خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمایت از قانون منع سقط جنین فرهنگی-سیاسی است و کتاب مقدس آموزه‌ای در این مورد ندارد

مباحث و قوانین مربوط به سقط جنین را می‌توان در ادبیات خاور نزدیک و جهان هلنیستی یافت؛ جایی که متون کتاب مقدس در آن نوشته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان‌نیوز)؛ در بسیاری از کلیساهای آمریکا، عبادت یکشنبه فرصتی بوده است برای جشن گرفتن تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در جهت لغو حمایت‌های ایجاد شده در پرونده سال ۱۹۷۳. در این باره روئی وید (Roe v.Wade)، استاد الهیات به خبرها تحت عنوان «بسیار خوب، خدا را عبادت کنید!» و یک استاد دیگر فقط یک «هللویا» داده است.

کتاب مقدس در مورد سقط جنین ساکت است

مباحث و قوانین مربوط به سقط جنین را می‌توان در ادبیات خاور نزدیک و جهان هلنیستی یافت؛ جایی که متون کتاب مقدس در آن نوشته شده است. به نظر می‌رسد که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سال پیش در جامعه آشوری قوانینی وجود داشته است مبنی بر این که اگر زنی سقط جنین اختیاری انجام می‌داد، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گرفت و در صورت اثبات گناه، به چوب مجازات بسته می‌شد.

ارسطو گفته است که سقط جنین می‌تواند وسیله‌ای برای کنترل تعداد اعضای خانواده قرار بگیرد، اما در مراحل اولیه رشد جنین، قبل از اینکه احساس و زندگی در جنین پدید آید. اما کتاب مقدس در این باره چیزی ندارد و سکوت می‌کند. جان کالینز، یک محقق عهد عتیق، حق دارد که می‌گوید: در باره این موضوع هیچ دستور الهی وجود ندارد.

کتاب مقدس فقط آیاتی در این باره دارد که به وضعیت جنین قبل از تولد و اینکه جنین در داخل رحم رشد می‌کند، اشاره دارند. مطالب موجود در کتاب مقدس رابطه‌ مستقیمی با مسائل اخلاقی و حقوقی مرتبط در این باره ندارد و نمی‌توان چیزی درمورد ماهیت، استقلال بدنی و حقوق زندگی جنین در این آیان پیدا کرد.

آیاتی در نسخه عبری کتاب مقدس وجود دارد که بیان می‌کنند اگر یک زن باردار با مردی درگیر شود و فقط جنین سقط شود، مردی که او را مجروح کرده است باید جریمه بپردازد.

در واقع این مجازات همانند مجازات در نظر گرفته شده برای کشتن حیوانات یک شخص است؛ جنین یک نوع دارایی مانند گاو یا الاغ در نظر گرفته می‌شود و کشتن آن فقط جریمه دارد. این در حالی است که اگر در این دعوا خود زن آسیب ببیند، جبران خسارت شدت بیشتری دارد و لاز است قصاص برابر انجام بگیرد؛ جان در برابر جان، چشم در برابر چشم، دندان در مقابل دندان و… .

حضرت عیسی (ع) چیزی در مورد جنین نگفته است

وقتی نوبت به عهد جدید می‌رسد، ادامه دادن مطلب سخت‌تر هم می‌شود. بله، جان باپتیست در رحم الیزابت رشد می‌کند، اما هرگونه تعمیم و تفسیر ای گزاره در مورد شخصیت جنین، تفسیری مضحک و کاملا شخصی است. از حضرت عیسی مطلبی وجود ندارد که در مورد سقط جنین باشد.

تلاش برای ادعای خلاف این مورد، مواردی هستند که از نظر ایدئولوژیکی از ادعاهای خاص برخوردارند. بنابراین، ممنوعیت اخلاقی در مورد سقط جنین که در عهد عتیق می‌یابیم، و نه در عهد جدید، نیازمند توضیحات بیشتر هستند.

به نظر می‌رسد که رد سقط جنین در مسیحیت تحت تاثیر فرضیه‌های ارسطو مبنی بر شخصیت‌سازی جنین بوده و خود مسیح نظری در مورد این مسائل مطرح نکرده است. نتیجه گیری می‌شود که حمایت مسیحیان از قانون منع سقط جنین یک موضع فرهنگی-سیاسی دارد و ربطی به کتاب مقدس ندارد.

مترجم: حامد حبیب زاده

برای مشاهده لینک اصلی خبر از این پیوند (+) استفاده کنید.

منبع theconversation
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.