خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاه مردسالارانه بی بی سی به ازدواج سفید

به گزارش ادیان نیوز، باران عباسی گزارشگر بی بی سی در گزارشی به موضوع”زندگی مشترک بدون ازدواج در ایران “پرداخته است.
 
طبق گفته گزارشگر؛ کارشناسان ۳ دلیل را برای گسترده شدن این نوع ازدواج که بیشتر با نام ازدواج سفید شناخته می شود بیان نموده اند.
 
۱. شناخت قبل از ازدواج : این نوع زندگی منجر به شناخت بیشتر برای یک زندگی پایدار خواهد بود.
 
۲. مسائل اقتصادی :رواج این نوع زندگی در بین جوانان بیشتر به علت مشکلات اقتصادی است که آنها قادر به تامین هزینه های یک ازدواج معمولی نیستند و در نتیجه بسمت چنین ازدواج هایی رو می آورند.
 
۳. مسئولیت سنگین ازدواج : این نوع زندگی چون مسئولیت های حقوقی و اجتماعی ازدواج های معمولی را ندارد مورد علاقه جوانان قرار گرفته است. 
 
درباره این گزارش و دلایلی که گزارشگر از زبان کارشناسان ذکر می کند نکات مهمی را می توان بیان کرد. 
 
۱. در مورد شناخت قبل از ازدواج در این نوع زندگی می توان گفت که در این نوع شناختها یعنی زندگی قبل ازدواج در دو مورد اشکال دارد اول اینکه بعد از مدتی بین آنها علاقه ایجاد می شود که این باعث می شود احساسات فرد بر عقلش غلبه کند آن دو فرد با این که می دانند از لحاظ اجتماعی و فرهنگی تفاوت دارند ولی نمی توانند از هم بگذرند و دوم اینکه برخلاف آنچه که ادعای گزارشگر است؛ ازدواج هایی که بعد از این نوع رابطه ها شکل می گیرد نه تنها پایدارتر نیستند که اتفاقا آمار نشان داده ناپایدارترند یا حتی در مورد ازدواج های که در ایران که اول به صورت دوستی است بعد ازدواج صورت می گیرد مانند ازدواجهای سنتی پایدار نیستند.
 
۲. در مورد مسائل اقتصادی هم باید این نکته را بیان نمود که اولا گزارشگر بی بی سی فارسی خود اقرار می کند که ازدواج سفید بیشتر در قشر مرفه و افرادی است که در شمال تهران زندگی می کنند. مسلما این افراد مشکل اقتصادی برای ازدواج ندارند، پس بر اساس همین استدلال بی بی سی، مشکلات اقتصادی نمی تواند دلیل رواج ازدواج سفید باشد. ثانیا وقتی قرار است آن ها کنار هم و در خانه ای جداگانه زندگی کنند هزینه آن با هزینه زندگی معمولی تفاوت چندانی نخواهد داشت. 
 
۳. اما تنها در مورد دلیل سوم بی بی سی یعنی فرار از مسوولیتهای زندگی می توان دلیل گزارشگر را پذیرفت. چون چنین رابطه هایی عموما با اهدافی مانند برآوردن نیازهای جنسی و روانی برقرار می شود و بهترین روش برای رفع این نیاز آنهم بدون پذیرفتن مسئولیت، همین نوع زندگی است.
 
شاید مهمترین دلیل رواج این نوع ازدواج ها را باید در همین دلیل خلاصه نمود. اما در این مورد باید این نکته مهم را در نظر داشت که در این نوع زندگی به دلیل غریزه تنوع طلبی مرد و در عین حال عدم وجود مسئولیت بر روی دوش وی، بعد از مدتی علاقه مرد به ادامه زندگی با زن کم می شود و او به زن دیگری گرایش پیدا می کند و اگر چه این رابطه از زاویه‌ای برای مرد مثبت است، ولی اثر ویران‌کننده‌ای بر زن دارد. 
 
مرد هیچ احساس مسئولیتی در مقابل عواطف زن نمی کند و به راحتی و بدون پرداخت هزینه ای از دختر جدا شده و رابطه با دختر دیگری را آغاز می کند. هزینه ناشی از ضربه روحی و عاطفی که به مرد خورده است به سرعت جبران می شود، حال آنکه ضربه روحی و عاطفی که به زن خورده است آن قدر سنگین است که تا آخر عمر از یاد او نخواهد رفت. چراکهه اعتماد زن نسبت به مردان از بین رفته و دیگر به هیچ مردی نمی تواند تکیه عاطفی کند.
 
در اینجا باید از گزارشگر بی بی سی سوال شود که آیا در این اتفاق حقوق زنان پایمال نمی شود؟ و این رسانه که خود را در موضوعات مختلف مدافع حقوق زنان می داند چگونه است که اینجا دغدغه حقوق پایمال شده زنان در این رابطه را به راحتی نادیده و به ترویج آن می پردازد؟ ترویجی که خبر از نگاه مرد سالاری در رسانه بی بی سی می دهد.
 منبع : رسانه ایران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.