خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا حجتیه مترادف با “دیند‌اری بی‌دردسر” است؟!

به گزارش ادیان نیوز، انجمن حجتیه گروهی است که بواسطه تفکرات التقاطی بنیانگذارانش طیف وسیعی از همکاری با ساواک تا دم و دستگاه خاندان پهلوی را در  پیش از انقلاب و همکاری با ضدانقلاب و آمریکا را بعد از انقلاب در کارنامه خود دارد. حجتیه در واقع نماد خوارج در دوران ما هستند که موج افراطی‌گرایی در فهم دین و مذهب آنها را به ورطه انفعال کشانده است. موضوعی که بی‌اندازه در اسلام مورد تقبیح قرار گرفته است. حتی حجتیه پا را از این فراتر گذاشته و ایجاد فساد در جامعه را یکی از لوازم ظهور حضرت مهدی(عج) عنوان کرد ؛ تفکری مصادیق عربی، شرقی و اروپایی آن نیز در زمینه ظهور منجی وجود دارد.
انجمن حجتیه که سال‌هاست در داخل کشور فعال است تلاش می‌کند تا دور جدید از فعالیت خود را در قالبی پنهان آغاز کند. حجتیه‌ها که بواسطه افکار مسموم قائل به حکومت اسلامی پیش از ظهور امام عصر(عج) نیستند، عمده فعالیت‌های خود را بر روی ضربه زدن به نظام اسلامی متمرکز کرده‌اند. این جریان منحرف با اشاعه افراطی‌گری وهابیت در عراق و سوریه عزم خود را جزم کرده است تا از قافله عقب نماند لذا فعالیت سیاسی و فرهنگی خود را به شکل هیات مذهبی توسعه داده است. اخیرا بخشنامه‌ای از طرف انجمن منتشره شده که به تقویت فعالیت‌های مخفی تاکید می‌کند.
حجتیه در واقع همان شمشیر آخته و برنده‌ای است که هرگز قصد بیرون آمدن از غلاف را ندارد و این جماعت مدعی، منتظرانی هستند که هیچ تلاشی برای به سر رسیدن انتظار انجام نمی‌دهند. موضع انفعالی که زبان برنده را تنها ابزاری برای ایجاد اختلاف می‌داند و هر مطالبه خیری را در زمان غیبت امام عصر بی‌فایده می‌داند.
عملکرد استعمار به‌گونه‌ای است که همواره با ایجاد قطب‌های متضاد به تثبیت بحران در جوامع هدف خود کمک می‌کند. تشکیلات بهائیت برای اثرگذاری نیازمند قطب افراطی مقابلی چون حجتیه است تا بخش خاکستری جامعه را به سمت آن کوچ دهد. هرچند انجمن حجتیه نوک پیکان فعالیت خود را مقابله با فرقه ضاله بهایت می‌داند اما با مجموعه اقدامات انجام شده توسط عناصرش در طول چند سال گذشته بیشترین خدمت را به حامیان خارجی و صهیونیست‌های حامی بهائیت انجام داده است.
غرور کاذبی که در فهم دین در تشکیلاتی چون حجتیه وجود دارد، درست شبیه مدل برون‌مرزی آن یعنی القاعده است. اینها معتقدند که قرائت اصیل از اسلام تنها آن چیزی است که اعضای انجمن می‌فهمند. حجتیه یعنی دین‌داری بی‌دردسر، یعنی ترمزی برای مطالبه‌گری تشیع و زبانی که تنها برای منافع همه به کار می‌افتد الا مظلومان جهان درست همان کاری که داعش در قبال موضوعاتی بزرگ جهان اسلام یعنی موضوع فلسطین انجام می‌دهد.
زمانی که داعش به‌عنوان یک گروه افراطی با همراهی تعداد زیادی از طلبه‌های وهابی در منطقه خاورمیانه فعال شد، هدف طراحی جنگی بود که آمریکا با حضور نظامی، آن را داغ و داغ تر ‌کند. جنگی که نه‌تنها عراق و سوریه بلکه تمام جامعه مسلمان ساکن در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا را مشغول نماید. هر درگیری و تنش نظامی نیازمند دو قطب افراطی است که تنها راه حل ممکن را در تقابل نظامی و سیاسی می‌بینند.
تنها استراتژی که می‌تواند با این طرح دشمنان مقابله کند پرهیز از افراطی‌گری دینی و مقابله با جریانات متحجر است. متاسفانه به‌دلیل دخالت سرویس‌های اطلاعاتی غربی و بی‌خردی برخی از سران کشورهای عربی منطقه این افراطی‌گری هر روز در حال تقویت است. در این شرایط طیفی در داخل کشور تلاش می‌کنند تا با فعال کردن برخی جریانات افراطی منتسب به شیعیان دامنه افراطی‌گرایی را به داخل کشور بکشند. این جریانات که تلویحا با بودجه‌های کلان و از منابع نامشخص اداره می‌شوند فعالیت گسترده‌ای را در کشور آغاز کرده‌اند.
هرچند تفکرات انجمن حجتیه مدت‌هاست پایگاه اجتماعی در میان اقشار مذهبی ندارد اما بزرگان این تشکیلات در صدد هستند با سوار شدن بر موج عقاید افراطی مذهبی در منطقه تا حدود زیادی وجهه از دست رفته خود را احیا کنند.
اما تلاش برای ایجاد تشکیلات افراطی شیعه که برخلاف تفکر وحدت آفرین نظام حرکت ‌می‌کند تنها محدود به حجتیه نیست و برخی گروه‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از بدعت‌های وارد شده در تشیع زمینه اختلافات را در شرایط حساس منطقه پررنگ‌تر کنند.
بداخلاقی‌های ایدئولوژیک و درگیری مذهبی تنها زمینه را برای تخریب چهره اسلام در جهان فراهم می‌کند. غرب به‌شدت تلاش می‌کند تا با ایجاد الگویی افراطی همچون داعش که نه نماینده تشیع است و نه نماینده اهل سنت در میان شیعیان دو قطب درگیری بزرگ خاورمیانه را شکل دهد.
تشکیلاتی مانند انجمن حجتیه با مسموم کردن عقاید مردم و نسبت دادن به مذهب می‌توانند خطر بزرگی را برای کشور فراهم کنند که ضرورت دارد دستگاه امنیتی با رصد دقیق آنها زمینه چنین تحرکاتی را از بین ببرند. درد امروز خاورمیانه زمانی درمان می‌شود که افراطی‌گری به هر شکلی سرکوب شود تا زمینه سواستفاده دشمنان اسلام را فراهم نکند. ماهیت گفتمانی جهان امروز به گونه‌ای است که اهمیتی ندارد که شما طرفدار کدام دین و مذهبی هستید همین که در قالب یک ایدئولوژی به غیر از اومانیسم زندگی می‌کنید؛ باید هزینه پرداخت کنید؛ حال در چنین شرایطی چه ضرورتی دارد تا با افراطی‌گری جنگ را به میان فرق اسلامی بکشانیم و هزینه بیشتری را به مسلمانان تحمیل کنیم؟ این سوالی است که امروز باید جریانی افراطی و متحجر که به اسم شیعه فعالیت می کنند به آن پاسخ بگویند… 
منبع: فردانیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.