خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدگاه های علما و اندیشمندان مسلمان در کنگره ضد تکفیر

ادیان نیوز: قدردانی از تلاش‌های وحدت‌آمیز مقام معظم رهبری/ تکفیرکردن حرام است/ ریشه افکار تکفیری همان خوارج است/  آمریکا و اسرائیل عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه هستند/ دعوت‌های گمراکننده می‌خواهد امت اسلامی را تکه تکه کند/ تکفیر اهل قبله حرام است/ صرف شعاردادن علیه تکفیری‌ها کافی نیست/ تکفیرکردن خدمت به اسرائیل است دیدگاه هایی است که علما و اندیشمندان در کنگره ضد تکفیر برآن تاکید کردند.
محمد ولد فال، در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام، اظهار کرد: تکفیری‌ها به نام اسلام، جنایت‌های زیادی صورت می‌گیرد این امر بر همه مسلمانان واجب می‌کند که پیام دینی و سیاسی خود را برای مقابله با این پدیده شوم بازنگری کنند.
وی با بیان اینکه مرتددانستن مسلمانان جایز نیست تصریح کرد: در کتاب لسان العرب در خصوص کفر آمده که کفر برعکس ایمان و سرپیچی از دستور خدا و رسول است و تکفیر ناشی از فهم نادرست از دین و ارزش‌های اسلامی است.
به گفته این عالم موریتانیایی، پدیده تکفیری به دلیل بروز اختلافات سیاسی میان مسلمانان ایجاد شده است.
ولد فال تاکید کرد: به دلیل اینکه مسلمانان به مسائل فرعی و غیراساسی مشغول هستند، مسائل اصلی را مورد توجه قرار نمی‌دهند.
وی ادامه داد: در گذشته کسانی که زکات نمی‌دادند و به برخی از اصول اسلامی پایبند نبودند به عنوان مرتد شناخته می‌شدند ولی در حال حاضر کسانی که خدا و رسول را اعتقاد دارند و شهادتین را بر زبان می‌آورند تکفیر می‌شوند.
ولد فال با ذکر گروه‌هایی که هدفی جز اختلاف افکنی بین شیعه و سنی ندارند، اظهار کرد: پیامبر اسلام می‌فرماید هر کسی که به برادر مسلمانش اتهام کفر را می‌زند خودش کافر است.
این پژوهشگر دینی تصریح کرد: اسلام و پیغمبر هشدار می‌دهند که نباید مسلمانان همدیگر را کافر خطاب کنند.
ولد فال معتقد است که برخی مکاتب فکری از سلاح تکفیری برای مقابله با مخالفان خودشان استفاده می‌کنند به طوری که مسئله تکفیر به عنوان یک چالش جدی مطرح است و حرکت‌های تکفیری در جوامع اسلامی گسترش یافته است.
وی داعش، النصره و القاعده را از جنبش‌هایی دانست که افکار مسلمانان را از مسئله اصلی منحرف و آنها را سرگرم اختلافات داخلی کرده‌اند.
وی اضافه کرد: آنها سعی می‌کنند مسلمانان را در کشورهای اسلامی به قتل برسانند تا بتوانند امت اسلامی را سرگرم کنند تا نتوانند به مسئله فلسطین و دفع سلطه غرب بپردازند.
به گفته وی، جهان اسلام با مشکلات و چالش‌های بزرگی روبرو است و جنبش‌های تکفیری بسیاری از کشورها را در آستانه نابودی قرار داده‌اند. در راس اولویت‌های تکفیری‌ها، نابودی مسلمانان و ایجاد تفرقه و اختلاف بین آنها و تخریب بناهای تاریخی مسلمانان است که اینها کمک بزرگی به اسرائیل است.
ولد فال گفت: جنبش‌های تکفیری این روزها سعی می‌کنند بنزین روی آتش بریزند و به اختلافات دامن بزنند در حالی که جهان اسلام امروز با خطرهای بزرگی از سوی صهیونیست‌ها مواجه هستند.
