خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبر کلیمیان ایران: روزه بزرگ یهودیان از ایام خاص توبه است/ روزه بدون تدبر ارزشی ندارد

حمامی لاله زار، با بیان اینکه روزه گرفتن یکی از راه های قرب الهی است، گفت: هدف از روزه تفکر است، روزه باید توام با توبه و استغفار باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خاخام دکتر یونس حمامی لاله زار، رهبر کلیمیان ایران در نشست «احکام روزه در ادیان ابراهیمی» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در آیین یهودیت یکی از راه های نزدیکی و قرب الهی روزه گرفتن است و روزه در کنار نماز و صدقه دادن از سه پایه مهم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه روزه توام با توبه و استغفار است که اهمیت خاصی پیدا می کند، عنوان کرد: روزه وسیله ای برای توبه کردن و طلب بخشش به درگاه الهی است و انسان با روزه گرفتن متوجه می شود از منیتی که در روزهای دیگر داشته است چیزی باقی نمانده و به ناتوانی خود پی می برد.

حمامی لاله زار عنوان کرد: فرد روزه دار می تواند احوال افراد نیازمند را درک کند و دستور خداوند را در کمک کردن به دیگران و احسان و نیکوکاری را بهتر انجام دهد.

وی بیان کرد: جنبه دیگر روزه داری یادآوری مناسبت ها است اینکه هیچ رخدادی در دنیا بدون تقدیر خداوند رقم نمی خورد و روزه گرفتن فرصتی است که خداوند به انسان می دهد تا از گناهان بازگردد.

رهبر کلیمیان ایران عنوان کرد: یکی دیگر از کارکردهای روزه داری در یهودیان برای رسیدن به آرزوها است.

روزه بزرگ یهودیان از ایام خاص توبه است

وی به وجود دو نوع روزه واجب و مستحب در دین یهود اشاره کرد و گفت: مهم ترین نوع روزه روزه واجب شش روز در سال است که از آن به عنوان روزه بزرگ نام می برند و در تورات ذکر شده است.

حمامی لاله زار دیگر روزه واجب را روزه ۴۰ روزه در ابتدای ماه عبری عنون کرد که از ایام خاص توبه است و افزود: این مدت چهل روز زمان بهتری است که روزه داران در کنیسه جمع می شوند و با خواندن استغفارنامه به اعتراف گناهان می پردازند و اگر موجب رنجش فردی شده باشند، از او دلجویی می کنند.

وی به روزه یوم کیپور در یهود اشاره و بیان کرد: این روزه ۲۵ ساعت که از آن به روزه یوم کیپور تعبیر می شود، در این روزه روزه داران پنج نوبت نماز می خوانند و با حضور در معبد به نماز، دعاها و استغفار می پردازند و انتظار دارند مورد بخشش واقع شوند.

رهبر کلیمیان ایران یادآور شد: در روزه یوم کیپور شست و شوی غیر ضروری، آرایش کردن، روابط زناشویی و پوشیدن کفش چرمی ممنوعیت دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: در دین یهود چهار روز از روزه های واجب دیگر در ارتباط با وقایعی است که در یهودیت رخ داده است و شامل روزه ماه چهارم، ماه پنجم، ماه هفتم و ماه دهم است.

حمامی لاله زار ادامه داد: روزه ۱۷ ماه تموز یا ماه چهارم به خرابی حصارهای شهر اورشلیم برمی گردد، روزه ماه پنجم در ارتباط با خرابی هر دو معبد اول و دوم است و این نوع روزه هم ۲۵ ساعت است که کارکردن ممنوع نیست اما این روز را خوش یمنی نمی دانند، در کنیسه حاضر می شوند و به دعا و مناجات و استغفار می پردازند؛ در این نوع روزه نیز خوردن و نوشیدن، استحمام کردن و روغن مالی ممنوعیت دارد.

رهبر کلیمیان ایران آخرین روزه واجب در یهودیت را مربوط به دورانی که فاصله بین خرابی معبد اول و قبل از آبادانی کامل معبد دوم است، عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه روزه های مستحب زیادی در دین یهود وجود دارد، خاطرنشان کرد: عضی مردم یهود همه روزها، بعضی روزهای دوشنبه و پنج شنبه قبل از شروع ماه عبری جدید را روزه می گیرند.

روزه مستحبی عروس و دامادها

حمامی لاله زار بیان کرد: عروس و دامادها نیز یک روز قبل از ازداوج روزه مستحبی می گیرند تا با پاکی و طهارت وارد زندگی مشترک شوند و برخی افراد نیز در روز وفات پیامبران و علمای بزرگ و در روز وفات پدر و مادر خویش روزه مستحبی می گیرند.

رهبر کلیمیان ایران هدف از روزه گرفتن را فکر کردن خواند و اظهار کرد: روزه گرفتن بدون فکر کردن ارزشی ندارد، اگر هدف از روزه گرفتن قرب الهی است، باید بسنجیم که توسط ما ظلمی صورت نگیرد و اعمالی انجام شود که مورد رضایت خداوند خواهد بود.

گفتنی است، صد و هفدهمین نشست از سلسله نشست های کلمه «سواء» با موضوع جایگاه و احکام روزه در ادیان ابراهیمی از سوی هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

منبع مفاز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.