خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

“تاج محل”، بهانه جدید ایجاد شکاف میان شیعیان و سنی های هند

به گزارش ادیان نیوز، مسلمان شبه قاره خودشان از دست افراطی های هندو کم گرفتاری دارند، حالا به نظر می رسد می خواهند به جان یکدیگر هم بیفتند؛ به تازگی “تاج محل” بهانه جدیدی شده است برای عده ای که آتش تفرقه میان شیعیان و سنی های هند را شعله ور کنند. عده ای از سنی ها می گویند “تاج محل” برای ماست و شیعیان هم از طرف دیگر این بنای تاریخی را متعلق به خود می دانند و می گویند این محل باید به اداره اوقاف آنها سپرده شود.

سنی ها می گویند  ممتاز محل- یا ارجمند بانو همسر ایرانی تبار شاه جهان پادشاه مغول که به عشق همسرش تاج محل را در قرن۱۷ ساخته است- پس از ازدواج با شاه جهان دیگر شیعه باقی نماند و به آیین همسرش درآمد، یعنی سنی شد؛ چرا که گور و سنگ قبر هردو نشان از تمایل آنان به اهل سنت دارد. رهبران شیعه نیز می گویند ارجمند بانو شیعه بوده پس این محل باید به شیعیان سپرده شود.

اعظم خان رهبر بنیاد امام رضا(ع) که شیعه است می گوید چه کسی  گفته تاج محل برای سنی هاست؟ شاه جهان این محل را برای همسرش که شیعه بوده ساخته پس تاج محل برای ماست.

اما بسیاری از رهبران اصلی شیعه در هند از مقامات هم کیش محلی خود خواسته اند این دعوای مذهبی را تمام کنند و به اختلافات دامن نزنند. آنان پیشنهاد داده اند این محل به صورت ۵۰-۵۰ بین سنی ها و شیعه ها تقسیم شود. یکی از این علمای شیعه مولانا  کلب جواد امام جمعه مسجد اصافی در لکنو است.

اختلاف دیگری نیز درمورد تاج محل وجود دارد و آن هم عدم برگزاری نمازهای پنجگانه در این محل است. تاج محل فقط پذیرای نماز جمعه است و به همین دلیل مسلمانان از دولت محلی خواسته اند این موضوع را حل کند؛ تقاضایی که هنوز با واکنش مثبتی روبرو نشده است.

منبع : شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.