خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عفوبین الملل خواستار پیگرد بوش شد

به گزارش ادیان نیوز، «استیون هاوکینز» مدیر بخش آمریکا سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیق قضایی از «جورج بوش» رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا در رابطه با شکنجه مظنونین توسط سازمان سیا شد.
سنای آمریکا امروز (سه‌شنبه) بالاخره بعد از مدت‌ها نسخه‌ای خلاصه شده از گزارش روش‌های شکنجه مظنونین پس از حادثه حمله به برج‌های تجارت جهانی در یازده سپتامبر ۲۰۰۱ را منتشر کرد.
تشریح روش‌های فوق‌العاده خشونت‌آمیز اعتراف‌گیری توسط آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا موجب واکنش‌های گسترده به این گزارش شده است. این گزارش همچنین سازمان سیا را به گمراه کردن کنگره و فریب افکار عمومی متهم کرده است.
به نوشته پایگاه خبری «اسپوتنیک»، هاوکینز در بیانیه‌ای در این رابطه گفته است: «جورج دابلیو بوش رئیس‌جمهور سابق باید مدت‌ها قبل به دلیل نقشی که در صدور مجوز این برنامه، از جمله تأکیدش بر اینکه او شخصا اجازه درخواست سازمان سیا برای استفاده از روش غرق مصنوعی و «تکنیک‌های تشدید‌شده بازجویی» علیه بازداشتی‌های خاص را صادر کرده، مورد تحقیق قرار می‌گرفت.»
این مدیر ارشد سازمان عفو بین‌الملل، تصریح کرده است که هیچ‌کس، «هر قدر هم که دارای مقام بالایی باشد، بالاتر از قانون نیست. گزارشی که امروز منتشر شد، بار دیگر به وضوح روشن کرد که دولت ایالات متحده، از شکنجه استفاده کرده است. شکنجه یک جرم است و کسانی که مسئول آن هستند، باید در محضر قانون محاکمه شوند.»
مقامات دولت سابق آمریکا از زمان انتشار گزارش سنا، با متهم کردن مسئولان تهیه این گزارش به جهت‌داری، تلاش کرده‌اند تا خود را از اقدامات تشریح‌شده در آن، مبرا اعلام کنند.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.