خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ببینید | معماری مسجدالنبی در گذر زمان

نمایشگاهی از تاریخچه معماری مسجدالنبی به همراه برخی آثار نادر و تاریخی این مجموعه در شهر مدینه برپا شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بنا و چگونگی ساخت مسجدالنبی بدون شک از شاهکارهای معماری اسلامی است. این مسجد به نوعی اولین بنای عظیم معماری است که توسط اعراب به شکل گروهی ساخته شده است. طراح و ناظر اصلی ساخت این بنا خود شخص پیامبر(ص) بوده است.

این مسجد به سرعت به الگوی اولیه تمامی مساجد جهان اسلام در می‌آید. پلان معماری مسجد‌النبی بعدها با زیادتر شدن پیروان دین اسلام گسترش پیدا می‌کند به شکلی که پلان اصلی و امروزی مسجدالنبی در دو طبقه است. طبقه اول به طور کلی به فضای نمازخانه اختصاص دارد. مسجدالنبی هم اکنون می‌تواند پذیرای نیم میلیون زائر مسلمان شیعه و سنی باشد.

معماری مسجدالنبی

نمایشگاه تاریخچه معماری مسجدالنبی شامل نمایش برخی از اموال نادر و آثار معماری مربوط به این مسجد است.

شاهزاده فیصل بن سلمان، فرماندار منطقه مدینه، این نمایشگاه را افتتاح کرد. وی در این مراسم خاطرنشان کرد: معماری مسجدالنبی در طول اعصار، از نظر جزئیات و عناصر معماری، فرهنگی و تاریخی غنی است. این نمایشگاه اجزا و اموال مسجد را به نمایش می‌گذارد و به عنوان اولین مجموعه از آثار جدید معماری این مسجد خواهد بود. نمایشگاه‌هایی مانند موزه صلح که در حال حاضر در محوطه غربی مسجدالنبی در حال ساخت است به این مجموعه اضافه خواهد شد.

معماری مسجدالنبی

وی همچنین تأکید کرد که این نمایشگاه مستقیماً به دنبال حفظ و مستندسازی تاریخ معماری مسجد از زمان پیامبر اکرم(ص) تا امروز است.

وی افزود: رویکرد ما عدم تغییر یا حذف هیچ یک از جنبه‌های فرهنگی، عمرانی یا میراثی مربوط به معماری مسجدالنبی و حفظ تمامی این عناصر است.

معماری مسجدالنبی

نمایشگاه معماری مسجدالنبی تاریخچه توسعه‌ و تغییرات معماری که این مسجد را از زمان تأسیس آن در زمان حضرت محمد(ص)، عصر خلفای راشدین و اعصار متوالی تا پادشاهی سعودی شاهد بوده است، به نمایش می‌گذارد.


منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.