وی ادامه داد: کارهایی که تکفیری‌ها انجام می‌دهند باعث می‌شود امت اسلامی سرگرم مشکلات خودشان شوند و نتوانند با دشمنان واقعی خودشان مقابله کنند.
وی از مقام معظم رهبری به دلیل تلاش‌های وحدت گرانه و ارزشمندی که در زمینه برگزاری چنین اجلاسیه‌هایی دارند قدردانی کرد و گفت: امیدوارم این کنگره بتواند به اهدافش دست یابد.
تکفیرکردن حرام است/ ریشه افکار تکفیری همان خوارج است
مدیر حوزه علمیه اهل سنت گرگان با بیان اینکه تکفیرکردن مسلمانان حرام است، ریشه افکار تکفیری را خوارج دانست.
وی در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام، اظهار کرد: تکفیر یعنی شخص از ایمان خارج شده و تکفیری‌گری یکی از کبائر است زیرا کسی که مسلمانان را متهم به کفر می‌کند خودش کافر است.
مولوی خوجملی اضافه کرد: پیامبر اسلام می‌فرمایند هر کسی که به برادر خود کافر بگوید خودش کافر است.
به گفته مدیر حوزه علمیه اهل سنت گرگان، تکفیری‌ها فکر می‌کنند تنها خودشان در راه خدا جهاد می‌کنند در حالی که این نوع تکفیر هیچ گونه ریشه‌ای در اسلام ندارد.
مولوی خوجملی با بیان اینکه کافردانستن دیگر اتباع مذاهب از نگاه اهل سنت مردود است، تاکید کرد: از شرایط اهل سنت این است که کسی نباید دیگری را که اهل قبله است کافر بداند.
وی ادامه داد: کسی که اسلامش ثابت شود نمی‌شود در مسلمان بودن وی شک کرد، بنابراین بدون دلیل و برهان نباید کسی را به کافربودن متهم کرد.
مولوی خوجملی با بیان اینکه کافردانستن دیگران نزد حنفی‌ها حرام است، تاکید کرد: واضح است که پدیده تکفیری که امت اسلامی با آن مواجه است، اموال مسلمانان را مورد تاخت و تاز قرار داده و این مصیبت بزرگی است و ریشه افکار تکفیری همان خوارج هستند.
وی تاکید کرد: نباید دیگران را به کفر متهم کنیم و نباید شخصی را مرتد از اسلام بدانیم مگر اینکه این مسئله به اثبات برسد.
آمریکا و اسرائیل عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه هستند
یکی از پژوهشگران کانادایی ایجاد قدرت‌های نوظهور تکفیری توسط آمریکا و اسرائیل را عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه ذکر کرد.
ظفر بنگاش از کانادا در کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: در ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ گزارشگر واشنگتن پست مقاله‌ای نوشت که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند در سال ۲۰۰۵ گروه‌هایی را حمایت کنند که در سوریه و عراق اختلاف افکنی کنند.
وی ادامه داد: در آمریکا سیاستی را برای قرن آتی تدوین کردند که بتوانند قدرت نوظهوری ایجاد کنند تا در منطقه برای کشورهایی که می‌تواند علیه آمریکا تهدید ایجاد کنند، بی‌ثباتی شود.
این پژوهشگر کانادایی تاکید کرد: یک ژنرال آمریکایی اعتراف کرد که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند برای کشورهایی همچون عراق، سومالی، سودان، لیبی، سوریه و لبنان مشکل ایجاد کنند.
بنگاش با طرح این سئوال که باید از خودمان بپرسیم عوامل این ناآرامی‌ها چیست؟ تصریح کرد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بعد از بیداری اسلامی به این نتیجه رسیدند که از این نهضت بهره‌برداری کنند چون می‌دانستند این نهضت می‌تواند برای تسلط آمریکا و اسرائیل مشکل‌آفرین باشد.
