خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترس در کره جنوبی از گسترش اسلام و مساجد

کمیته ضد مسجد کره جنوبی، تظاهراتی را در اعتراض به ساخت و ساز مسجد، با این استدلال که ساکنان محلی نگران اختلال ناشی از سر و صدا در مسجد هستند، ترتیب داد.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، خبرگزاری رسمی یونهاپ کره جنوبی با انتشار گزارشی از گسترش اسلام‌هراسی در این کشور خبر داد و به اختلاف جدید بر سر ساخت اماکن مذهبی اسلامی اشاره کرد.

این گزارش به کنفرانس مطبوعاتی در ۱۷ مارس در سئول، پایتخت این کشور اشاره دارد که در آن گروه‌های مدنی انتقادات خود را از اعطای مجوز برای ساخت مساجد و مراکز اسلامی ابراز کردند.

امتناع از ساختن مساجد

این گروه‌ها بیانیه‌ای صادر کردند که در آن، بر اساس آنچه این خبرگزاری گزارش داد، گفتند: «ما با ساخت نمازخانه مسلمانان در یک مکان استراتژیک نزدیک به خط مرزی نظامی مخالفیم و مجوزها و پروانه‌های ساختمانی آنها برای حفاظت از کیفیت زندگی ساکنان محلی، حفظ تمامیت ملی و هویت محلی، باید لغو شود تا از ساکنان محلی محافظت شود.»

این خبرگزاری به بحث‌های مطرح شده توسط برخی گروه‌های مدنی در مورد ساخت نمازخانه مسلمانان به مساحت حدود ۲۳۱ متر مربع در شهر یونچئون در شمال سئول اشاره کرد.

پیش از این گزارش شده بود که یک مسجد دو طبقه به مساحت ۲۴۵ متر مربع در منطقه مسکونی نزدیک دروازه غربی دانشگاه ملی کیونگ پوک در دایگو در جنوب سئول در حال ساخت است، که کمیته ضد مسجد محله، تظاهراتی را در اعتراض به ساخت و ساز مسجد، با این استدلال که ساکنان محلی نگران اختلال ناشی از سر و صدا در مسجد هستند، ترتیب داد.

تبادل فرهنگی

لی هی سو، استاد مردم‌شناسی فرهنگی دانشگاه هانیانگ در این باره به این خبرگزاری گفت: «با افزایش تعداد بازرگانان، دانشجویان خاورمیانه و خانواده‌های چندفرهنگی، تعداد عبادتگاه‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند نیز افزایش می‌یابد.»

وی افزود: «این نتیجه طبیعی تبادلات فعال بین کره جنوبی و کشورهای اسلامی است.»

بر اساس گزارش انجمن مطالعات خاورمیانه کره، از سال ۱۹۷۶ تا کنون، حداقل ۱۵۰ مسجد از جمله نمازخانه های کوچک در سراسر کشور ساخته شده است. این انجمن تخمین می‌زند که امروزه حدود ۲۰۰۰۰۰ مسلمان در کره جنوبی زندگی می‌کنند.

کارشناسان با اشاره به اینکه پدیده اسلام‌هراسی اغلب ناشی از ناآگاهی است، تاکید می‌کنند که باید اقدامات لازم برای رفع سوءتفاهم‌ها انجام شود.

انجمن مسلمانان کره جنوبی تخمین می‌زند که حدود ۱۰۰۰۰۰ مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند که حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد آنها خارجی هستند.

ظلم به مسلمانان

پروفسور لی گفت: «این تعصب وجود دارد که مسلمانان خطرناک هستند، با این حال، پناهجویان یمنی ساکن جزیره ججو که ۴ سال پیش جنجال مشابهی را تجربه کردند، اکنون بدون هیچ مشکلی به خوبی زندگی می‌کنند.»

وی تاکید کرد که دولت یا دولت‌های محلی باید برای رفع این سوگیری‌ها وارد عمل شوند. وی خاطرنشان کرد: «اغراق است اگر بگوییم اکثر مساجد در مناطق مسکونی واقع شده و باعث ایجاد مزاحمت برای مردم محلی می‌شود.»

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط انجمن مطالعات خاورمیانه کره بر روی ۵۵ مسجد بزرگ در این کشور انجام شده است، ۶۵.۶ درصد یا ۳۶ مسجد از آنها در مناطق تجاری ضعیف، مناطق بازسازی‌شده یا مناطق حومه شهر واقع شده‌اند.

منبع دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.