خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امروز فتنه و سونامی تکفیر بلای جان مسلمانان شده است

به گزارش ادیان نیوز، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) گفت: امام(ع) در روایتی با این مضمون می‌فرمایند «اگر انسان نسبت به چیزی آگاهی داشته باشد بسیار خوب است ولی اگر نسبت به آن تسلط و اطلاعات کافی نداشته باشد گرفتار گمراهی می‌شود».

وی افزود: تمام مذاهب و گروه‌های مختلفی که امروزه ساخته شده‌اند به سبب این است افرادی که نسبت به علمی احاطه کافی نداشته‌اند وارد آن شده‌اند؛ ریشه تشکیل مذاهب غالبا به سبب استناد افراد ناآگاه به روایات و سخنان نادرست است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که امروز سونامی تکفیر بلای جان کشورهای اسلامی شده است، بیان داشت: تکفیر فتنه‌ای است که به جان کشورهای اسلامی افتاده است؛ این‌ها جمعیتی هستند که می‌خواهند حکومت اسلامی تشکیل داده و به دوران خلافت بازگردند ولی به چه میزان نسبت به قرآن و سنت آگاهی دارند؟

وی تصریح کرد: در تمام جنگ‌های پیامبر(ص) تنها ۸۰۰ نفر از طرفین کشته شدند، حتی این جنگ‌ها پس از تحقیق و بررسی رخ می‌داد، با این میزان فدایی دنیا را مسلمان کردند؛ ولی این جریان‌ در یک واقعه بیش از ۸۰۰ نفر را می‌کشند، بدون این‌که تحقیق و آگاهی داشته باشند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این‌که تکفیر‌ی‌ها حد ایمان، کفر و بدعت را نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: این‌ها می‌گویند هر فردی با ما است مسلمان است و اگر نیست او را سنگسار می‌کنند و به قتل می رسانند.

وی تأکید کرد: منطق این‌ها همان منطق کفار بت پرست پیش از اسلام‌ است، مگر به این آسانی می‌توان گفت که فلان کشور، گروه و یا فرد کافر است و باید همه آنها را کشت؛ این‌ها یا جاهل، یا ابزار دست دیگران و یا عامد در این کار هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که «تکفیر جمعی» محال است، عنوان کرد: تکفیر باید فردی باشد، حکم آن نیز در یک محکمه دینی و از سوی فرد عادل و آگاه به حد کفر و ایمان صادر شود.

وی افزود: اینها اصلا تکفیر فردی ندارند بلکه تکفیرشان جمعی است که احدی از علما نیز به این موضوع قائل نیست.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که حتی ابن تیمیه تکفیر جمعی را حرام و محال می‌داند، بیان داشت: امیدواریم خدا لطف کرده و فتنه و سونامی تکفیر بر چیده شود.

وی ادامه داد: ریشه این افراد نیز به مدارسی در کشورهای اسلامی همانند کشورهای خلیجی باز می‌گردد که عقاید محمد بن عبدالوهاب در آن مدارس تدریس می‌شود؛ اگر بخواهند ریشه‌ این تفکرات را بسوزانند باید متون این درس‌ها را تغییر دهند؛ تا این‌ها به این راحتی توسل را شرک تلقی نکنند.
منبع : رسا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.