خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تبیین راهکارهای جلوگیری از فساد

 به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه بحث خود سومین راه جلوگیری از فساد را تقویت مبانی دینی و دین داری عنوان کرد و گفت: این مسأله سبب متعهد شدن انسان می شود، به گونه ای که اگر در خلوت هم باشد، دین داری مانع انجام گناه می شود.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به آیه ۱۳ سوره شوری، افزود: شرع به معنای راه روشن است؛ گاهی اشکال می شود که اگر حقیقت دین یکی بوده، پس به چه دلیل ادیان مختلفی وجود داشته است، در جواب باید گفت که تعدد در ادیان نشان دهنده تعدد اعتقادات نیست، بلکه به خاطر تکامل مسائل دینی، ادیان گوناگون به وجود آمده است.
وی به تفاوت های بین قوانین الهی و بشری اشاره کرد و اظهار داشت: قانون های بشری براساس ظاهر وضع می شود، اما ملاک قانون های الهی، ظاهر و باطن است، به عنوان مثال نیت کردن در قوانین بشری راه ندارد اما نیت برای قوانین الهی دارای ثواب است.
حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: قوانین بشری مانند مالیات، بدون حضور ناظر رعایت نمی شود، اما قانون های الهی مانند خمس و زکات نیاز به ناظر ندارد، قانون بشری برای جلوت و حضور است، اما قانون الهی در خلوت و جلوت جاری می شود.
وی با اشاره به فرق چهارم قانون الهی و بشری ابراز داشت: قوانین بشری خطا پذیر بوده اما قوانین الهی ثابت است، در روایات نیز آمده که حلال و حرام رسول اکرم(ص) تا قیامت ثابت می ماند، متأسفانه امروزه برخی حرام الهی را با مطرح کردن توجیهاتی حلال می کنند، قانون بشری محدود به دنیا بوده اما قانون الهی برای دنیا و آخرت است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به آسیب های دین در آخرالزمان اشاره کرد و بیان داشت: نخستین آسیب, سبک و خفیف یه حساب آوردن دین است، رسول اکرم(ص) فرمودند «در آخرالزمان بر خفیف شمردن افراد امتم درباره دین می ترسم.»
وی با بیان این که استفاده از لباس های تحریک آمیز دین را به خطر می اندازد، از موج موقت مبارزه با بی حجابی انتقاد کرد و عنوان داشت: در مسأله مبارزه با بد حجابی باید اقدام عملی صورت گیرد، چرا کارمند دولت با هرگونه لباسی وارد اداره دولتی می شود، دولت باید رعایت حجاب صحیح را برای کارمندان خود لازم کند.
حجت الاسلام رفیعی به آسیب دیگر در عرصه دین اشاره کرد و یادآور شد: بازیچه قرار دادن دین، انسان را به نابودی می کشاند، این که برخی ائمه(ع) و ارتباط با علما را پلی برای هدفشان قرار می دهند، مسلما عاقبت به خیر نمی شوند.
وی بدعت در دین را از آسیب های مهم دانست و خاطرنشان کرد: وارد کردن نظرات سلیقه ای در دین را بدعت می گویند، ائمه طاهرین(ع) به شدت با این مسأله مخالفت می کردند، متأسفانه امروزه برخی از مجالس عزاداری بر خلاف سیره اهل بیت(ع) عمل می کنند.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در پایان سخنان خود، گفت: غلو در دین، فروش دین به خاطر دنیا و اجبار در دین از دیگر اقسام آسیب های دین در آخرالزمان است.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.