وی با اشاره به آتش افروزی این کشورها در غزه اظهار کرد: این دژخیمان سعی می‌کنند چهره اسلام را به گونه‌ای نشان دهند که هیچ کسی تمایل پیدا نکند به این دین گرایش پیدا کند.
دعوت‌های گمراکننده می‌خواهد امت اسلامی را تکه تکه کند
یکی از علمای کردستان عراق معتقد است که دعوت‌های گمراکننده به تکفیری‌ها می‌خواهد امت اسلامی را تکه تکه کند و از هم بپاشاند.
مصطفی فیض‌الله شافعی از علمای کردستان عراق در کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: علمای اسلام از پیشگامان امت هستند که نقش آنها اساسی و مهم است.
وی با اشاره به نقش ارزنده علما در تاریخ اظهار کرد: همه ما باید این نقش برجسته را حفظ کنیم چون در روزگاری که جهان اسلام با توطئه‌های زیادی مواجه است بیش از هر زمانی نیاز به وحدت و برادری داریم و باید دوشادوش هم به نفع امت اسلامی فعالیت کنیم.
به اعتقاد این عالم کردستان عراق، دعوت‌های گمراه کننده و تفرقه انگیز می‌خواهد امت اسلامی را از بپاشاند.
شیخ شافعی با بیان اینکه جهان با مشکل تکفیر مواجه است اظهار کرد: افراط گری تاثیرات منفی اقتصادی، اجتماعی و روحی زیادی بر امت اسلام دارد و موجب نابودی و ویرانی می‌شود.
وی گفت: افراط گری به دلیل اینکه افراد آن ناباب و غیر متخصص در امور دینی هستند، دلایل مختلف فرعی و جانبی دارد. چالش‌های زیادی در پیش داریم زیرا علل این پدیده بسیار گسترده و وسیع است و این پدیده در نتیجه عوامل مختلف روانی، سیاسی و اقتصادی به وجود آمده و این چالش‌ها را نمی‌توانیم به آسانی بشناسیم.
این عالم اهل سنت کردستان عراق معتقد است که باید با فکر والا و تلاش‌های پیگیرانه، افکار تکفیری و افراطی را بخشکانیم.
شیخ شافعی مهم‌ترین راه حل‌های علمی برای مبارزه با تکفیری‌ها را تقویت فکری روحانیون و علمای جهان اسلام دانست و گفت: بهبودبخشیدن به برنامه‌های درسی از دیگر راه‌های مقابله با این پدیده شوم است، چون در برنامه‌های آموزشی یک سری نقاط ضعف داریم که باید برطرف شود.
وی آگاه‌سازی همه جانبه را مورد تاکید قرار داد و افزود: جوامع ما باید با واقعیت‌های اسلامی و آنچه که در اطراف آنها می‌گذرد آگاه باشند تا بتوانیم بررسی میدانی و عملی درباره این پدیده و افکار تخریب‌کننده آنها داشته باشیم.
این عالم کردستانی تصریح کرد: بهبودبخشیدن موسسه‌های مدنی از دیگر راه‌حل‌های مقابله با پدیده شوم تکفیری است.
جهان اسلام از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد
یکی از علمای تونس تکفیری‌ها را بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام دانست و گفت: جهان اسلام از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد.
لطیف موسی از تونس در کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، به اظهارات برخی علمای اهل سنت در مورد فتنه بودن تکفیری‌ها اشاره کرد و افزود: امروز از این فتنه بزرگ در جهان اسلام رنج می‌بریم از این رو امت اسلامی اعم از شیعه و سنی، عرب و عجم و فارس و ترک باید برای ریشه‌کن کردن این پدیده اهتمام جدی داشته باشند.
وی تاکید کرد: تکفیری‌ها زنان و مردان و کودکان را قتل عام می‌کنند ولی ما فقط نظاره گر هستیم، در صورتی که باید اقدامات عملی انجام دهیم.
