خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تصویب پیش‌نویس قانون «دولت یهود» توسط کابینه اسراییل

به گزارش ادیان نیوز، رژیم غاصب اسراییل روز یکشنبه ۲ آذر، طرح جنجالی اسراییل به مثابه سرزمین یهودیان را تصویب کرد و آینده جمعیت غیریهودی سرزمین های اشغالی را به زیر سوال برد.
 بر اساس گزارش” آسوشیتدپرس” (AP) درپی یک جلسه توفانی، هیات وزیران اسراییل با ۱۴ رای موافق و ۶ رای مخالف طرح دولت یهود را به تصویب رساند. دو حزب میانه کابینه “حات نواه” به رهبری تزیپی لیونی، وزیر دادگستری و “یش آتید” به رهبری یاییرلاپید، وزیر دارایی به این طرح رای منفی دادند.
در این گزارش آمده است: «این طرح برای قانونی شدن باید به تصویب مجلس اسراییل برسد، اما تصویب آن در کابینه این کشور باعث تشدید تنش در میان اعراب اسراییلی و فلسطینیان خواهد شد. این طرح به دلیل رای منفی دو حزب میانه روی کابینه می تواند باعث بی ثباتی در دولت بنیامین نتانیاهو نیز بشود.»
اسوشیتدپرس افزود: «این طرح ماهیت یهودی اسراییل را به رسمیت می شناسد، قانون شرع یهود را نهادینه می کند، و زبان عربی را از لیست زبانهای رسمی خارج می کند. مخالفان می گویند که این طرح به ماهیت دموکراتیک اسراییل صدمه می زند، و گروههای حقوق بشر آنرا نژادپرستانه می خوانند.»
این خبرگزاری امریکایی می گوید: «اعراب ۲۰ درصد جمعیت اسراییل را تشکیل می دهند و بشدت مخالف این طرح هستند.»
بر اساس این گزارش، “مجد کیال” از سازمان عداله، مرکز حقوق اقلیت عرب در اسراییل، هشدار می دهد که این طرح در صورتی که به قانون تبدیل شود، می تواند نژادپرستی در اسراییل را نهادینه کند.
کیال می گوید: «دموکراسی حقوق برابر تمامی شهروندان را تضمین می کند، اما این تغییر نژادپرستانه باعث تبعیض بر اساس دین می شود.»
 بر اساس گزارش آسوشیتدپرس،”یهودا واینشتاین” دادستان کل اسراییل نیز از این طرح انتقاد کرد و گفت: «این طرح ماهیت دموکراتیک اسراییل را تضعیف می کند.»
این گزارش می افزاید: «”دنیس چاربیت” استاد حقوق سیاسی در دانشگاه آزاد اسراییل پیش بینی کرد که نسخه نهایی این طرح احتمالا معتدل تر از نسخه کنونی آن باشد.»
منبع: جام
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.