خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ازدواج و نظم زندگی

ادیان نیوز: متن یادداشت اختصاصی حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با عنوان ازدواج و نظم زندگی در ادامه می آید: 
علمای رفتار شناس عقیده شان بر این است که دو چیز عمر انسان را کوتاه می کند. یکی تاسف بر گذشته است و یکی ترس بر آینده که لذت زندگی را از بین می برد و غم و اندوه و رنج های این چنینی اضطراب آور است و اضطراب، امنیت و آرامش زندگی را به هم می زند و بر اساس آموزه های دینی تشکیل خانواده برای تامین امنیت و آرامش است و اضطراب را از بیان می برد. لذا بسیار بر تشکیل خانواده و حفظ آن در اسلام تاکید شده است، پس جوانان باید دقت داشته باشند که ازدواجی سالم و صحیح داشته باشند.
همانطور که می دانید قانون زوجیت بر همه عالم حاکم است؛ وقتی دو فرد می خواهند با هم ترکیب شوند وجود عشق لازم و ضروری است. در مسأله تشکیل خانواده میل به سوی یکدیگر را عشق می‌نامند، اما این عشق به تنهایی برای ازدواج کافی نیست؛ چراکه ازدواج، عاملی ترکیبی است، به ‌طوری‌ که با امر ازدواج، تحکیم خانواده صورت می ‌گیرد. در واقع باید گفت که زن و شوهر لباس یکدیگر هستند لباس اگر کوچک یا بزرگ باشد زود کهنه خواهد شد؛ اما اگر به اندازه باشد مدت زمان طولانی نو بودن خود را حفظ خواهد کرد. لذا زن و شوهر مانند لباس باید امنیت و آرامش و آبروی هم را تأمین کنند و این معیار اصلی ازدواج در اسلام است.
از سوی دیگر زوجین در ازدواج باید به شرایط ترکیب شدن اندیشه، فرهنگ و خانواده توجه کنند، نوع اندیشیدن، به ویژه از نظر بعد و اندیشه دینی، از شرایط اصلی تناسب زوجین است و اگر خانواده، طرز تفکر، مسائل اخلاقی و دینی و فرهنگی به جای مدرک ملاک انتخاب قرار گیرد، جوانان زیادی می توانند لباس ازدواج برتن کنند.
به واقع جوانان باید دقت کنند که زندگی بدون نشاط برابر است با مردن تدریجی؛ اسلام زندگی را از زمین به خدا رسیدن بیان می کند و نه صرف زنده بودن و نفس کشیدن بنابراین زن و شوهر بودن به معنای کنار هم بودن است نه روبرو و مقابل هم قرار گرفتن و اساسا می توان گفت که زن، مغز دوم مرد و مرد، قلب دوم زن است.
جوانان باید سعی کنند، اطمینان، اعتماد، علاقه، وفا و احترام متقابل داشته باشند و حتی به شوخی به یکدیگر بی احترامی نکنند و پشت سر همسر، نزد اطرافیان صحبت نکنید چرا که پیامدهای آن به خودشان باز خواهد گشت.
از جمله مسایل دیگری که زن و شوهر باید رعایت کنند این است که عشقشان را محافظت کنند و نگذارند کهنه شود دل مردم را به هم نزدیک کردن کار ماورالطبیعه است ولی خداوند دل ها را به هم نزدیک می کند و وقتی یک پسر و دختر طبق رسومات شرع با هم ازدواج می کنند آن وقت مودت و رحمت را به عنوان دو هدیه به ان ها می دهند و هر چیزی که آفت شود برای تامین امنیت و ارامش درون منزل باید از ان دوری کنند نگذارند عشقشان سرد شود.
البته فراموش نکنند که خداوند وسیله اش را برای کسانی که می خواهند عشقشان سرد نشود فراهم می کند؛ اگرچه در دوره جوانی عامل غریزه باعث می شود تا افراد به شدت به هم نزدیک شوند اما در ادامه زندگی فرزنداوری به تحکیم بنیان خانواده کمک می کند. بنابراین زوجین باید توجه داشته باشند که کاری نکنند که از همدیگر جدا شوند، مهر گرم را حرف های سرد کم می کند زن و شوهر نباید از هم برنجند و همدیگر را برنجانند بلکه باید درخت زندگی را آب بدهند و ازدواج باید با ابراز علاقه نسبت به یکدیگر انجام شود و با همین روند ادامه داشته باشد.
به طور کلی توصیه ما به همه جوانان این است که اگر ازدواج انجام نشود، نظم زندگی به هم می‌خورد و سهل ‌انگاری در امر زندگی و فرزندان امری زشت و خلاف اخلاق است؛ چراکه هیچ مردی بدون همسر و هیچ زنی بدون شوهر کامل نیست.
منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.