این عالم تونسی از رهبران دینی و حوزه علمیه قم به دلیل برگزاری این کنگره تقدیر کرد.
تکفیر اهل قبله حرام است
حجت‌الاسلام سید محمد یزدانی یکی از پژوهشگران حوزه علمیه قم نیز در این کمیسیون اظهار کرد: تکفیر اهل قبله جایز نیست و حرام است و هیچ کسی حق ندارد مسلمانان را تکفیر کند.
به گفته این پژوهشگر دینی، وهابی‌ها همه مردم روی زمین چه مسلمان و چه غیرمسلمانان را کافر می‌دانند.
وی حرکت تکفیر از دیدگاه اهل سنت را مورد توجه قرار داد و گفت: طبق این روایت نباید هیچ مسلمانی را تکفیر کنیم.
حجت‌الاسلام یزدانی گفت: طبق گفته‌های اهل سنت، تکفیر تمام مردم روی زمین بدون هیچ سندی از خصلت‌های عبدالوهاب بوده است.
علمای درباری مسلمانان را بیچاره کردند/ انتقام‌گیری را کنار بگذاریم
حجت الاسلام والمسلمین  نجم الدین طبسی کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، با طرح این سئوال که چرا جهان اسلام به وضع کنونی دچار شده است، اظهار کرد: نباید نقش واعظان سلاطین را در تقویت پدیده تکفیری فراموش کنیم.
وی تصریح کرد: علمای درباری و مزدوران سلاطین فتواهای زیادی برای مباح کردن خون مسلمانان دادند و این افراد با صدور فتواهایی مانند جهاد نکاح، مسلمانان را بیچاره کردند.
به گفته این استاد درس خارج حوزه، علمای درباری زیادی هستند که با فتواهای خودشان چهره اسلام را مخدوش کردند.
حجت الاسلام والمسلمین  نجم الدین طبسی همچنین نقش حاکمان و کسانی که دنبال پست و مقام هستند را در گسترش پدیده تکفیر موثر دانست و تاکید کرد: این حکام هر چه که از سوی استعمارگران و سلطه گران به آنها دیکته می‌شود را می‌پذیرند.
وی خطاب به علما و محققان گفت: آگاه سازی بسیار مهم است و باید مردم را روشنگری کنیم. تا کی باید ساکت بنشینیم و مردم را آگاه نکنیم؟ به ناموس مردم تجاوز می‌شود ولی عده‌ای سکوت کرده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین  نجم الدین طبسی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام موضع بسیار مهمی را در قبال یک زن یهود که مورد سرقت قرار گرفته بود اتخاذ کرد. آن حضرت از این مسئله بسیار ناراحت شد و سه نفر از اصحاب خود را برای بررسی این موضوع فرستاد. این مسئله نشان دهنده موضع اسلام است، در حالی که امروز ده‌ها بلکه هزاران زن مسلمان توسط گروه‌های تکفیری کشته می‌شوند. چرا علمای اسلام سکوت کردند؟
وی با بیان اینکه نقاط اشتراکی که بین علمای اسلام وجود دارد بسیار بیشتر از نقاط اختلافی است، تاکید کرد: باید مسلمانان را از این نقاط اشتراک آگاه کنیم.باید مسئله انتقام‌گیری را از بین خودمان کنار بگذاریم و با هم متحد شویم.
وی از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی که با برگزاری این کنگره، علمای جهان اسلام را دور هم جمع کرد قدردانی کرد.
 کشورهای اسلامی مثل ایران اقدامات وحدت‌گرایانه داشته باشند
استاد دانشگاه الزیتون و یکی از علمای تونس تاکید کرد که اگر کشورهای اسلامی مثل جمهوری اسلامی ایران اقدامات وحدت گرایانه داشته باشند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.
