیاید.
آیت‌الله سبحانی ادامه داد: این وظیفه علمای بلاد است که در هر منطقه‌ای به جوانان بگویند که این مسیر راه کج است و راه اسلام نیست و اسلام نگفته است که مسلمان، مسلمان را بکشد بنابراین باید توجه داشت یک نوع تبلیغاتی نسبت به اینها است تا افکارشان را عوض می‌کنند و تصور می‌کنند به سوی اسلامی می‌روند که ادامه‌اش بهشت است.
وی خاطرنشان کرد: حتی یکی از این افراد دستگیر شده، قاشقی همراهش بوده گفتند این چیست، این طور بیان می‌کند که به او گفته‌اند که اگر این کار را انجام دهید و امشب کشته شوی، مهمان پیامبر اکرم(ص) هستی و با ایشان غذا خواهی خورد، جوانی با چنین تصوراتی بمب به خودش می‌بندد و دهها نفر را می‌کشد.
این مرجع تقلید با اشاره به راه‌های مبارزه با تکفیر گفت: اگر بخواهیم با این تکفیر مقابله کنیم، تنها راه نظامی نیست بلکه در کنار آن، راه فرهنگی باید وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه مدارسی که تکفیر را تعلیم می‌دهند باید تغییر کنند، یادآور شد: برخی از کشورهای عربی مسائلی را در دبیرستان مطرح می‌کنند که نتیجه آن این است که جمعی مسلمان و جمعی دیگر کافر هستند مادامی که این برنامه‌ها در این مدارس است این فتنه خا‌موش‌شدنی‌ نیست، مگر  اینکه علما و بزرگان جمع شوند و این برنامه‌ها را از مدارس جمع کنند.
منبع: شبکه خبر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.