خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هاموند: باید به تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهیم

به گزارش ادیان نیوز، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس که به بحرین سفر کرده، امروز (شنبه) در نشست امنیتی منامه به سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از این سخنرانی با اذعان به نقش مهم ایران در منطقه، گفت تهران باید نشان دهد که می‌تواند بخشی از راه‌حل مشکلات منطقه باشد. هاموند همچنین با اشاره به توافق موقتی که سال گذشته بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دست آمد، گفت کشورهای جهان اگر می‌خواهند به توافق نهایی دست یابند، باید به اجرای تحریم‌های کنونی علیه ایران ادامه دهند.
وی با بیان اینکه انگلیس خواهان آن است که همکاری‌های خود با بحرین را در موضوعاتی فراتر از تهدید داعش، از جمله ایران، یمن و مسئله فلسطین افزایش دهد، در رابطه با تهران گفت: «ایران. همسایه‌ای دشوار، اما مهم است. (این کشور) بزرگتر از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت و عاملی تعیین‌کننده در امنیت آینده منطقه خلیج (فارس) است.»
وزیر خارجه انگلیس افزود: «در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای با ایران، باید مداومت را به راحتی ترجیح دهیم، و این کاری است که E3+3 (شش کشور مذاکره‌کننده با ایران) ماه گذشته در وین انجام داد و با تمدید مذاکرات موافقت کرد. ما در برابر وسوسه دادن امتیازات غیرعاقلانه و رسیدن به توافق مقاومت کرده و بر سر موضع اصولی خود در مورد غنی‌سازی، ایستادیم.»
وی ادامه داد: «هدف نهایی ما همچنان رسیدن به توافقی جامع است که باید بر این اصل روشن استوار باشد که ایران نباید بتواند به ظرفیت تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. توافق موقت (برنامه اقدام مشترک ژنو)، محدودیت‌های مهمی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده و بخش اعظم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را نیز پابرجا نگه داشته است. اگر می‌خواهیم ظرف چند ماه آینده به هدف مشترکمان یعنی توافق جامع و ایرانی که برنامه هسته‌ای آن صرفا مقاصد صلح‌آمیز دارد برسیم، مسئولیت مشترک همه ما اجرای تحریم‌ها و ادامه اعمال فشار آن‌ها است.»
تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ روز سوم آذر در حالی با توافق برای تمدید هفت ماهه گفت‌وگوها به پایان رسید که طرفین بر اساس توافق موقت قرار بود تا آن روز به راهکار جامع دست یابند. با این حال پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مفاد توافق ژنو تا نهم تیر سال آینده تمدید شود.
وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از این سخنرانی‌اش در نشست منامه گفت: «ما باید هوشیارانه به یاد داشته باشیم که پیشرفت یا عدم پیشرفت به سمت توافق هسته‌ای، قضاوت ما در مورد مسئولیت ایران در تقویت رژیم اسد در سوریه یا ادامه حمایت آن‌ها از گروه‌های شبه‌نظامی بی‌ثبات‌کننده در منطقه را تغییر ندهد. ایران باید از «داعش» به عنوان یک فرصت استفاده کرده و نشان دهد که می‌تواند بخشی از راه‌حل و نه فقط مشکل، باشد. ایران باید این بار تصمیم بگیرد که برای رسیدن به آینده‌ای جدید از همکاری و نه تقابل، با جامعه بین‌الملل وارد تعامل سازنده شود.»
نشست امنیتی منامه از دیروز در پایتخت بحرین با حضور وزیران خارجه چند کشور آغاز شده و تا روز یکشنبه ادامه دارد. اغلب شرکت‌کنندگان در این نشست اظهارنظرهایی در رابطه با ایران داشته‌اند.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.