خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا حوادث اخیر عراق و فعالیت گروه های تکفیری، خروج سفیانی است؟

ادیان نیوز: امام زمان(ع) در دوران طولانی غیبت، راه های ایجاد جامعه صالح را در مقایسه با دنیای فاسد پایه گذاری می کند و با آگاهی و اقتدار و در زمانی مناسب به اذن خدا ظهور می کند و بر همه تاکتیک ها و روش های دنیای بشری محیط است و راه مقابله با آن را به درستی می شناسد و این مسأله در دوران طولانی امامت و غیبت تا ظهور برای آن حضرت ممکن می شود. غیبت و طول عمر باعث می شود که آن رهبر ذخیره شده به گونه ای نیکوتر و فراگیرتر رهبری خویش را آغاز کند.
دکتر جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت، به سوالاتی در این زمینه پاسخ می دهد.
 بعد از ظهور امام عصر(ع)، زمان حدودی قیامت قابل تخمین است؟
براساس روایات در رابطه با بعد از حکومت حضرت مهدی(ع) باید بگوییم بعد از دنیا رفتن امام عصر(ع)، ائمه دیگر حکومت را در دست خواهند گرفت یعنی امامان زنده می شوند، به دنیا بر می گردند و بر دنیا حکومت می کنند.
بر این اساس نخستین امام بعد از امام عصر(ع)، امام حسین(ع) است که حکومت می کند و کسی که مراسم دفن و کفن و نماز امام را برگزار می کند، امام حسین(ع) است، امام زمان(ع) را به خاک می سپارند و رهبری جامعه را به عهده می گیرند و سالیان بسیار طولانی حکومت می کنند، ولی اینکه بعد از امام حسین(ع) کدام امام رجعت می کند و حکومت را ادامه می دهد، معلوم نیست و ترتیب آمدن امامان در روایات معلوم نیست، البته طبق ادعیه و زیارات تمام امامان بعد از ظهور امام عصر(ع) برمی گردند و حکومت می کنند.
اینکه می گویند بعد از حکومت امام عصر(ع) به سرعت قیامت می شود، درست نیست. بلکه تمام ائمه به دنیا می آیند و حکومت می کنند. پس نمی توان زمان قیامت را تخمین زد و طبق روایات زمان زیادی باید طی شود تا قیامت صورت گیرد.
 ابداع اندیشه غیبت امام زمان(ع) معلول ناکامی های سیاسی شیعه است؟
در حال حاضر چنین صحبت هایی بیشتر از طرف مخالفان و وهابی ها ارائه می شود. برای اینکه اندیشه غیبت را محکوم کنند، چنین شبهاتی را مطرح می کنند. به این صورت که چون شیعه نتوانست، در طول تاریخ به حکومت برسد و حاکمیت سیاسی را به دست گیرد، برای اینکه سرخورده نشود آمده اندیشه غیبت را طراحی کرده است. مبنی بر اینکه ما امامی داریم که غایب است، ظهور می کند و به حکومت می رسد لذا عامل اصلی ایجاد اندیشه غیبت ناکامی سیاسی است.
در پاسخ این شبهه ای که وهابی ها نسبت به شیعه مطرح می کنند، باید بگوییم، با این شبهه اصل بحث مهدویت را زیر سوال می برند. اگر ناکامی سیاسی منجر به غیبت شد، همین حرف را غرب زده ها در رابطه با اصل مهدویت می گویند. معتقد هستند مهدویت ریشه ای در دین ندارد و مسلمان ها در طول تاریخ چون شکست خورده اند و حکومت تشکیل ندادند، اعتقاد به مهدویت پیدا کردند و امام خود را غایب نمودند.
بنابراین اگر این تحلیل وهابی ها را بپذیریم. همین تحلیل را غرب هم می گوید که براساس اصل مهدویت زیر سوال می رود و با غرض ورزی اعتقادات جهان اسلام را زیر سوال می برند.
در پاسخ دوم که ناکامی سیاسی باعث اندیشه غیبت شده است،‌ باید گفت که این مساله ارتباطی به بحث غیبت ندارد ولی می تواند ارتباط با مهدویت داشته باشد. همین که امامی می آید و حکومت تشکیل می دهد را می توان دلیل ناکامی سیاسی دانست. اینکه الان زنده است ولی غیبت دارد، بی معنی و دلیل است. غیبت توجیهی برای ناکامی سیاسی نیست و اصل وجود منجی می تواند پاسخ را بدهد.
حوادث عراق و گروه های تکفیری می تواند خروج سفیانی و از علائم حتمی ظهور باشد؟
در رابطه با حوادث سوریه و عراق این سوال مطرح است که با توجه به روایات این حوادث با سفیانی که فردی خونریز است که دشمنی سرسختی با شیعه دارد، قابل تطبیق است یا نه؟
هر چند در ویژگی (دشمن شیعه بودن) گروهای تکفیری شبیه عملکرد سفیانی است اما ویژگی هایی که در روایات برای سفیانی آمده قابل تطبیق به این گروها ها نیست. به عنوان مثال امام صادق(ع) می فرمایند: خروج سفیانی همراه با خروج خراسانی و یمانی خواهد بود و قیام آنها در یک سال، یک ماه و یک روز صورت می گیرد. یعنی برای شناسایی او باید همزمان با سفیانی کسی در یمن و خراسان قیام کند که الان نیست.
همچنین امام صادق(ع) در حدیثی دیگر می فرمایند: از اول خروج سفیانی تا آخر کارش که کشته می شود، ۱۵ ماه طول می کشد. ۶ ماه را جنگ و ۹ ماه را حکومت می کند و یک روز هم بیشتر نمی شود. در حالی که داعش ۳ سال است که فعالیت می کند.
نشانه بعدی حدیثی از امام باقر(ع) است که فرمودند: در جریان سفیانی با اینکه بسیار خونریز است ولی زنان و بانوان شیعه در امان خواهند بود. درحالی که الان گروهای تکفیری چنین فرقی را نمی گذارند و زنان را نیز می کشند.
در روایات دیگری نیز آمده است: وفتی سفیانی قیام می کند، اهل شام تابع سفیانی می شوند. درحالی که سوری ها تابع او نشدند و علیه او قیام کرده و جهاد می کنند. سفیانی بعد از تسخیر کور خمس شامات که کشورهای سوریه، اردن، فلسطین و لبنان است، به عراق حمله می کند، در حالی که این گروه ها بعد از شکست در عراق به این کشورها رفتند.
وقتی سفیانی می خواهد از شامات به سمت عراق حرکت کند، جنگ خونین قرقیسیا اتقاق می افتد و در آنجا پیروز می شود. بعد به عراق می آید. پس این مساله با حرکت های تکفیری همخوانی ندارد، امام باقر(ع) نیز می فرمایند: حرکت سفیانی نزدیک ظهور است. ۶ ماه بعد از شورش سفیانی وقت ظهور است، درحالی که داعش ۳ سال حرکت خود را آغاز کرده است.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.