وی در  کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: پیامبر بعد از فتح مکه، غنایم جنگی را بین افرادی که تازه وارد اسلام شدند تقسیم می‌کرد تا آنها را به سمت اسلام جذب کنند. یکی از اصحاب پیامبر گفت که چرا غنایم را با عدالت توزیع نمی‌کند. پیامبر فرمود اگر من عدالت را رعایت نکنم پس چه کسی باید این کار را بکند. یکی از حاضران گفته بود که اگر پیامبر اسلام اجازه بدهند گردن این صحابه را قطع می‌کند.
 عبدالقادر قاها  ادامه داد: پیامبر اجازه کشتن این صحابه را ندادند و فرمودند که از نوه‌های این شخص، افرادی ظاهر خواهند شد که مسلمانان را تکفیر خواهند کرد و اینها افرادی هستند که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند ولی نماز و روزه آنها به درد نمی‌خورد.
این عالم تونسی با تطبیق پیش بینی رسول خدا با شرایط امروز جهان اسلام اظهار کرد: ریشه‌های خوارج کم کم رشد پیدا کرد. اینها در جریان امام حسین(ع) نقش داشتند و ایشان را با اندکی از یارانش شهید کردند.
به اعتقاد این استاد دانشگاه الزیتون، شهادت امام حسین(ع) یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران و همه امت اسلام بود.
شیخ عبدالقادر قاها با بیان اینکه تکفیری‌ها مردم ساده لوح را فریب می‌دهند تصریح کرد: یک استاد فرانسوی در علوم شرق شناسی در این زمینه می‌گوید که ژن‌های انسان به نوه‌ها و نبیره‌ها منتقل می‌شوند بنابراین اگر این مسئله را مورد مطالعه قرار دهیم می‌بینیم که تکفیری‌هایی که الان ظاهر شدند همان نواده‌ها و پسماندهای خوارج هستند.
وی تاکید کرد: غرب به نحو احسن از گروه‌های تروریستی و تکفیری سوء استفاده می‌کند و برخی از حکام کشورهای اسلامی از این گروه‌ها برای تقویت حکومت‌های خود و ضعیف کردن سایر حکومت‌ها بهره‌ می‌برند.
این عالم تونسی افزود: اگر کشورهای اسلامی مثل جمهوری اسلامی ایران کار کنند و درهای خود را بر روی همه کشورها باز کنند و اقدامات وحدت گرایانه مثل ایران داشته باشند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.
وی تاکید کرد: هیچ اختلافی نباید بین شیعه و سنی وجود داشته باشد به طوری که جوانان شیعه و سنی با هم ازدواج کنند.
این اندیشمند  با بیان اینکه اهل بیت(ع) را دوست دارد تصریح کرد: ما باید میان همه مذاهب اسلامی وحدت ایجاد کنیم، از این طریق پیروزی نصیب ما خواهد شد و امت اسلامی به اهدافش خواهد رسید.
صرف شعاردادن علیه تکفیری‌ها کافی نیست
یکی از علمای لبنانی وحدت و اتحاد اسلامی را لازمه مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی دانست.
شیخ عبدالمجید عمار از علمای لبنان در کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با تشریح ریشه‌های فکر تکفیری اظهار کرد: خوارج اولین کسانی بودند که در زمان تحکیم، این آتش را برافروختند و به اختلافات دامن زدند.
وی گفت: در آن زمان دالان‌هایی وجود داشت که خلافت را غصب کردند، به همین دلیل حکام می‌خواستند به  حکومت‌های خودشان مشروعیت بخشند، مسلمانان را به اختلاف افکنی مشغول کردند و طوری القا می‌کردند که حکومت خودشان مشروعیت دارد.
شیخ عمار تاکید کرد: سیاست‌های حکومت‌هایی که بعد از دوران خلافت ایجاد شده بسیار ظالمانه بود و هر گونه تلاش‌هایی برای تقریب بین مذاهب و توده‌های اسلامی با مخالفت و موانع آنها مواجه می‌شد. این حکام سعی می‌کردند خودشان را به عنوان حاکمان شرعی و قانونی بین مردم جا بزنند.
