خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عالی‌ترین دادگاه کلمبیا، سقط جنین تا ۲۴ هفته را قانونی کرد

در میان اکثریت مردم کلمبیا که کاتولیک رومی هستند، سقط جنین نیز مدت‌هاست که موضوعی بحث‌برانگیز بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)؛ فعالان حقوق سقط جنین پس از این‌که دادگاه قانون اساسی جرم‌زدایی از سقط جنین را تصویب کرد و تمام محدودیت‌های این روش تا هفته بیست و چهارم بارداری لغو کرد، روز دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ در بوگوتای کلمبیا، جشن گرفتند. (آسوشیتدپرس/فرناندو ورگارا) ۲۳ فوریه ۲۰۲۲

با رأی روز دوشنبه دادگاه قانون اساسی کلمبیا به قانونی کردن سقط جنین تا هفته بیست و چهارم بارداری، کلمبیا آخرین کشوری در آمریکای لاتین شد که دسترسی به سقط جنین را افزایش داد.

تصمیم دادگاه متشکل از نه قاضی بود که با انتظارات گروه‌های طرفدار انتخاب سقط جنین که برای جرم‌زدایی کامل سقط جنین در کلمبیا تلاش می‌کردند، مواجه بود؛ اما با این وجود و با توجه به این‌که تخمین زده می‌شود سالانه چهارصد هزار زن در کشور سقط جنین مخفیانه انجام می‌دهند، گروه‌های مدافع حقوق زنان از این رخداد به عنوان یک رویداد تاریخی توصیف کردند.

پیش از صدور این حکم، کلمبیا سقط جنین را تنها در مواقعی مجاز می‌دانست که جان یک زن در خطر باشد، جنین دارای ناهنجاری‌هایی باشد یا حاملگی ناشی از تجاوز جنسی باشد.

اکنون زنان در کلمبیا می‌توانند تا هفته بیست و چهارم بارداری خود بدون ارائهٔ هیچ توجیهی اقدام به سقط جنین کنند؛ اما بعد از هفته بیست و چهارم بارداری، سقط جنین همچنان با محدودیت‌هایی روبرو خواهد بود.

کریستینا روزرو، وکیل مرکز حقوق باروری مستقر در نیویورک که یک گروه حامی قانونی کردن سقط جنین و یکی از پنج سازمانی که در سال ۲۰۲۰ شکایت کرد تا دادگاه عالی قوانین مربوط به سقط جنین کلمبیا را بررسی کند، گفت: «ما در تلاش بودیم که از سقط جنین کاملاً جرم‌زدایی کنیم… اما این اقدام همچنان یک گام تاریخی است.»

در این دادخواست استدلال شد که محدودیت‌های سقط جنین علیه زنان مناطق کم‌درآمد که برایشان سقط قانونی سخت‌تر بود، تبعیض‌آمیز است؛ زیرا آنها دسترسی کمتری به پزشکان، وکلا یا روانشناسانی دارند که بتوانند به آنها کمک کنند تا ثابت نمایند انجام بارداری سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

به عقیدهٔ روزرو، اکنون تغییرات اعمال شده در قانون کلمبیا دسترسی به سقط جنین ایمن برای اقشار با سطح درآمد پایین‌تر را آسان‌تر می‌نماید.

وی افزود: «چالش ما اکنون داشتن اطمینان خاطر برای اجرایی شدن حکم است.»

کلمبیا سقط جنین

در مناطق دیگر آمریکای لاتین نظیر آرژانتین، اروگوئه و همچنین کوبا سقط جنین بدون محدودیت را تا مراحل خاصی از بارداری مجاز می‌دانند، درحالی‌که در مکزیک به تازگی حکم دادگاه عالی اعلام کرد که زنان را نمی‌توان در دادگاه به دلیل اتمام بارداری محاکمه کرد.

آمریکای لاتین همچنین منطقه‌ای است که برخی از کشورها بدون استثنا اتمام بارداری را ممنوع می‌کنند که در این رابطه می‌توان به کشورهایی نظیر السالوادور، نیکاراگوئه، هندوراس و جمهوری دومینیکن اشاره کرد.

در کلمبیا که اکثریت جمعیت آن به عنوان کاتولیک رومی شناخته می‌شوند، سقط جنین مدت‌هاست که موضوعی بحث‌برانگیز بوده است. قضات بارها برای بررسی شکایتی که توسط گروه‌های حقوق زنان ارائه شده بود، بدون رأی دادن به این موضوع بررسی کنند. در همین حال، گروه‌های طرفدار انتخاب سقط جنین که پرچم‌های سبز را به اهتزاز می‌درآوردند با معترضانی که لباس آبی پوشیده بودند، روبرو شدند.

جاناتان سیلوا، یکی از فعالان گروه حامی زندگی اتحاد برای زندگی (United for Life) گفت که از تصمیم روز دوشنبه شگفت‌زده شده است. به عقیدهٔ وی «ما نمی‌دانیم چگونه این اتفاق افتاد؛ اما ما مجبور خواهیم بود تظاهرات کنیم و از اعضای کنگره بخواهیم سقط جنین را قاعده‌مند کنند.»

یک نظرسنجی که سال گذشته در کلمبیا انجام شد، نشان داد که ۲۵ درصد از مردم سقط جنین را جرم می‌دانند، درحالی‌که ۴۲ درصد با این شیوه مخالف بودند. در کلمبیا، زنانی که سقط جنین غیرقانونی انجام می‌دهند تا سه سال زندان محکوم می‌شوند.

کلمبیا سقط جنین

منبع religionnews
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.