خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اهانت به مرجعیت دینی خط قرمز ماست

مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق:

بارزانی با محکوم کردن توهین به ساحت مرجعیت شیعه، در بیانه‌ی خود تاکید کرده که اهانت به مقدسات و شخصیت‌های برجسته را به هیچ عنوان نمی‌توان پذیرفت و گفته این رفتار و عملکردها هیچ جایی در فرهنگ و اصول ملت کردستان و حزب دموکرات این اقلیم ندارد.

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق با صدور بیانه‌ای حفظ حریم مراجع دینی را «خط قرمز» اقلیم کردستان نامید و اهانت «نایف کردستانی» به مرجعیت دینی را محکوم کرد.
نایف کردستانی از شخصیت‌های همسو با حزب دموکرات است که روز گذشته با انتشار یک توئیت توهین آمیز خشم تعداد زیادی از شیعیان عراق را برانگیخت.
بارزانی با محکوم کردن توهین به ساحت مرجعیت شیعه، در بیانه‌ی خود تاکید کرده که اهانت به مقدسات و شخصیت‌های برجسته را به هیچ عنوان نمی‌توان پذیرفت و گفته این رفتار و عملکردها هیچ جایی در فرهنگ و اصول ملت کردستان و حزب دموکرات این اقلیم ندارد.
بارزانی «فرهنگ همزیستی» و «تسامح دینی» را بخشی از اصول و ارزش‌های کردستان دانسته و گفته تاریخ اقلیم کردستان سرشار از صداقت و احترام بین ملا مصطفی بارزانی، آیت الله حکیم و شهید صدر است.
رئیس حزب دموکرات کردستان در بیانیه خود از بازداشت نایف کردستانی خبر داده و گفته او را برای رسیدن به جزاء عادلانه به دستگاه قضایی تحویل داده‌اند.

آتش زدن دفتر حزب دموکرات

بارزانی در بخشی از بیانه خود، به آتش زدن دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد اشاره کرده و این اقدام را کار«اشخاص نفوذی» دانسته است.
دفتر حزب کردستان در منطقه «الکراده» بغداد ساعاتی پس از انتشار توئیت نایف کردستانی توسط معترضان به آتش کشیده شد. معترضان با فراخوانی که در شبکه های اجتماعی عراق منتشر شده بود، در این محل تجمع کرده بودند. آنها دفتر حزب دموکرات اقلیم کردستان را «مرکز فتنه» نامیدند.
تعدادی از معترضان نیز با در دست داشتن تصاویر از آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان حمایت خود را از مرجعیت اعلام کرده و خواستار تعطیلی دفتر حزب کردستان در بغداد شدند. همزمان، هشتگ «#الاالسیدالمرجع» در شبکه‌های اجتماعی عراق ترند شد.

نایف کردستانی چه گفته بود؟

«نایف کردستانی» در اولین توئیت خود نوشته بود: «من با مرجعیت عربی از [تبار] اهل بیت(ع) موافق هستم، نه با مرجعیت هندی، فارسی و افغان که سیّد نیستند حتی اگر عمامه سیاه بر سر داشته باشند.»
این توئیت بلافاصله با اعتراض جمعی از شیعیان روبرو شد. او در واکنش به اعتراضات در توئیت دیگری توضیح داد: توئیت من در مورد مرجعیت عربی، حمایت سیاسی از جناب سید مقتدی صدر و ائتلاف نجات ملی است و نه به عنوان کاستن از یک مرجع خاص، به ویژه مرجعیت شیعه که آن را جناب سید علی سیستانی نمایندگی می‌کند، احزابی در فرایند سیاسی وجود دارند که به مرجعیت سیاسی خارجی متکی هستند.
توضیحات نایف نتوانست آتش خشم شیعیان عراق را خاموش کند تا اینکه برخی گروه‌ها و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی توییت دیگری به نقل از نایف را منتشر کردند که در آن ادعا شده بود حساب توئتری او هک شده و توانسته سرانجام آن را بازگرداند.
پس از روانه شدن برخی گروه‌های شیعه به سمت دفتر حزب دموکرات و انتشار فراخوان‌های گسترده در کانال‌ها برای اعتراض به این توهین، او در چهارمین پیام خود عذر خواهی کرد اما این عذرخواهی نیز نتوانست مانع خشم شیعیان عراق شود.

 

ادیان نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.