این عالم لبنانی با بیان اینکه امروز باید با پدیده تکفیری به منظور حفظ جایگاه واقعی مسلمانان مقابله کرد، گفت: لازمه مقابله با جریان‌های تکفیری، وحدت اسلامی است.
وی تاکید کرد: گروه‌های تکفیری و افراطی سعی می‌کنند مناطق نفوذ برای خودشان ایجاد کنند.
شیخ عمار اضافه کرد: برخی‌ها بستر ایجاد و گسترش تکفیری‌ها را مهیا کردند و ما در تونس، الجزایر و سوریه شاهد تاخت و تاز این گروه‌های تکفیری هستیم.
این عالم لبنانی با طرح این سئوال که آیا ما باید فقط به شعاردادن علیه تکفیری‌ها اکتفا کنیم؟ تصریح کرد: صرف شعاردادن علیه تکفیری‌ها کافی نیست.
شیخ عمار تصریح کرد: ما از طریق این کنفرانس اعلام می‌کنیم که نباید فقط به شعاردادن اکتفا کنیم بلکه باید اقدامات عملی برای مبارزه با تکفیری‌ها انجام دهیم.

تکفیرکردن خدمت به اسرائیل است
نایب رئیس دبیرکل نهضت عمل اسلامی بحرین معتقد است که تکفیرکردن و افراط‌گرایی نوعی خدمت به اسرائیل است.
به گزارش ستاد خبری کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام شیخ عبدالله صالح بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام اظهار کرد: کنگره جهانی جریان‌های تکفیری نقطه آغاز خوبی برای مقابله با تکفیری‌ها خواهد بود و ما از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله العظمی سبحانی و سایر برگزارکنندگان این کنگره تقدیر می‌کنیم.
وی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید و روایاتی از پیامبر اسلام گفت: دین اسلام دین رافت و رحمت و ارزش‌های اخلاقی است.
این عالم بحرینی در مورد پیدایش گروه‌های تکفیری اظهار کرد: خوارج اولین کسانی بودند که فکر تکفیری را رواج دادند، چون آنها ظاهر دین را فهمیدند و این بسیار با حقیقت دین فاصله داشت.
نایب رئیس دبیرکل نهضت عمل اسلامی بحرین، تکفیری‌ها را ابزار حکومت‌های ظالم دانست که به منظور اعمال سلطه بر مسلمانان در روزگار ما فعالیت می‌کنند.
این عالم بحرینی تصریح کرد: حکومت‌های ظالمانه سعی می‌کردند با زور سرنیزه از مردم بیعت بگیرند و همه اینها به اسم و تحت لوای دین انجام می‌شد.
شیخ صالح با بیان اینکه افکار تکفیری‌ها را افراد کم سن و سال هم قبول نمی‌کنند چه برسد به علمای دین، اظهار کرد: فتواهای زیادی توسط رهبران تکفیری‌ها در مورد کشتار مسلمانان صادر شده ولی باید بدانیم چه کسی از این افکار حمایت می‌کند.
وی هدف اول تکفیری‌ها را جداکردن مسلمانان از دین آنها دانست و گفت: آنها می‌خواهند جهان اسلام را در درگیری‌ها سرگرم کنند و تاسیس رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام مزید بر علت شده و همه مسائلی که در جهان اسلام صورت می‌گیرد خدمتی به رژیم صهیونیستی است.
این عالم بحرینی با اشاره به حضور گروه‌های تکفیری در کشورهای مختلف اسلامی گفت: آنهایی از گروه‌های تکفیری‌ حمایت می‌کنند که از آنها استفاده و بهره‌برداری می‌کنند.
به اعتقاد نایب رئیس دبیرکل نهضت عمل اسلامی بحرین، گروه‌های تکفیری را صهیونیست‌ها و غربی‌ها به وجود آوردند تا بتوانند بین مسلمانان اختلاف افکنی کنند.
 منبع: حوزه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.